P-in-P Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hehe, jeg har som reget vett til å styre unna alle annosner som sier "RÅ!" eller "RÅTT!" Eller i det heletatt annonser med Caps Lock her og der... Lenke til kommentar
stoolman Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg selger også maskiner på Finn.no fra tid til annen.. men har en litt annen policy enn dette... Eks. amd a64 3200+ asus a8n-e hk Radeon x600 gpu 200gb nec 3540 1gb minne Bra tower med 400W psu For en maskin som dette ville jeg typisk tatt ca 7000,- LItt over nypris på delene.. men så går det med noen timer til bygging, testinig ++ har ikke dårlig samvittighet for en sånn pris... Men, eksemplene i denne tråden er genrelt svindel... enig i det Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg selger også maskiner på Finn.no fra tid til annen.. men har en litt annen policy enn dette... Eks. amd a64 3200+ asus a8n-e hk Radeon x600 gpu 200gb nec 3540 1gb minne Bra tower med 400W psu For en maskin som dette ville jeg typisk tatt ca 7000,- LItt over nypris på delene.. men så går det med noen timer til bygging, testinig ++ har ikke dårlig samvittighet for en sånn pris... Men, eksemplene i denne tråden er genrelt svindel... enig i det Ja men da er det snakk om en ny maskin Sturla, bygget av en proff med garantier og alt. Ikke snakk om en maskin som er bygget på gutterommet som de prøver å selge for 17500,- uten garanti. Ikke noe problem å prøve å tjene penger på finn.no eller bruktmarked.no for den saks skyld. Men det blir et problem for oss som prøver å være seriøse når det flommer over av overprisede maskiner av helt useriøse folk.... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Svindel ? Nei mener jeg. Svindel er hvis man ikke får det man er lovet i annonsen. At man overpriser en vare er ikke svindel. Hvis spaceworld selger en kabel til 300,- som man kan kjøpe på claes ohlson til 59.50,- tror jeg de fleste er enig om at ikke er svindel. Det er lov å prøve seg, og det er kjøpers ansvar å sette seg inn i gjeldene markedspriser. Dessuten tror jeg dere undervurderer ola normann litt her. Det er ikke mange som er så dumme å kjøper de maskinene som er linket til i denne posten. Å de som gjør det har sikkert så mye penger at de ikke bryr seg uansett. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Denne er feilpostet då, du trenger, vi har egen kategori for webshop og butikk diskusjoner, og finn.no er egentlig en webshop i denne sammenheng. Link til riktig forum: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=78 rapportert Vegard Lenke til kommentar
Naits Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Denne er feilpostet då, du trenger, vi har egen kategori for webshop og butikk diskusjoner, og finn.no er egentlig en webshop i denne sammenheng. Link til riktig forum: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=78 rapportert Vegard Wannabe moderator nei, skikkelig forumbruker som bruker report knappen skikkelig Vegard Hadde ikke tenkt å blande meg, men såvidt jeg ser så er du ute etter to ting: 1: "smiske" for moderatorene (du vet at de ikke rekrutterer moderatorer basert ut ifra de som "skryter" av at de har rapportert innlegget, sant? ) 2: +1 begynn å bruk rapporter-knappen uten å lage et innlegg om det, så skal jeg være enig i at du er en god forumbruker Og hva angår §270, så er jeg enig i at dette er bedrageri. (jeg er bare på 1.avd jus, så har ikke hatt om str.lv. enda, men jeg tolker ordlyden slik BennyBanassi gjør.) Endret 10. oktober 2005 av Naits Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Melding: Vi kaster denne til riktig kategori. Men jeg vil dere skal passe dere så dere ikke sier noe dumt Typsik sånn tråd hvor folk går over streken. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Svindel ? Nei mener jeg. Svindel er hvis man ikke får det man er lovet i annonsen. At man overpriser en vare er ikke svindel. Hvis spaceworld selger en kabel til 300,- som man kan kjøpe på claes ohlson til 59.50,- tror jeg de fleste er enig om at ikke er svindel. Det er lov å prøve seg, og det er kjøpers ansvar å sette seg inn i gjeldene markedspriser. Dessuten tror jeg dere undervurderer ola normann litt her. Det er ikke mange som er så dumme å kjøper de maskinene som er linket til i denne posten. Å de som gjør det har sikkert så mye penger at de ikke bryr seg uansett. Veldig godt forklart! Jeg er helt enig i det du skriver. Syns det blir tåpelig å kalle sånt for svindel fordi de selger det til en høy pris. Man vil så klart selge for en høy pris som mulig. Det kan du ikke nekte for vel, Benny? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Ja.... Kommer det noe mer enn klipp og lim fra Lovdata?? På strak arm kan jeg love at § 270 er meeeeeget vid. Du trenger egentlig ikke gå lenger enn ordlyden -"fremkalle" + "villfarelse" + "forlede" + "tap eller fare for tap" I et slikt tilfelle er det klart at du fremkaller en villfarelse i og med at du oppgir en førpris. Dermed forleder du noen til å betale en høyere pris og du har dermed påført vedkommende et tap. Det kan vel ikke være verre å fatte at dette er innefor § 270 like mye som en tilbakestilt kilometerteller er det på en bil? edit: Og du har selvsagt gjort dette i den hensikt å skaffe seg selv uberettiget vinning jf. 1. pkt. Altså, det er ikke svindel å si at nypris på en PC var "20.000,- da jeg kjøpte den" selv om delene kanskje kan skaffes til 3.000,- på bruktmarkedet og selger skal ha 18.000,- (eller hva det var). Sier han derimot at prisene på nye deler er 20.000,- snakker vi noe annet her. Men i det eksemplet jeg så, skrev selger i fortid, ikke i nåtid. Dette er dermed ikke annet enn et triks som hverken er ulovlig eller ukjent fra selgerbransjen. En selger trenger ikke annet enn å blåse opp prisen i en taggete stjerne før folk oppfatter det som tilbud.... §270 kan derfor ikke brukes her fordi selger har sitt på det tørre og kommer kun med faktiske opplysninger. Hadde selger skrevet at maskien koster 20.000,- ny, og ikke kostet er det villfarelse, forleding osv. Det er lov å selge et glass saft på gata til 5.000,- også; tenk å bare selge et om dagen.... Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg skjønner ikke hvor de har hodet sitt de som tolker §270 som å selge en pc byggd på gutterommet for 17.500 for svindel. Hvordan får dere det til? Det ER jo ikke svindel. Svindel er bedrageri! Lureri! Dette er et ærlig salg der prisen er oppgitt! Skjønner dere ikke det? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 En morsom paragraf er jo også strl. § 271 a som man kan bruke subsidiært. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg skjønner ikke hvor de har hodet sitt de som tolker §270 som å selge en pc byggd på gutterommet for 17.500 for svindel. Hvordan får dere det til? Det ER jo ikke svindel. Svindel er bedrageri! Lureri! Dette er et ærlig salg der prisen er oppgitt! Skjønner dere ikke det? Hvis du leser kapittel overskirften til strl. kap. 26 så ser du ordet bedrageri Dette er bedrageri §§ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 1: "smiske" for moderatorene (du vet at de ikke rekrutterer moderatorer basert ut ifra de som "skryter" av at de har rapportert innlegget, sant? ) Er du sikker på det der? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Jeg skjønner ikke hvor de har hodet sitt de som tolker §270 som å selge en pc byggd på gutterommet for 17.500 for svindel. Hvordan får dere det til? Det ER jo ikke svindel. Svindel er bedrageri! Lureri! Dette er et ærlig salg der prisen er oppgitt! Skjønner dere ikke det? Neida, det er helt lovlig å forsøke å selge noe til idiotpris, eller la meg si det sånn -det er ikke straffbart iallefall. Men når man oppgir at pcen er bygget til en kostpris på 20000 når det relle tallet er halvdelen, DA har du gått over streken. Og det er vel det han ene luringen forsøkte seg på. Kan ikke skjønne at det er vanskelig å fatte dette. Hvis det er vanskelig ville jeg anbefalt "Innføring i alminnelig strafferett" av Henry John Mæland -har et ekseplar til salgs. Edit: Den kostet 4000 ny, men du skal få den for 200,- Endret 10. oktober 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er dette svindel?: http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...153&pos=3&tot=6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er dette svindel?: http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...153&pos=3&tot=6 Hvorfor skulle dette være svindel?? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er dette svindel?: http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...153&pos=3&tot=6 Hvorfor skulle dette være svindel?? Nei, det trenger ikke være svinde, jeg bare lurer! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 WoW selges for 369.- på cdon.com så dette er ikke svindel så fremt at ikke abonemanget er brukt. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Nypris har antakeligvis vært 20.000 kr på pcen den ene skulle selge, ergo vil det ikke holde som bevis i retten. Han kan også vise kvitteringer. Da vil jo også en ny sannhet åpenbare seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Nypris har antakeligvis vært 20.000 kr på pcen den ene skulle selge, ergo vil det ikke holde som bevis i retten. Han kan også vise kvitteringer. Da vil jo også en ny sannhet åpenbare seg. Jeg skal ikke uttale meg om de faktiske sidene ved saken, for det er helt klart slik du sier vanskelig å bevise noenting som helst. Men sett at vi faktisk kunne bevise at maskinen aldri har kostet 20000, men 10000 ny. Da er det bedrageri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå