sigen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg selger også maskiner på Finn.no fra tid til annen.. men har en litt annen policy enn dette... Eks. amd a64 3200+ asus a8n-e hk Radeon x600 gpu 200gb nec 3540 1gb minne Bra tower med 400W psu For en maskin som dette ville jeg typisk tatt ca 7000,- LItt over nypris på delene.. men så går det med noen timer til bygging, testinig ++ har ikke dårlig samvittighet for en sånn pris... Men, eksemplene i denne tråden er genrelt svindel... enig i det Ja men da er det snakk om en ny maskin Sturla, bygget av en proff med garantier og alt. Ikke snakk om en maskin som er bygget på gutterommet som de prøver å selge for 17500,- uten garanti. Ikke noe problem å prøve å tjene penger på finn.no eller bruktmarked.no for den saks skyld. Men det blir et problem for oss som prøver å være seriøse når det flommer over av overprisede maskiner av helt useriøse folk.... Støtter deg på dette punktet, utenom at jeg ikke tror han gir garanti Og når vi snakker om pc`er bygget på gutterommet; Kjenner en som bygger pc med en kompis. Han har bestilt en av pakkene fra komplett.no (m/q-tec PSU og kabinett) og presterer å velte kabinettet + at han mister harddisken i bakken. Nå får han ikke kontakt med HDD`en. Denne skal han selge for endel mer enn det han kjøpte delene for, er dette da svindel? Siden han ikke har peiling (tro meg) og han har "ødelagt" delene? Han har i tillegg klart å dra ut ledningen til en av katodene side, og prøvde å sette den inn igjen mens det sto spenning på (bare litt om hvor mye han kan) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nypris har antakeligvis vært 20.000 kr på pcen den ene skulle selge, ergo vil det ikke holde som bevis i retten. Han kan også vise kvitteringer. Da vil jo også en ny sannhet åpenbare seg. Jeg skal ikke uttale meg om de faktiske sidene ved saken, for det er helt klart slik du sier vanskelig å bevise noenting som helst. Men sett at vi faktisk kunne bevise at maskinen aldri har kostet 20000, men 10000 ny. Da er det bedrageri. Da er jeg enig med deg at det er bedrageri/ svindel. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Støtter deg på dette punktet, utenom at jeg ikke tror han gir garanti Og når vi snakker om pc`er bygget på gutterommet; Kjenner en som bygger pc med en kompis. Han har bestilt en av pakkene fra komplett.no (m/q-tec PSU og kabinett) og presterer å velte kabinettet + at han mister harddisken i bakken. Nå får han ikke kontakt med HDD`en. Denne skal han selge for endel mer enn det han kjøpte delene for, er dette da svindel? Siden han ikke har peiling (tro meg) og han har "ødelagt" delene? Han har i tillegg klart å dra ut ledningen til en av katodene side, og prøvde å sette den inn igjen mens det sto spenning på (bare litt om hvor mye han kan) Nei men i og med at delene i Sturla sin maskin er nye, så er det nok garanti på dem. Men han kompisen er vel på kanten :!: . Men det spørs jo helt hva han sier i annonsen at han selger. Hvis han skriver i annonsen at det er et defekt produkt så er det vel greit. Men han skal ha mer for pcen enn den koster ny?? Hvor gammel er han egentlig? EDIT: Leif EDIT2: Men han kan allikevel ikke oppgi høyere nypris en det han har betalt for den, da blir det svindel. Noen som vet om du kan oppgi markedspris som nypris?? Endret 11. oktober 2005 av aspstein Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Markedspris vil jo alltid være lavere enn nypris. Nypris= Innkjøpspris i dette tilfellet da. Når en prosessor kommer ut kan den koste 2.450 kr, om du kjøper den et år senere koster den kanskje 1.300 kr. Du kan jo selge den for 1.600 kr og si at du betalte 2.450 kr for den. Ingen kan nekte deg det. Det er ikke lovpålagt å selge til gunstige priser for kjøper. Tenk bare på hva telenor tar for samtaleprisene sine! Nesten det ISAT tar for å bruke satelittelefon! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Selvsagt, men ikke f... om han har betalt det for den pcen ny. Selvsagt raser datadeler i pris, men å påstå at den er kjøpt for 20000 ganske nylig er en STOR løgn. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Apstein: Synes også det virker litt fishy ut det opplegget, tenkte jeg skulle høre hva dere mener om saken. Han skal jo ikke selge maskinen før han har fått den til å fungere, men den er jo allikevel litt fichy siden HDD`en og kabinettet har blitt utsatt for "vold". Planen er å tjene penger på maskinen, noe jeg håper at ikke skjer. Større tulling skal du lete lenge etter Alder på vedkommede: 15 eller 16 (er ikke sikker) (btw; ikke min kompis ) Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Apstein: Synes også det virker litt fishy ut det opplegget, tenkte jeg skulle høre hva dere mener om saken.Han skal jo ikke selge maskinen før han har fått den til å fungere, men den er jo allikevel litt fichy siden HDD`en og kabinettet har blitt utsatt for "vold". Planen er å tjene penger på maskinen, noe jeg håper at ikke skjer. Større tulling skal du lete lenge etter Alder på vedkommede: 15 eller 16 (er ikke sikker) (btw; ikke min kompis ) Er lov å prøve å tjene penger, men høres veldig fishy ut. Men ordentlige selgere driver vel i utgangspunktet og selger varer de vet har blitt utsatt for vold. Det er blandt annet derfor det finnes demovaresalg eller tilbudsvarer btw; takk Gud! Lenke til kommentar
substeve Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har selv bladd litt i Finn i høst på jakt etter noen eldre deler, men det jeg har sett har vært deprimerende. Greit nok at mange ikke skjønenr hvor fort datautstyr faller i verdi. Men når jeg leser mellom linjene så virker det som at det er en del som a) konstruerer en historie om hva de har brukt pcen til/skal-selge-fordi etc, eller b) tydeligvis vet en god del om pcer, men tar likevel over nypris (som ett år gammel pc med standard komponenter til femsifret beløp). Har også inntrykk av at en del dumper deler de har klokket eller moddet. Når det gjelder diskusjonen om lovlig/ulovlig, så tror jeg man må skille mellom uvitenhet (uforskyldt), feilaktige opplysninger (uaktsomhetsbegrepet) og ren villedende salgstekst (svindel). Et sentralt poeng er intensjonen i det som gjøres. Om selger vet bedre men likevel smører for tykt på med den intensjon å selge høyt ved å villede, så er ikke det lov, - mens en likelydendes annonse fra mor som selger sin sønns pc vil være grei - om jeg da husker riktig fra mine lille jus-fag. En annonse som denne (1 ghz, 20GB disk, kr. 5000, design-pc) er nok grei med tanke på de forbehold som er tatt i teksten, mens denne (Gainward 4200 til kr. 700 - ...ellevilt skjermkort... kjøpt i April 2005... perfekt til Wow, Halo, NFS2...) inneholder påstander selger burde vite er gale, og denne (Amd sempron 2400+, FX 5700Le, UV lys, - til kr. 10.000) selges tydelig av en person som vet bedre. Så kan det også sies at det er presedens i business-to-consumer markedet for at varer skal presenteres slik at kjøper skal kunne gjøre sammenligninger uten å få hodepine, bl.a. har vi fått enhetspriser og opprydding i telepriser. Nå er det vanskelig å gjøre noe slikt for privatmarkedet, men jeg tror en del blir utnyttet av folk som bygger selv og selger med overpris som "ny" eller "nesten ny", og da er de jo egentlig bedrifter. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Selvsagt, men ikke f... om han har betalt det for den pcen ny. Selvsagt raser datadeler i pris, men å påstå at den er kjøpt for 20000 ganske nylig er en STOR løgn. Hva om han faktisk har gjort det? Etter hva jeg skjønner så virker det som du er helt sikker i din sak at han ikke har betalt så mye for pcen, men hva har du av bevis som tilsier at du har rett? Husk at det er mange som ikke har peil på data, og han kan være en av de og gitt så mye for den pcen. Husker en tråd her på forumet der en sønn klagde på at faren hadde kjøpt en pc fra expert som ikke verdt halvparten av det han ga for den. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Når forbrukermagasinet sammenligner dele priser hos bilverksteder så kaller man det ikke svindel når noen tar 2000kr for en del som andre tar 1200kr for, de kaller det for "prisforskjeller", eller i verste fall "overpriset". Svindel er for drøyt å kalle sånt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Selvsagt, men ikke f... om han har betalt det for den pcen ny. Selvsagt raser datadeler i pris, men å påstå at den er kjøpt for 20000 ganske nylig er en STOR løgn. Hva om han faktisk har gjort det? Etter hva jeg skjønner så virker det som du er helt sikker i din sak at han ikke har betalt så mye for pcen, men hva har du av bevis som tilsier at du har rett? Husk at det er mange som ikke har peil på data, og han kan være en av de og gitt så mye for den pcen. Husker en tråd her på forumet der en sønn klagde på at faren hadde kjøpt en pc fra expert som ikke verdt halvparten av det han ga for den. Selvfølgelig kan jeg ikke si 100% at han ikke har betalt 20000,- ny for den pcen, men jeg synes det blir flisespikkeri å gå inn på helt teoretiske problemstillinger. I rettsvesenet er det noe som heter "overveiende sannsynelig" siden man aldri helt kan si noentingsomhelst 100%, og det får holde i denne diskusjonen også. Det kan jo være en teoretisk mulighet for at Toska ikke har vært med på Nokasranet også. Kanskje han bare har gitt en falsk forklaring for å beskytte en ukjent enegget tvillingbror?? Skjønner du hvor jeg vil hen... Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er reell sansynlighet for at nypris var 20.000. Tenk bare på hva prisene er rett etter delene er kommet ut på markedet. Om han ville ha det beste av det beste for lenge siden så måtte han nok ut med over 20.000. En 286maskin kostet jo sikkert også det i sin tid, selv om det er lenge siden! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvis du sjekker annonsen så står det svart på hvitt at maskinen er et halvt år og de delene kostet IKKE 20000 for et halvt år siden. Men jeg tror ikke vi to blir enige så jeg lar denne ligge for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå