Gå til innhold

Høy temp i idle på cpu etter kabinett skift...


Tuffeluffe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det er egentlig hele greia her. Du trenger ikke ny kjøler fordi maskina har ikke resatt seg. Noe som for så vidt bare skulle mangle, fordi du har kjøler som skal funke godt nok. 50C idle er ikke så ille, men jeg ville vært forsiktig med å si at load ligger på 59C etter 15min. Men det skal ikke være fare for noen ting.

 

Så på den andre sida er det snakk om levetid, OC, levetid på resten av innholdet ditt grunnet varm luft etc.. Oppgrader hvis du vil ha en stabil og fin pc, og har penger til å bruke på det (tro meg, det blir en sjukdom om du overbruker penger på det her :p ) Det kan også hjelpe ganske mye om du bare bruker noe ny goop (F.eks Arctic Silver 5), istedenfor den pad-greia som ligger på CPU'en nå..

 

For å si det på en annen måte så bruker de fleste penger på ny kjøling for å klemme et par dråper til ut av maskina ved ev. OC, og for å ha noe ekstra å "skryte" av tenker jeg, dvs at helhetsinntrykket ser finere ut..

Lenke til kommentar

Hei igjen...

 

Nå har jeg vært nede å sett på tufte il :!: Og pcen har bare stått på...

 

Nå har jeg ikke gjort noe.... Så nå er tempen på 46 grader....

 

En liten forbedring ihvertfall.... :thumbup:

 

Edit : Nå har jeg vært inne på et par sider på nettet og tempen har hoppet til 50 grader :no:

 

hmm... :hmm:

 

Edit 2 : nå er tempen oppe i 52 grader... Holder ikke på med noe spesielt heller... Hører på musikk mens jeg surfer....

Endret av Tuffeluffe
Lenke til kommentar

Ka med å sette kabinettvift som blåse luft inn i kabinettet til 12volt..da får du bedre overtrykk, og hjelper viftene som trekker luft ut til å gjere jobben bedre. Det er vitkig med overtrykk i kabinettet, og det kan virke som du ikkje har det her, siden du har samme vifte bak og framm og i tillegg vifte i PSU rekner eg med?

 

Ei 11db silenx vifte på fullt skal ikkje bråke så veldig.;)

 

Prøv dette, så bør tempen i boksen gå ned ein god del, og dei andre komponentene tvilsvarende..

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Takk for tipset!

 

Men ei SilenX 11 db bråker litt jo.... SilenX er etter min mening gode, men oppskrytte vifter....

 

Skal prøve dette her :thumbup:

Sitter faktisk å vurderer sterkty på om jeg skal bytte om fra MIST 120mm <19dB viftene mine til SilenX 120mm =14dB. Den eneste store ulempen (i mine øyne) er at det ikke er muligheter for turtallsjustering (Noe jeg egentlig ikke skjønner hvorfor, siden det er tacho-signal.. :hmm: ).. Uansett, de flytter en god nok mengde luft per desibel, da CFM per dB, og er mer effektiv enn MIST på dB.. Spørs bare om man har råd/tar seg råd :p . 5x250,- blir mye penger for noen vifter... :cry::(

Lenke til kommentar

Det er full mulighet med turtallsjustering på silenx viftene så sant hovedkortet ditt utfører dette ved å justere volten. Forrige model hadde ikkje den gule RPM sensoren, så disse kunne ein ikkje få hovedkortet til å justere men alle dei nye Pro viftene har RPM måling..

 

Om det er dei nye PWM (4-pin) viftene du tenker på som enkelte nyere hovedkort støtter, så justerer disse hastigheten på viftene ved å pulsere 12volt, men gir konstant 12volt.. ingen justering av styrken... Det står det litt om -her-.

 

Disse viftene og denne teknikken skaper vibrasjoner og motorstress som resulterer i ekstra støy.. Dette er grunnen til at SilenX viftene ikkje har PWM (4-pin), dette fungerer ikkje når ein skal lage så stillegående vifter som mulig..

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Det er full mulighet med turtallsjustering på silenx viftene så sant hovedkortet ditt utfører dette ved å justere volten. Forrige model hadde ikkje den gule RPM sensoren, så disse kunne ein ikkje få hovedkortet til å justere men alle dei nye Pro viftene har RPM måling..

Har ikke tenkt å bruke HK'et.. Manuelle pot.meter som jeg modder inn i bezel selv.. Sier du at det går? For jeg har fått bekreftet at det er tacho-signal (turtalssteller..? sort of hvertfall), og trodde da også det måtte være mulighet for å justere opp og ned ettersom det bare er spenningsregulator enkelt sett. Sett meg ut 5x"SilenX iXtrema PRO - 120mm 11dBA" til ~250,- hver.. Det er sikkert et godt kjøp, ettersom det er stillere enn MIST - 120mm 19-31dB, og stillhet er det jeg jakter etter...

Lenke til kommentar

Silenx viftene kan du fint regulere hastigheten ved å justere volten ja, er det dei er beregnet for..:) Dei vil ikkje fungere som nye PWM viftene som går på fast 12volt med puls, men dette er meg bekjent kun på enkelte nyere hovedkort for cpu-vifte kun..

 

Eineste som var problemet før var som sagt forrige serie som manglet rpm måling (gule ledningen) slik at hovedkort etc. ikkje klarte å lese hastigheten på disse..kanskje det er noke ang. dette som du har hørt/blitt fortalt?

 

Eg ser ikkje heilt noke grunn til at dei nye ikkje skal fungere, da dei følger vanlig viftestandard når det gjelder oppbygging.. bare at motoren er mindre og designen er meir aerodynamisk enn andre vifter..;)

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Nå har tempen på cpuen holdt seg ganske bra de to siste dagene nå :thumbup:

 

Nå har jeg akkuratt satt meg på pcen, men den har stått på hele natta. Og tempen er på 32 grader. Vet ikke om dette er så "sant" men men.... Og igår spilte jeg en del, og når jeg var ferdig med å spille, gikk jeg ut i windows og tempen sank til 40-41 :w00t:

 

Så om disse tallene stemmer, bestiller jeg ikke no big typhoon :thumbup:

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Da var det avgjort... Jeg trenger en ny cpu kjøler...

 

Restartet pcen, gikk inn i BIOS og så på temps der....

 

Husker ikke helt hva tempen lå på... Lurer på om det var litt over 50...

 

Så jeg åpnet kabinettet, og satt SilenX vifta ( 14 db ) på 12V

 

Dette gjorde at tempen lå stabilt på 47 grader.... Men dette var jo i BIOS!

Så jeg føler at dette er en LITT for høy temp, til å være inne i BIOS.....

 

Så... Hva mener dere? Bør jeg kjøpe en ny kjøler? i så fall hvilken?!?

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg en ny kjøler. Det er ikke verre. GPU'en din kan være varm, tåler vel antagelig hvertfall 90C, men så mye tåler nok ikke CPU'en din.. :( Ikke min heller.. "Big Typhoon" har en kjempeufordel, bokstavelig talt, den er kjempestor. 12x12x12 cm (rundt regna..). Uansett, hvis du har plass, så koster den rundt 400,- og da kan du plassere den stort sett på hvilken socket du bare vil, for du fester ikke selve kjøleren, bare en metalldings oppå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...