FpsStu Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Sitter og leser om folk som overklokker: CPU, Grafikkkort, skjerm, mus, cd-rom osv... Men lurer på om det går ann å "overklokke" vifta så den får høyere turtall enn den klarer??? noen som har "ideér" om hvordan? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 En typisk vifte som finnes i en pc har en vekselretter som driver rundt selve rotoren. Øker man spenningen så økes momentet med kvadret av spenningen og viften får høyere turtall. Dvs, høyere spenning, høyere turtall. Turtallet vil nå "taket" når strømmen blir så stor at komponentene brenner opp eller viklingene går i metning. Husk, jobber viften utenfor merkeverdier så kan levetiden minke drastisk! Andre radialvifter, som går på 230v AC f.eks, der er turtallet avh. av frekvensen. Du trenger da altså en frekvensomformer for å heve turtall der..(dyrt) Lenke til kommentar
eXa Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 hehe er vel ikke mange som ønsker å øke turtallet på vifta :smile: merkelig; har to vinduer oppe¨. den ene med overklokking.no og en med forumet. leste først denne posten på overklokking.no og når jeg leser den på forumet ser jeg bare innlegget til hondaen...? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 hvordan øker jeg spenninga? Så den kan bli for varm da? (tanker 2: blåse en mindre vifte på den motorn til den "overklokka" vifta?) Lenke til kommentar
eXa Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 hehe åssen skel du klare det? motoren sitter jo mitt i vifta, så det blåser jo litt rundt den når vifta går. håper vi snakker om vanlige data vifter, så jeg ikke bæsjer på leggen her... :smile: Lenke til kommentar
Dings Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Noen har for lite å gjøre på, men men.. Keep up the good work!! La intet være uprøvd... Lenke til kommentar
djfox Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 det jeg ville gjot var å: innvestere i komponenter å laget en baybus, så hadde jeg fått tak i en variabel strømforsyning(eks: 0-18v)det er viktig at denne er EKSTERN og ikke er kobblet til dataens spenning som de andre komponentene bruker! dette er ikke dyrt! ps! lurer du på noe er det bare å maile meg!! (har mange ideer med dette om vifter og ekstern styring) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå