SuperEkstraDS Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg har problemer med bilen min: Etter få minutters kjøring og ved ca 70 grader mister bilen tenning. Den kan komme igjen med ett elle flere rykk og jeg får kjørt videre -eller den kan rykke og hoppe, smelle (i potta) og stoppe. Bilen starter (problemet forsvinner) når den blir kald eller mindre varm. Bilen har vært på to verksteder og der har de enten ikke funnet feilen (A) eller byttet ut ting som har kommet som "feilmeldinger" (B). Ingen av verkstedene er merkeverksteder, men verksted B ble anbefalt av verksted A som en med "15 års erfaring med Folkevogn". Deres problem er at feilen forsvinner når motoren blir "mindre varm". Ting som er gjort med bilen: Byttet to releer, plugger, hallgiver, coil, ledning til fordeler, fordelerlokk og rotor. (Etter coil-byttet har bilen biltt merkbart bedre...) Sjekket alle støpsler i motorrommet byttet om pluggledninger. Dette begynner å bli dyrt, så jeg ber om råd. Jeg har foreløpig tenkt tre alternativer: -Er dette et problem et merkeverksted fortere (billigere) vil finne ut av? -Bør jeg sette bilen hos en bekjent som jeg vet ikke vil skrive regning med gaffel? -Jeg har mulighet til å sette bilen på et "skoleverksted" der prisen er mye lavere, men de må ta bilen "innimellom" og den da kan bli stående. Har noen peiling på hva problemet er eller har slitt med liknende problemer er jeg interessert i å høre... På forhånd takk for hjelp! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Har denne noen tenningsmodul som kanskje kan svikte ved enn viss temp? Merkeverksteder kan i endel tilfeller være mye flinkere med slike ting hvis de har de rette folken til og jobbe med det. Lenke til kommentar
SuperEkstraDS Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Det skal være en sak på undersiden av tenningslåsen, men min kunnskap strekker seg kun til "teknisk innsikt". Er litt usikker på hvor mange -kan være- ting det -kan være. Finnes det flere ting? Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg ville prøvd merkeverksted, evt. lett etter flere som har slik bil og har hatt samme/lignende problemer. Lenke til kommentar
SuperEkstraDS Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg leter etter folk med denne erfaringen på forumet her... Ellers må jeg si at når jeg spør etter mulige forslag til hva som er feil på bilen hos et merkeverksted, får jeg absolutt ikke noe klarere eller mer fornuftige svar her enn hos "mekaniker-jens". Og når de har ledig time når Mjøsa bunnfryser så blir bestillingen også utsatt... - Men må jeg, så må jeg. Veeeldig interessert i alle innspill. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du trenger å få lest ut feillagret, koster vel ca. 350kr. Det er selvølgelig vanskelig for meg å jette på feil uten å ha opplevd symptomene, men det første som slo meg var luftmassemåleren eller tempsensor G62. Falskluft eller defekt bensinpumpe er også en mulighet. Lenke til kommentar
MrMusashi Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 vi hadde samme feil på vår 96 mod m/2 liters motor. måtte bytte tenningslås, og heldigvis hadde vi bruktbilgaranti fra firmaet vi kjøpte fra. det var forøvrig et merkeverksted, og serviceansvarlig der hadde sett flere tilfeller av det. motoren stoppet alltid når vi var på laveste punkt i tunnellen over fjorden. etterhvert ble den også slik at lysene forsvant hvis vi dreide forsiktig på nøkkelen (som om vi skulle lirke på starteren) mens motoren gikk. hth MrM Lenke til kommentar
SuperEkstraDS Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Takk for nye svar: Feilregisteret er lest av, og hos verksted A "plukket han bort" 3 feilmeldinger før kabelen gikk i stykker og han ga opp søket. Hos verksted B fortalte dette at hallgiveren var gåen og jeg fikk vite at dette skyltes nok med 95% sikkerhet problemene. - Noe det da ikke gjorde. Ellers har jeg nå fått høre at merkeverksteder har en forpliktelse til å finne feilen uten at dette skal bli alt for dyrt? De kan ikke fakturere alle åtte(?) timene de har feilsøkt. Noen med erfaring? MrM har en god observasjon da han sier at bilen "alltid stoppet på samme stedet i tunellen". -Deg har jeg lyst til å høre mer fra: Stoppet bilen alltid eller kunne bilen gå forbi stedet noen ganger og stoppe andre ganger? (Jeg går ut fra at dette var etter like lang kjøring hver gang. F.eks til jobb) På vei til jobben har min bil "sitt punkt" hvor den enten stopper eller gir klare tegn til å stoppe før den går videre. Og da kan jeg kjøre så langt jeg vil uten problem. Veldig interessert i å høre mer... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Hvilke feilkoder lå det i systemet? Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) tenningslås er noe som bruker å "kødde" på VW sikringsboksen er og en feilkilde (ukontakt) bensinpumpe reléet skal koble ut hvis motoren stopper. om det f.eks er en ukontakt slik at reléet "tror" at motoren er stoppet, så kobler det ut. ta ut reléet og koble sammen punkt 30 og 87. bensinpumpen vil da gå hele tiden og du har en feilkilde mindre. PS det er en sikkerhetsdetalj at reléet koblet slik, og en slik sammen kobling som jeg foreslår MÅ KUN være for feilsøking har bilen turteller? går den til null med en gang motoren stopper? om den følger motoren (bilen ruller i gir med tenning på) da er det ikke feil med tenningen. litt "mystisk" at det skjer ved 70 grader..... det er noen jordledninger koblet til en plate foran, (nær dynamo) er det ordentlig kontakt der? Edit fordeleren... er det noe sideveis slakk i akslingen? det kan kødde med hall-giveren Endret 15. oktober 2005 av joka Lenke til kommentar
SuperEkstraDS Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 bensinpumpe reléet skal koble ut hvis motoren stopper. om det f.eks er en ukontakt slik at reléet "tror" at motoren er stoppet, så kobler det ut. ta ut reléet og koble sammen punkt 30 og 87. bensinpumpen vil da gå hele tiden og du har en feilkilde mindre. PS det er en sikkerhetsdetalj at reléet koblet slik, og en slik sammen kobling som jeg foreslår MÅ KUN være for feilsøking tenningslås er noe som bruker å "kødde" på VW sikringsboksen er og en feilkilde (ukontakt) har bilen turteller? går den til null med en gang motoren stopper? om den følger motoren (bilen ruller i gir med tenning på) da er det ikke feil med tenningen. litt "mystisk" at det skjer ved 70 grader..... det er noen jordledninger koblet til en plate foran, (nær dynamo) er det ordentlig kontakt der? Edit fordeleren... er det noe sideveis slakk i akslingen? det kan kødde med hall-giveren 5007462[/snapback] Her ser det ut som vi er "glade" i VW! - Bensinpumpereleet er byttet. - Tenningslåsen er ikke byttet. Har fått tips om denne tidligere. - Turteller går rett i bånn når tenninga stopper. - 70 grader? Rundt der et sted. Ofte samme sted på tempmål og etter samme strekning. Og kommer jeg opp i 80grader+ er jeg "trygg". Går tempen ned igjen under kjøring går det sjelden galt. - Hallgiver er byttet på verksted. Hadde forstillingskontroll ++ under siste EU-kontroll. Hallgiver byttet sist. Kan dette hjelpe til en diagnose? Takknemlig for svar! Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 turteller får signal fra hallgiver... turteller på null = ingen signal derfra. siden hallgiver er ny, mistenker jeg tilførselen av strøm. en mulighet er å "tyvkoble" bilen, det vil utelukke tenningslås og sikringsboks som feilkilde.... Lenke til kommentar
SuperEkstraDS Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Er interessert i å "tyvkoble" bilen for å sjekke, men vil jeg da kunne kjøre? For å låse opp rattlåsen må jeg vri om nøkkelen... Vil da kontaktstykket slå inn? Beklager dårlig basic_kunnskap Lenke til kommentar
joka Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 vri om nøkkelen og slå den av igjen.... rattlåsen går ikke på før du tar ut nøkkelen... alternativt kan du ta av selve tennings-bryteren som er bak på tenningslåsen. bruk en ledning med sikring når du "tyvkobler" Lenke til kommentar
eivsja Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Heisann! Har en passat 95 2.o jeg også med et meget likt problem som du beskriver. Fikk du ordnet det, og hva gjorde du evt. for å ordne det? Har også som du byttet masse deler, og det begynner å bli dyrt, og ikke minst langdrygt! Hadde satt utrolig stor pris på svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå