sonny Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Har en Medion med AMD Athlon64 3000+ prosessor og MSI MS-7010 VIA-K8T800 basert hovedkort (Coop pc august 2004). Beskrivelse hos dinside.no: http://www.dinside.no/php/art.php?id=107811&=katnav Har oppgradert den med 1GB RAM til (totalt 1,5 GB RAM) samt 1 disk til (tilsvarende den som var i den allerede). Vurderer å oppgradere denne til en 2 kjerne CPU og har 2 hovedspm i den forbindelse: 1) Er det teknisk mulig? Hvis ja: 1.1) Setter det andre krav til HW som jeg må være obs på, feks ift RAM? 1.2) Hvilke prosessorer kan jeg velge blant og hvilken prosessor anbefales ift pris/ytelse? 2) Hvilken effekt vil det ha på ytelsen å oppgradere? 2.1 Kjører stort sett mange applikasjoner samtidig. Jeg benytter ikke pc'en til spill, men endel bildebehandling og videoredigering Når jeg arbeider med 16 bits bilder i photoshop og benytter filtre på disse bruker den LANG tid. Hvordan vil dette bli påvirket av en oppgradering? Håper på gode innspill! Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hovedkortet ditt støtter ikke en X2 (dobbelkjærne CPU) desverre. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hvis det finnes en BIOS oppdatering, ja. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Fydda, via chipsett? uff, prøv nforce 4, du vil ikke angre. Hvilken ram var det du kjøpte ekstra? vil jo være en fordel å kjøre dual channel på rammen. Et nytt asus nforce 4 kort ville vert midt i blinken for deg. Samt en x2 dual core, feks 3800+. Er litt usikker på hvordan AMD gjør det på videoredigering, vet intel var meget godt egnet her før. Men for øyeblikket ligger AMD foran intel på de fleste operasjoner. I tillegg har AMD lavere varmeutviklig, noe som ikke er et minus. Det jeg beskriver over vil få en prislapp på 4,5 til 5 høvdinger, men gir i tillegg en rå ytelse. Kansje du kan få solgt rammen din, og kjøpt deg 2*1 GB om det skulle vert behov for dette, dermed får du nytte rammen i dual channel fult ut. Lenke til kommentar
sonny Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Takk for svar alle sammen! Hadde håpet at jeg kunne oppgradere kun CPU'en, men den gang ei. RAM: Usikker på hva du spør om Guttorm, men har en brikke på 1 GB og en på 512 MB på PC3200. Hva trenger du å vite? Hvis jeg skal oppgradere for 4-5k, burde jeg heller prøvd å solgt denne maskinen å kjøpt en ny? Har du pekere til det du mener jeg burde kjøpt Guttorm? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Hvis jeg skal oppgradere for 4-5k, burde jeg heller prøvd å solgt denne maskinen å kjøpt en ny? Ja, uten tvil! Bli kvitt den mens du fremdeles har sjanse til å få noe for den, og bygg en ny sjølv. Du får en mye bedre maskin om du velger gode deler sjølv enn det du har no. Edit: Du burde kunne få rundt 3k for den du har kanskje litt mere. Så spytter du i ca 5k sjølv og kjøper noe sånt som dette. Edit Edit: Dette er en gammel handlevogn eg har forandret litt på. Det tar en stund til prisguiden oppdaterer seg, men når den gjør det inneholder den en X2 3800+, tilsammen 7800kr for komplett maskin. Endret 12. oktober 2005 av Dragavon Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Mulig du kan bruke den ene rambrikka, ha du spec til den? Lenke til kommentar
sonny Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Ram spec: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3. Er det det du trenger å vite Guttorm? Tusen takk for forslag til oppsett Dragavon! Jeg kan ikke si at jeg helt forstår alt, men det jeg er ute etter om jeg skal bytte maskin er en som er relativt utbyggbar. Jeg tenker da spesielt på disker man jo ofte trenger flere av... Jeg ønsker derfor et kabinett med mange ledige brønner og et hovedkort med plass til mange disker. Ser at diskene som brukes er SATA, finnes det også IDE tilkobling for min ekstra 200GB disk eller er den ikke mulig å ha med videre? Burde jeg hatt en 10.000 RPM disk for OS'et? I tilfelle hvilken? Hvordan er støy'en på kabinettet? Ønsker minst mulig støy. Jeg har 1,5 GB ram i dag og ønsker ikke å gå ned - ønsker heller å gå opp. Ser at hovedkortet har 4 rambanker og at max ram er 4 GB, dvs at jeg ikke bør kjøpe mindre enn 1 GB brikker. Har det egentlig ikke spesielt travelt med å bytte maskin, men den dårlige ytelsen i Photoshop plager meg noe. Er det noe nytt å spennende på gang som gjør at jeg bør vente, eller bør jeg ta oppgraderingen nå? Er skjermkortet godt nok for mitt bruk? Har en 21 CRT i dag, men ser for meg å kjøpe en LCD når pris/ytelse for en skjerm med minst 1600 * 1200 er blitt akseptabel. Dette var noen tanker så langt, får sikkert flere spm etter hvert. Gode råd ønskes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå