Gå til innhold

Rekkefølge på bokstaver spiller ingen rolle


Pilot_

Anbefalte innlegg

Ifgøle en udnersøkslese ved Cmarbigde Uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele bokstvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleeht. Mrekleig ikke snat

 

 

Stilig! :hmm:

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifgøle en udnersøkslese ved Cmarbigde Uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele bokstvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleeht. Mrekleig ikke snat

 

 

Stilig! :hmm:

Dvæen den var mrsoom.

Bilr ltit sånn hritrjenem(hjernetrim... Du bør kanskje dele opp sånne sammensatte ord?)....

Burde begynne å skrive sånn på forumet...

Lenke til kommentar
Ifgøle en udnersøkslese ved Cmarbigde Uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele bokstvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleeht. Mrekleig ikke snat

 

 

Stilig! :hmm:

Dvæen den var mrsoom.

Bilr ltit sånn hritrjenem(hjernetrim... Du bør kanskje dele opp sånne sammensatte ord?)....

Burde begynne å skrive sånn på forumet...

Hehe, ja, vikan begynne å skrive sånn her på forumet.. ;):p

Lenke til kommentar

Lsee uetn plemborr er vel å tkrkee det ltit lgnat? Det tar lrngee tid for meg å lsee en tkset der benavtsoke er persaslt hetulr til btelur enn det, for meg, tar å lsee en frfelii tkset.

 

Enkelt å forstå det jeg skrev over? Jeg bare byttet litt om på plassene, men første og siste bokstav er den samme som i det egentlige ordet. Prøv nå å forstå hva jeg skriver her:

 

kaanagnrpemmuit

omnibrelømg

okotiepootmaon

tieersneger

tjosmafrosnigleglin

 

Fasit står i hvitt under i samme rekkefølge:

kaliumpermanganat

ommøblering

onomatopoetikon

tegneserier

tilleggsinformasjon

 

 

Dessuten støtter jeg sosohals to punkter..

 

Edit: Petter var her

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
Lsee uetn plemborr er vel å tkrkee det ltit lgnat? Det tar lrngee tid for meg å lsee en tkset der benavtsoke er persaslt hetulr til btelur enn det, for meg, tar å lsee en frfelii tkset.

 

Enkelt å forstå det jeg skrev over? Jeg bare byttet litt om på plassene, men første og siste bokstav er den samme som i det egentlige ordet. Prøv nå å forstå hva jeg skriver her:

 

kaanagnrpemmuit

omnibrelømg

okotiepootmaon

tieersneger

tjosmafrosnigleglin

 

Fasit står i hvitt under i samme rekkefølge:

kaliumpermanganat

ommøblering

onomatopoetikon

tegneserier

tilleggsinformasjon

 

 

Dessuten støtter jeg sosohals to punkter..

 

Edit: Petter var her

Oki, for å svare på den utfordringen:

Som jeg sa i min første post bør man på en måte dele opp sammensatte ord. Eks:

tngeesireer

ommniøelrbg

 

Der har jeg hatt første og siste bokstav i "tegne" være på riktig plass, og første og siste bokstav i "serier" være på riktig plass, tilsvarende med ommøblering. Om det blir noe lettere, får andre bedømme...

 

Dessuten vil jeg si at fremmedord ikke burde skrives på den måten, siden de ikke er norske, og onomatopoetikon er ikke et ord som brukes ofte, og dermed "kjenner" vi ikke ordet så godt..

Lenke til kommentar
Oki, for å svare på den utfordringen:

Som jeg sa i min første post bør man på en måte dele opp sammensatte ord. Eks:

tngeesireer

ommniøelrbg

 

Der har jeg hatt første og siste bokstav i "tegne" være på riktig plass, og første og siste bokstav i "serier" være på riktig plass, tilsvarende med ommøblering. Om det blir noe lettere, får andre bedømme...

 

Dessuten vil jeg si at fremmedord ikke burde skrives på den måten, siden de ikke er norske, og onomatopoetikon er ikke et ord som brukes ofte, og dermed "kjenner" vi ikke ordet så godt..

...og derfor er nettopp bokstavenes rekkefølge viktig.. på norsk deler vi _ikke_ opp ord, hvilket gjør at ordene blir lengre. Og vi har dessuten mange ord som ikke er sammensatte, men som fortsatt er lange. Jeg ville for eksempel ikke forstått at:

pelemborr <-> problemer

benavtsoke <-> bokstavene

persaslt <-> plassert

 

Jeg ville heller ikke forstått at:

tngeesireer <-> tegneserier

ommniøelrbg <-> ommøblering

 

Om du bytter om rekkefølge på to-tre bokstaver i et ord, eller glemmer en bokstav, så forstå man fortsatt sammenhengen, men om man bare plasserer bokstavene der man har lyst, kan det bli vanskelig å forstå.

 

Bokstavenes posisjon _har_mye_ å si.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...