Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Hei! Ang. redigering og kjøre DV-filmen fra kamera til harddisk: Jeg har nå AMD XP2400 2 Ghz prosessor, 32 mb Skjermkort og 256 MB RAM i min PC. Jeg bør kanskje øke RAM'en til 1 GB? Hva med det andre? Må jeg bytte mer? Hvor stor harddisk trenger jeg? Kan jeg brenne uredigert film til DVD også uten tap av kvalitet (som en backup)? Takk for svar! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 So mykje harddiskplass du kan få... 1 time med video i DV-kvalitet er ca. 13GB. I tillegg kjem render-filer o.l, so du treng mykje meir enn t.d. 40GB om du har 3 timar råtape. (Og so vil du kanskje ha plass til fleire prosjekt og...) Du bør ha minst to harddiskar. Ein program-disk, der du har windows og alle program, og ein videodisk, der du legg alle videofiler. Hadde kanskje vore greitt med eit betre skjermkort, men eg veit ikkje heilt kor mykje det har å seie... Du kan sjølvsagt brenne på DVD som backup, men når du ikkje ein gong får plass til ein heil time på ein dual-layer DVD, so er det ganske upraktisk. Det er betre å ta vare på alle DV-tapane. Ikkje ta over noko. Og 1GB RAM er veldig lurt ja... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Takk for svar! Hvorfor er en vanlig DVD-film på 2 timer, er den så komprimert? Er ikke akkurat dårlig kvalitet på en vanlig DVD-film da. Har DV-kassetter mye å si? Må jeg kjøpe de dyreste? Hva er best? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Fordi DVD-filmar er komprimert med MPEG2. Storleiken vert mykje mindre, men det er ikkje lett å sjå forskjell. Eg veit ikkje kor store forskjellar det er på DV-kassettar, men det som er viktig, er å berre bruke kassettar frå same produsent (gjerne frå same produsent som kamera). T.d., ikkje bruk kassettar frå Panasonic og kassettar frå Sony med det same kameraet. Grunnen til dette, er at produsentane bruker litt ulike smøremiddel på tapen, og når nokre av desse kjem i lag, vert det fort mykje drit som legg seg på videohovudet. (Det vert sagt at Sony og Panasonic er dei to verste merka å "blande".) Endret 9. oktober 2005 av incanus Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Hvorfor er en vanlig DVD-film på 2 timer, er den så komprimert? Er ikke akkurat dårlig kvalitet på en vanlig DVD-film da. Ja, den er så komprimert! DV opererer med en fast bitrate på 25000Kbps. DVD har max 9800Kbps (kan gå så lavt som ca 2000Kbps tror jeg). Fleste kjøpefilmer ligger på 6000Kbps i snitt. Noen tittler har veldig høy bitrate f.eks Lord of the Rings filmene (Extended utgavene), Indiana Jones filmene og Star Wars Trilogi boxen ligger på 8-9000. LOTR er ekstrem. ligger nesten over 9000 hele veien En annen forskjell er at DV er bygd opp av stillbilder, mens på DVD henger bildene sammen i serier på 6(?) frames. Første frame lagres hele bildet, mens på de neste 5 lagres bare forandringene fra første framen, og så begynner det på nytt. Hvis jeg ikke husker feil så inneholder frame 4 litt mere detaljer enn bare forandringer, men ikke så mye som frame 1. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Og en kjøpe-DVD er dual layer, mens vanlige brenne-DVD'er er single layer. Altså halvparten så mye plass. Men ja, DVD er komprimert en del i forhold til DV. Ellers ville jeg oppgradert til minst 512MB RAM (jeg bruker Adobe Premier og merket ingen forskjell da jeg oppgraderte fra 512MB til 1GB). CPU er bra nok. Harddisk bør nok være minst 160GB hvis du ikke vil belage deg på hele tiden å slette/flytte noen pågående prosjekter fordi du skal begynne på et nytt for eksempel. 80GB var faktisk lenge nok for meg, men nå skal jeg begynne på et prosjekt med opptil 7 timer råtape, og må fullføre noe annet før jeg kan begynne på det. Husk imidlertid at du ikke behøver å kjøre over hele tapen, slik noen automatiserte programmer gjør. Velg selv hvilke deler du vil ha over til PC'n ved å kontrollere capture-prosessen manuelt. Skjermkort er ikke så farlig. Enkelte programmer benytter prosessoren på skjermkortet til å hjelpe til med sanntidsrendring, men det er absolutt ikke et krav. Jeg har et gammelt, slitent skjermkort og har ikke savnet noe raskere eller et med mer RAM. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Takk igjen folkens. Da kjøper jeg ett 512 MB RAM kort da og da blir det tilsammen 512 MB + 256 MB RAM, det holder ihvertfall. Og en svær hd. Har bestilt kamera også, Panasonic NV-GS75E-S. Det må da funke bra! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Har bestilt kamera også, Panasonic NV-GS75E-S. Det må da funke bra! Meget bra kamera. Er i mine øyne beste kamera i den prisklassen på grunn av flere ting (bl.a. 3CCD). Men vær klar over at den kun har DV-ut. Ikke DV-inn. Det innebærer at du ikke kan kjøre videofiler fra datamaskinen tilbake til DV kassett. Du kan imidlertid brenne de på en DVD i stedet, noe de fleste gjør nå for tiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ja 3 CCD var en av grunnene til at jeg kjøpte det. Dig. inn trenger jeg ikke uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå