sigen Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Det er synd at slike annonser finnes, og enda mer synd at det er folk som faktisk kjøper maskinene til den oppgitte prisen. F.eks. denne er omtrent likt oppsett jeg skal sette sammen til noen andre, og det kommer på rundt 6-7k 13k er jo dobling av nypris med andre ord, og da følger det ikke med noen som helst form for angrerett eller garanti Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Vel svindel kan være så mye det. Noe så enkelt som prisguiden kan en jo da se på som svindel. Lite eksempel kan jo være Zalman CNPS 7700-CU som du finner her til 284 kr eller her til 680 kr. Da blir vel spørmålet litt av det samme...driver da Advance med svindel? Problemet er att folk er late og vanligvis ikke og skjekke priser på produkter. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Nei, det er ikke svindel siden en får opplyst hva man får og hvor mye en må ut med. Men det er noen sinnsyke priser på disse maskinene Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Vel svindel kan være så mye det. Noe så enkelt som prisguiden kan en jo da se på som svindel. Lite eksempel kan jo være Zalman CNPS 7700-CU som du finner her til 284 kr eller her til 680 kr. Da blir vel spørmålet litt av det samme...driver da Advance med svindel? Problemet er att folk er late og vanligvis ikke og skjekke priser på produkter. Vil ikkje kalle dei late, heller uvitande. Kjøper du eit så overprisa produkt er du uvitande og uansvarlig, ikkje lat. Det kunne aldri falt meg inn å kjøpe noko til eit par hundrelappar ein gang utan å forsikre meg om at det er det beste eg kan få tak i og at prisen er korrekt. Så om folk kjøper ein PC til 18 000 som dei ikkje skulle fått meir enn 5-6 tusen for, får dei ikkje mykje sympati frå mi side. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Å kalle det svindel er vel drøyt sakt. Men de forsøker å få mest mulig avkastning for pengene de har brukt på pc. At de ikke er verdt det er en annen sak. Forhåpentligvis er folk såpass oppegående at de sjekker flere steder før de går inn en handel med disse beløpene det er snakk om. I såfall mener jeg det er nesten greit at de får en lære penge, slik at de begynner å forstår verdien av penger. Nå er det ikke helt uproblematisk å gå opp grensen i forhold til bedrageri, men når man sier at noe koster 20000 nytt når reell nypris er det halve... Da har man bevisst løyet i den hensikt å oppnå en egen vinning og er godt innenfor det man i strafferetten kaller bedrageri jf strl. § 270. En ting er å sette en vilt optimistisk prisantydning eller lovprise varen opp i skyene. En annen ting er å lyve om konkrete forhold. Å drive med bedrageri kan ikke forsvares utfra betraktninger om at kjøper burde sjekkes og fortjener en smekk. Eller hva sier du neste gang bruktbilen du fikk beskjed om hadde gått 100000km egentlig hadde gått det dobbelte. Du burde jo ha sjekket, og nå lærer du verdien av penger...? Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Mye rart på finn ja. F.eks en Ipod nano til 3k -> http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...4&tot=65&page=2 Men er jo bare å ikke kjøpe fra de som prøver å "lure" folk. Tror og det er mange som selger tyvegods der,så en for litt siden,som solgte 4 helt nye iipod'er billig,sa han hadde vunnet alle 4 i en konkuranse på jobben,hvem vinner 4 stik? Leste for litt siden et sted at posten hadde sakt opp mange ansatte som stjelte post og solgte på internet(finn.no?). Bruktmarked.no har jo en og annen "lol'ete" anonnse og da http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=31212 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Nei, det er ikke svindel siden en får opplyst hva man får og hvor mye en må ut med.Men det er noen sinnsyke priser på disse maskinene Forsåvidt riktig, men det ER svindel når drittungen lyver og sier at denne maskinen kostet 20000 for et halvt år siden... Da nytter det ikke at du ser hva du får. Alskens annet fanteri er nok kanskje ikke bedrageri, men bare useriøst. Edit: Og så er det sinnsykt mange heeeelt nye bærbare pcer der inne... Ikke rart politiet er ivrige surfere på Finn nei. Makes u go hmmmmm.... : Hva med denne? Nå skal jeg ikke si noe mer enn at NOE er merkelig med den der. Den er iallefall ikke ubrukt siden den er eldgammel og hvorfor er nummeret uregistrert... Alle disse tulleannonsene kan jo neppe være god reklame for Finn heller. Endret 9. oktober 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Nei, det er ikke svindel siden en får opplyst hva man får og hvor mye en må ut med.Men det er noen sinnsyke priser på disse maskinene Samme valget har du når du kjøper en pc eller hva enn for en vare du går og handler. Lite eksempel til, var og skulle kjøpe 2 stk 90 cm ata kabler hos en data forhandler her i byen. Skulle ha 430 kroner for dem. Takket pent nei og ruslet til neste og fikk samme kablene for 230 kroner. Vil ikke kalle det svindel. Får jo også opplyst prisen på finn når du handler så til syvende og sist er det du som gjør valget. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg er enig der! Den PCen med 9600XT kort (kanskje 3 år gammelt?) til 17.500 kr var litt spesiell. Utrolig høy pris. Jeg ville ikke gitt 7.500 kr for den en gang, helt ærlig. Kanskje den er verdt 4-5. Dette er helt klart ikke svindel men rett og slett folk som prøver seg. De vil ikke tape pengene sine. Slik er det jo med kjøp/salg. Finnes det et marked for det kan jo prisene skrus opp i været. Markedet for akkurat disse er jo faktisk folk som ikke har innsikt i teknologi/pris forhold på it-markedet. Slik tror jeg det fungerer. Om det er frekt eller ei vil jeg ikke ta stilling til. Har selv flere ganger solgt brukte elektronikkvarer for relativt høye priser men de har vært klar over nypris de som har kjøpt varene. Og produktene var aldri priset slik som disse eksemplene dere viser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Nei, det er ikke svindel siden en får opplyst hva man får og hvor mye en må ut med.Men det er noen sinnsyke priser på disse maskinene Samme valget har du når du kjøper en pc eller hva enn for en vare du går og handler. Lite eksempel til, var og skulle kjøpe 2 stk 90 cm ata kabler hos en data forhandler her i byen. Skulle ha 430 kroner for dem. Takket pent nei og ruslet til neste og fikk samme kablene for 230 kroner. Vil ikke kalle det svindel. Får jo også opplyst prisen på finn når du handler så til syvende og sist er det du som gjør valget. Folk må prise og lovprise i vilden sky, men de får f... meg holde seg unna regelrett løgn om førpriser og annet. DER går grensen for hva som er akseptabelt og hva som er straffbart. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Problemet er vel kanskje litt sånn at når alenemor skal kjøpe julepresang til sønnen sin. så tenker hun kanskje at det er greit å kjøpe brukt i og med at hun ikke har så mye penger. Og så kjøper hun en maskin til 17500 som hun kunne fått for 5-6000 en annen plass. Jeg ville sagt at det er svindel. Ingen ville kjøpt en Audi A4 som kosta 350000,- i 1998 for 375000,- i dag? Og det er svindel Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Folk må prise og lovprise i vilden sky, men de får f... meg holde seg unna regelrett løgn om førpriser og annet. DER går grensen for hva som er akseptabelt og hva som er straffbart. Er vel en diskusjon vi ikke blir enig i, men det som skulle vært straffbart er koppholder og sigarettenner i pc'en. :!: Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Kanskje svindel, men i alle fall ikke ulovelig. Kan ikke komme på lov som forbyr dette. Uansett er det jo lumpent gjort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Hvorfor mener du at straffelovens § 270 ikke kommer til anvendelse her? Og da tenker jeg selvsagt på tilfellet der vedkommende bevisst oppgir en altfor høy førpris i den hensikt at varen skal se billig ut... Det er "bedrageri" så godt som noe og straffbart. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg mente å ta en gitt pris for en vare uten å oppgi førpris. Uansett tror jeg ikke du ville kommet langt ved hjelp av 270. Tar med utdraget her: § 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning (1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller (2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Ja.... Kommer det noe mer enn klipp og lim fra Lovdata?? På strak arm kan jeg love at § 270 er meeeeeget vid. Du trenger egentlig ikke gå lenger enn ordlyden -"fremkalle" + "villfarelse" + "forlede" + "tap eller fare for tap" I et slikt tilfelle er det klart at du fremkaller en villfarelse i og med at du oppgir en førpris. Dermed forleder du noen til å betale en høyere pris og du har dermed påført vedkommende et tap. Det kan vel ikke være verre å fatte at dette er innefor § 270 like mye som en tilbakestilt kilometerteller er det på en bil? edit: Og du har selvsagt gjort dette i den hensikt å skaffe seg selv uberettiget vinning jf. 1. pkt. Endret 9. oktober 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Virker som du vrir saken i en veldig negativ retning. Du tolker punktene ekstremt. Som å si at fordi du ikke spanderer middag på meg på byen så kan jeg ta deg for §270. Det blir litt galt det også. Jeg mener at dette tilfellet ikke går under 270. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hvis folk tror de har muligheten til å få mer for noe så vil de fleste naturligvis prøve det! Jeg er i allefall slik. Men det er ikke svindel da han ikke har sagt at den er noe den ikke er! Han har bare lagt ut spesifikasjonene, et bilde og prisen han ønsker for det og så må kjøperen selv vurdere om dette er verdt pengene eller ikke! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Men det er ikke svindel da han ikke har sagt at den er noe den ikke er! Han har bare lagt ut spesifikasjonene, et bilde og prisen han ønsker for det og så må kjøperen selv vurdere om dette er verdt pengene eller ikke! Så enkelt er det faktisk. Når du kjøper noe brukt er du selv annsvarlig for å vurdere prisen og varen du kjøper. Om du synest noe er for dyrt så kjøper du ikkje. Og om noen vurderer å kjøpe en brukt PC til 15-20k, så tror ikkje eg at de hopper på første og beste tilbud uten å følge med en stund. Både på QXL og Finn er det bare å følge med en stund, så ser du kor prisnivået ligger. Auksjoner med altfor høye utgangspriser får ikkje bud, så enkelt er det. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hehe, jeg har som reget vett til å styre unna alle annosner som sier "RÅ!" eller "RÅTT!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå