Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat '95 2,0 med problemer


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med bilen min:

Etter få minutters kjøring og ved ca 70 grader mister bilen tenning. Den kan komme igjen med ett elle flere rykk og jeg får kjørt videre -eller den kan rykke og hoppe, smelle (i potta) og stoppe. Bilen starter (problemet forsvinner) når den blir kald eller mindre varm.

Bilen har vært på to verksteder og der har de enten ikke funnet feilen (A) eller byttet ut ting som har kommet som "feilmeldinger" (B).

Ingen av verkstedene er merkeverksteder, men verksted B ble anbefalt av verksted A som en med "15 års erfaring med Folkevogn".

Deres problem er at feilen forsvinner når motoren blir "mindre varm".

 

Ting som er gjort med bilen:

Byttet to releer, plugger, hallgiver, coil, ledning til fordeler, fordelerlokk og rotor.

(Etter coil-byttet har bilen biltt merkbart bedre...)

Sjekket alle støpsler i motorrommet byttet om pluggledninger.

 

Dette begynner å bli dyrt, så jeg ber om råd. Jeg har foreløpig tenkt tre alternativer:

-Er dette et problem et merkeverksted fortere (billigere) vil finne ut av?

-Bør jeg sette bilen hos en bekjent som jeg vet ikke vil skrive regning med gaffel?

-Jeg har mulighet til å sette bilen på et "skoleverksted" der prisen er mye lavere, men de må ta bilen "innimellom" og den da kan bli stående.

 

Har noen peiling på hva problemet er eller har slitt med liknende problemer er jeg interessert i å høre...

 

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leter etter folk med denne erfaringen på forumet her...

Ellers må jeg si at når jeg spør etter mulige forslag til hva som er feil på bilen hos et merkeverksted, får jeg absolutt ikke noe klarere eller mer fornuftige svar her enn hos "mekaniker-jens". Og når de har ledig time når Mjøsa bunnfryser så blir bestillingen også utsatt...

- Men må jeg, så må jeg.

Veeeldig interessert i alle innspill.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Du trenger å få lest ut feillagret, koster vel ca. 350kr.

 

Det er selvølgelig vanskelig for meg å jette på feil uten å ha opplevd symptomene, men det første som slo meg var luftmassemåleren eller tempsensor G62. Falskluft eller defekt bensinpumpe er også en mulighet.

Lenke til kommentar

vi hadde samme feil på vår 96 mod m/2 liters motor. måtte bytte tenningslås, og heldigvis hadde vi bruktbilgaranti fra firmaet vi kjøpte fra. det var forøvrig et merkeverksted, og serviceansvarlig der hadde sett flere tilfeller av det.

motoren stoppet alltid når vi var på laveste punkt i tunnellen over fjorden. etterhvert ble den også slik at lysene forsvant hvis vi dreide forsiktig på nøkkelen (som om vi skulle lirke på starteren) mens motoren gikk.

 

hth

 

MrM

Lenke til kommentar

Takk for nye svar:

Feilregisteret er lest av, og hos verksted A "plukket han bort" 3 feilmeldinger før kabelen gikk i stykker og han ga opp søket.

Hos verksted B fortalte dette at hallgiveren var gåen og jeg fikk vite at dette skyltes nok med 95% sikkerhet problemene. - Noe det da ikke gjorde.

 

Ellers har jeg nå fått høre at merkeverksteder har en forpliktelse til å finne feilen uten at dette skal bli alt for dyrt? De kan ikke fakturere alle åtte(?) timene de har feilsøkt. Noen med erfaring?

 

MrM har en god observasjon da han sier at bilen "alltid stoppet på samme stedet i tunellen".

-Deg har jeg lyst til å høre mer fra:

Stoppet bilen alltid eller kunne bilen gå forbi stedet noen ganger og stoppe andre ganger? (Jeg går ut fra at dette var etter like lang kjøring hver gang. F.eks til jobb)

På vei til jobben har min bil "sitt punkt" hvor den enten stopper eller gir klare tegn til å stoppe før den går videre. Og da kan jeg kjøre så langt jeg vil uten problem.

Veldig interessert i å høre mer...

Lenke til kommentar

tenningslås er noe som bruker å "kødde" på VW

sikringsboksen er og en feilkilde (ukontakt)

bensinpumpe reléet skal koble ut hvis motoren stopper. om det f.eks er en ukontakt slik at reléet "tror" at motoren er stoppet, så kobler det ut. ta ut reléet og koble sammen punkt 30 og 87. bensinpumpen vil da gå hele tiden og du har en feilkilde mindre. PS det er en sikkerhetsdetalj at reléet koblet slik, og en slik sammen kobling som jeg foreslår MÅ KUN være for feilsøking

 

har bilen turteller? går den til null med en gang motoren stopper?

om den følger motoren (bilen ruller i gir med tenning på) da er det ikke feil med tenningen.

 

litt "mystisk" at det skjer ved 70 grader..... det er noen jordledninger koblet til en plate foran, (nær dynamo) er det ordentlig kontakt der?

 

Edit

fordeleren... er det noe sideveis slakk i akslingen? det kan kødde med hall-giveren

Endret av joka
Lenke til kommentar

bensinpumpe reléet skal koble ut hvis motoren stopper.  om det f.eks er en ukontakt slik at reléet "tror" at motoren er stoppet, så kobler det ut. ta ut reléet og koble sammen punkt 30 og 87. bensinpumpen vil da gå hele tiden og du har en feilkilde mindre. PS det er en sikkerhetsdetalj at reléet koblet slik, og en slik sammen kobling som jeg foreslår MÅ KUN være for feilsøking

 

tenningslås er noe som bruker å "kødde" på VW

sikringsboksen er og en feilkilde (ukontakt)

 

har bilen turteller? går den til null med en gang motoren stopper?

om den følger motoren (bilen ruller i gir med tenning på) da er det ikke feil med tenningen.

 

litt "mystisk" at det skjer ved 70 grader.....  det er noen jordledninger koblet til en plate foran, (nær dynamo) er det ordentlig kontakt der?

 

Edit

fordeleren... er det noe sideveis slakk i akslingen? det kan kødde med hall-giveren

5007462[/snapback]

 

Her ser det ut som vi er "glade" i VW!

 

- Bensinpumpereleet er byttet.

- Tenningslåsen er ikke byttet. Har fått tips om denne tidligere.

- Turteller går rett i bånn når tenninga stopper.

- 70 grader? Rundt der et sted. Ofte samme sted på tempmål og etter samme strekning. Og kommer jeg opp i 80grader+ er jeg "trygg". Går tempen ned igjen under kjøring går det sjelden galt.

- Hallgiver er byttet på verksted. Hadde forstillingskontroll ++ under siste EU-kontroll. Hallgiver byttet sist.

 

Kan dette hjelpe til en diagnose? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar

turteller får signal fra hallgiver... turteller på null = ingen signal derfra.

siden hallgiver er ny, mistenker jeg tilførselen av strøm.

 

en mulighet er å "tyvkoble" bilen, det vil utelukke tenningslås og sikringsboks som feilkilde....

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Heisann!

Har en passat 95 2.o jeg også med et meget likt problem som du beskriver.

Fikk du ordnet det, og hva gjorde du evt. for å ordne det?

Har også som du byttet masse deler, og det begynner å bli dyrt, og ikke minst langdrygt!

Hadde satt utrolig stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...