Gå til innhold

Enda en harddisk tok kvelden med klikkedøden

Ulkesh

Anbefalte innlegg

Ja, der gikk nettopp enda en harddisk til helvete, dette er vel nummer 6 på 2 år. Ikke det at kabinettet mitt er så veldig varmt, ikke det at jeg kjører ihjel diskene, men de dør fortsatt som fluer.

Tok å åpnet disken etter at klikkedøden var konstatert, og der driver lesehodet å løper rundt fra side til side som en liten idiot. Høydepunktet kom da når jeg kjørte skrutrekkeren nedi plata på 5400 rpm. Herlig lyd og skikkelig bremsespor ble det.

Hva slags lagringsløsning er feilsikkert ? Det at harddisker er sårbare, er ingen nyhet. Er det for paranoid å benytte Raid løsninger til privat bruk ? I så fall hvilken versjon ?

Backup på DVD og CD'er funker ikke, jeg kastet senest i dag 8 korrupte CD'er.

Jeg er møkklei av å miste viktige data !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 harddisker på 2 år tyder på at noe er spinngalt! Hva med vibrasjoner? Vibrasjoner fra dårlige vifter, kraftige høyttalere etc. kan fu$#£-e opp harddisker ganske bra. Også viktig at de er skrudd godt fast og ikke ligger løst.

Ellers er det vel bare de vanlige svara. Ustabil nettspenning, dårlig PSU...

Skal du ha noe (relativt) sikkert er det vel RAID-3 og opp som er tingen? RAID-1 (mirroring) er jo ganske sløs med plass.

Lenke til kommentar
6 harddisker på 2 år tyder på at noe er spinngalt!

Jeg skulle til å si det samme. Noe må være galt. Så ofte skal ikke harddisker normalt kræsje. Kanskje du har vært svært uheldig ved valg av harddisker og har en haug med disker fra samme "døds-serie"? Kanskje posten på stedet der du bor er uvanlig uforsiktig med pakker? Kanskje nettbutikken du bruker er ekstremt uforsiktig? (dette tviler jeg på) Kanskje du selv er veldig uforsiktig med diskene? Kanskje du har ekstremt mange harddisker slik at 6 stk likevel blir et prosentvis lite antall?

Kanskje det er noe rart med PC'en din som ødelegger harddisker? Har du brukt alle diskene i samme PC?

Skal du ha noe (relativt) sikkert er det vel RAID-3 og opp som er tingen? RAID-1 (mirroring) er jo ganske sløs med plass.

Raid3 er gammelt, uhensiktsmessig og dyrt (om du finner kontrollere i det hele tatt som støtter det).

"RAID0" (striping) kan ikke brukes som sikkerhet. Det er ikke redundant i det hele tatt og burde derfor hett "AID0" (R=Redundant). Det eneste man oppnår er høy transferhastighet (= ytelse på store filer).

Raid1 (speiling) kan brukes for sikkerhet, da har man alt dobbelt opp. Men det koster også dobbelt opp for lagringskapasitet og man har ingen sikkerhet mot at kontrolleren blir ødelagt eller brukerfeil (når man sletter feil fil og ikke har "søppelbøtte").

Raid 1+0 (eller 0+1 om du vil) er en kombinasjon av speiling og striping som både gir høy transferhastighet og alt dobbelt opp. Heller ikke her har man sikkerhet mot brukerfeil eller kontrollerfeil.

Raid5 gir nesten samme sikkerhet som Raid1 men man sløser mye mindre med plassen. Hvis man har f.eks 3 harddisker på 100GB i Raid5 så vil man få en lagringsplass på 200GB. Med 4x100GB får man 300GB osv. Raid5 gir heller ikke beskyttelse mot brukerfeil og kontrollerfeil. Gjenoppretting er ofte litt mer knotete enn på Raid1.

Software Raid1/Raid1+0 eller Raid5: Dette funker som hardware-Raid, men man unngår feilkilden kontrollerfeil. Ytelsen er helt OK sammenlignet med hardware Raid.

"manuell RAID1". Poenget her er at man ikke kjører noen form for Raid, men sørger for å ha alle data to plasser samtidig likevel. F.eks ved å ha nettverksstasjoner som man sørger for å ta backup til passe ofte. Det finnes en del slike backup-programmer. Med denne løsningen trenger du hverken å være redd for kontrollerfeil eller brukerfeil siden det ikke vil få noen virkning for den andre PC'en. Hvis den andre PC'en står i et annet bygg ,f.eks på kontoret mens hovedPC'en med de samme dataene står hjemme, så unngår du også risikoen for datatap om det skulle brenne, bli oversvømmelse eller tyveri.

Lenke til kommentar

Problem med Maxtor Diamondmax 10 200GB sata

Hei.

Har problemer med disken min. Den er ca en mnd gammel, og i dag da jeg kom hjem virket ikke systemet mitt som normalt. Jeg har disken i et eksternt kabinett.

Problemet er at disken ikke reagerer og lager en litt merkelig lyd, som om den prøver å spinne opp og gir opp. Lyden gjentar seg ca hvert annet sekund. Når jeg prøver å koble til så blir lyden mer markant, og pc'en min fryser. Hva kan problemet være? Jeg har mye film og musikk på disken, som jeg håper å få reddet. Hvilke muligheter har jeg?

Mvh, sondre

Her legger jeg ved en link til et lydopptak av problemdisken. Håper noen kan hjelpe meg, eller fortelle meg hva som er galt med disken, og om den lar seg reparere.

http://home.no.net/wobber/maxtorD10.mp3

Hva skjer når man reklamerer på en ødelagt disk. Fikser de disken, eller får man bare en ny?

Noen tips til meg? Alle svar mottas med takk :-)

Mvh, Sondre

Lenke til kommentar

Nå, harddisker -kan- jo ta kvelden, jeg har mistet en 2-3 stykker.

Men om harddiskene dine dør jevnlig, og har samme feilen hver gang så...

Jeg har hørt at man ofte kan spore "klikkedøden" til dårlige PSU'er.

Og å brenne på DVD bør da ikke by på noen problemer? Jeg har flere år gamle CD'er og DVD'er som funker fint den dag i dag. Feilbrenner forekommer som regel hvis man bruker dårlige plater med feil brenner.

Lenke til kommentar

6 på 2 år er veldig mye, selv om du har hatt utrolig uflaks. Ingen av mine 12 harddisker i serveren min har dødd (de er 1-5 år gammle), og heller ingen av de jeg har eid tidligere (men en del av dem er solgt nå). Jeg bruker aktiv kjøling på alle diskene mine, noe jeg tror helhjertlig på, harddisker uten kjøling kan bli så varme at det er skremmene.

Men for å svare på det du spør om: Den beste metoden er en redundant RAID løsning. Ved midndre PCen din ryker i en brann eller noe slikt, så kan du så og si ikke miste dataene dine. Det koster jo dobbelt så mye, men harddisker er jo også veldig billige i forhold til størrelse nå, og har du mer enn et par gig viktige data (slik at du ikke kan lagre det i en gmail-drive eller to) så er det eneste alternativet du har, med unntak av gjevnlig DVD eller tape backup...

-Stigma

Lenke til kommentar

6 HDD på 2 år? Ikke så ille det...

Skal vi se hvilke harddisker jeg har hatt som har feilet i løpet av de 2 siste årene....

3 stk WD 250Gb S-ATA

2 stk WD 120Gb IDE

1 stk Hitachi 250Gb IDE

7 stk IBM deskstar 75GXP (mulig noen av disse feilet for mer enn 2 år siden).

1 stk Maxtor 160Gb.

Totalt 14 stykk.

Skal nevnes at INGEN av mine seagate disker har feilet enda, og flere har jeg hatt lengre enn 2 år ja ;)

Hitachi kommer også bra ut med bare 1 defekt disk.

WD kommer helt elendig ut, WD = søppel :( Har en S-ATA 250Gb og en 300Gb IDE WD som enda ikke har feilet - ellers har resten feilet.

Maxtor har jeg bare hatt en av i det siste og den har feilet. Ellers står det vel en Maxtor i DVD-Opptakeren min - og den bråker slik maxtor har for vane å gjøre - høyfrekvent irriterende lyd - heldigvis legger man ikke merke til den når man sitter i sofaen :)

Et par 500Gb disker i RAID 1 er vel hva jeg ville gått for hvis sikkerhet teller.

Lenke til kommentar
Om en harddisk tar kvelden skyldes det garantert mennesklig feil eller dårlig oppsett av maskinvare. Tror svært lite skyldes produksjonsfeil. Med andre ord skal det mye til for at en harddisk ryker, hvis du vet hva du driver med.

Slitasje på motor, aksling (f.eks. at smøring tørker ut) og andre slitedeler som f.eks. diskoverflaten skjer. En harddisk er en av de få mekaniske delene igjen i en PC, og på mekaniske deler skjer slitasje. Jeg har hatt en disk som har dødd på meg, og den var rundt 5 år gammel. Den har aldri blitt behandlet dårlig eller stått for varmt eller blitt feil satt opp, og den døde av at akslingsfettet tørket gradvis ut til det punkt at motoren ikke klarte å drive den jevnt fremover. Den bråkte noe helt vannvittig helt til motoren sannsynligvis brente seg og den stoppet.

Og btw: Jeg vet hva jeg driver med. :)

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd at en eneste disk jeg har vært borti har tatt kvelden. Har selv hatt over 50 disker på 10 år, brukt ca. 20 disker jevnlig det siste året og de fleste står på mesteparten av døgnet. Aldri tapt så mye som en eneste byte.

14 ødelagte disker på 2 år? Uforståelig...

Lenke til kommentar

Hvis man bastant skal gå etter alles erfaringer her så kan man ikke kjøpe noen harddisker. :dontgetit:

Min erfaring med WDC: Bein stabile, relativt stille og aldri noe tull.

Med Seagate: Bråkete, og den jeg har her nå må monteres opp/ned for ikke å lage skrapelyder.

Med Samsung: Søppel! To av de tre Samsungene jeg har hatt har feilet.

Med IBM: Trenger jeg si noe? :lol:

Med Hitatchi: Bein stabile og stille, bortsett fra litt mjauing av og til.

Statisktisk sett skulle jeg hatt mest trøbbel med WDC siden jeg nesten utelukkende bruker disse i nye maskiner jeg lager for meg selv, venner og kjente. Har bygd mange maskiner med WDC. Noen av de litt eldre var litt bråkete dog...

Lenke til kommentar
Slitasje på motor, aksling (f.eks. at smøring tørker ut) og andre slitedeler som f.eks. diskoverflaten skjer. En harddisk er en av de få mekaniske delene igjen i en PC, og på mekaniske deler skjer slitasje.

Selvfølgelig. Men man har byttet ut disken for lengst før det er noe aktuell høyrisiko for svikt, pga. teknologisk utvikling. Ved normal bruk over normalt lang tid, er faren liten for at den skal ryke. Ihvertfall om jeg skal tro statistikken for mine egne disker.

Andre ting som fortsatt er mekanisk: Mus, Tastatur, Vifter, CD og DVD-romer. (Og CRT-skjerm, for dem som har det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...