Gå til innhold

Tips til anskaffelse av ny CPU kjøler


Raijin

Anbefalte innlegg

Nei jeg foreslår Zalman CNPS9500LED

Det er vel en av de nyeste kjølerne til Zalman, og den testen jeg så av den sammenlignet de den med en vannkjøling i samme klasse som BigWater. Og det var jammen ikke store forskjellen.

 

datating: 2x80mm vifer gir jo bare støy.  :ermm:

Jasså? Jeg kan jo kjøre dem på f.eks. 19db begge to og det er neppe hørbart hvis man har en kabinett uten på, dessuten kjøler min nå mye bedre enn min gamle kjøler som bråkte noe sykt (30db+)! Nå hører jeg de ikke i det hele tatt og de viftene kjører nok på ca. 2200rpm og det får en veldig bra effekt dette her. Den kjøler ned hovedkortet og får en fin flyt for cpu'en og i kabinettet.

Joda. Men en 120mm vifte som lager like mye støy vil jo bevege mer luft, altså somoftest bedre kjøling.

 

 

daniel_984: Hvordan de har kommet opp med de resultatene lurer jeg litt på.

Er heller få kjølere som er oppe i 50dB.

Fra prisguiden:

Støynivå, maks:27 dB(A)

Støynivå, min:  18 dB(A)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
daniel_984: Hvordan de har kommet opp med de resultatene lurer jeg litt på.

Er heller få kjølere som er oppe i 50dB.

Fra prisguiden:

Støynivå, maks:27 dB(A)

Støynivå, min:  18 dB(A)

Er faktisk ikke helt sikker selv.. Rare greiene å oppgi slike verdier når det står noe annet på pakka. Skulle jeg tippe har de målt med en annen avstand enn det Zalman har gjort.. Altså da nærmere støykilden..

Lenke til kommentar
Joda, tror nok ikke vi blir enige her, men uansett så har man flere muligheter med 2 vifter, det har man ikke med en stor "kladas".

Vet at vi ikke kommer så langt med dette..

Men hvilke muligheter er det ?

Det er da ikke så stor motstand i en kjøler at man trenger å dytte og dra luften.

Det utgjør ihvertfall ikke så stor forskjell.

 

Er faktisk ikke helt sikker selv.. Rare greiene å oppgi slike verdier når det står noe annet på pakka. Skulle jeg tippe har de målt med en annen avstand enn det Zalman har gjort.. Altså da nærmere støykilden..

Tviler sterkt på at den bråker så mye, omså helt inntil.

Lenke til kommentar
daniel_984: Hvordan de har kommet opp med de resultatene lurer jeg litt på.

Er heller få kjølere som er oppe i 50dB.

Fra prisguiden:

Støynivå, maks:27 dB(A)

Støynivå, min:  18 dB(A)

Er faktisk ikke helt sikker selv.. Rare greiene å oppgi slike verdier når det står noe annet på pakka. Skulle jeg tippe har de målt med en annen avstand enn det Zalman har gjort.. Altså da nærmere støykilden..

På Zalman sin side står det:

 

Speed Silent Mode 1,350RPM ± 10 %  Low-noise Mode 2,600RPM ± 10 % 

Noise Level Silent Mode 18.0dB ± 10%  Low-noise Mode 27.5dB ± 10%

Lenke til kommentar
På Zalman sin side står det:

 

Speed Silent Mode 1,350RPM ± 10 %  Low-noise Mode 2,600RPM ± 10 % 

Noise Level Silent Mode 18.0dB ± 10%  Low-noise Mode 27.5dB ± 10%

Jo, men da misforsto du hva jeg skrev, mente bare at de har målt med et apparat næremere støykilden enn det Zalman (og da kanskje resten av verden også?) har gjort...

Lenke til kommentar
På Zalman sin side står det:

 

Speed Silent Mode 1,350RPM ± 10 %  Low-noise Mode 2,600RPM ± 10 % 

Noise Level Silent Mode 18.0dB ± 10%  Low-noise Mode 27.5dB ± 10%

Jo, men da misforsto du hva jeg skrev, mente bare at de har målt med et apparat næremere støykilden enn det Zalman (og da kanskje resten av verden også?) har gjort...

Ah... så ikke det jeg, det er nok sant ja. Er litt dumt at sånne tester der kan manipuleres, akkurat samme problemet som med kontraster på tv'er osv...

Lenke til kommentar
Se på antall RPM på boxed kjøleren da vel..

hehe.

 

 

Datating: Jeg gir meg, ihverfall foreløbig.

Alt jeg står for er liksom basert på en test som jeg ikke finner :p

 

Men husk også at hvis man har 2 pastvifter som går på 1500rpm og lager f.eks 20dB hver. Blir det MYE mer enn 20dB tilsammen.

Lenke til kommentar

I de fleste testene jeg finner fram blir HT-101 sidestilt med Zalman 7000Cu, og GT1000 blir regna som en slags "storebror"... :ermm: Veit egentlig ikke, fordi jeg finner ikke tester direkte mellom de to eller tre av de kjølerne..

 

Men jeg fant noe annet..

Socket 939:

Første test AMD A64 3000+ OC->300x9=~2700MHz (~FX57)

results.jpg

I was incredibly surprised with the performance results the Thermaltake Big Typhoon delivered.
Kilde..

 

Socket A:

Andre test Athlon XP 2500+ OC->200x11=~2200MHz (3200+)

0001.jpg

Aerocool did a really good design job and came out with a high quality product.
Kilde..

 

Edit: For de som ikke gidder trykke på link, begge testene er av samme side; 3DXtreme.org

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Oi! Mange svar. Takker for alle svar! AV de tre nevnte kjølerne synes jeg CNP9500LED og Big Typhoon er de som virker mest interessante. Er det sikkert at begge to passer inn i mitt oppsett? Etter ut av de diagrammene som har blitt vist her i tråden så er det Big Typhoon som kjøler best. Støyer den veldig mye iforhold til Zalman kjøleren? Du nevnte også noe om å bytte ut viften med en raskere, Daniel. Da støyer den vel mer også, men er det så mye at man ikke kan sove når pc'en står på? Thermaltake viften er også litt billigere. Hva er det som er bedre med Zalman kjøleren? Takker igjen for alle svar!

Lenke til kommentar
Er det sikkert at begge to passer inn i mitt oppsett? Etter ut av de diagrammene som har blitt vist her i tråden så er det Big Typhoon som kjøler best. Støyer den veldig mye iforhold til Zalman kjøleren? Du nevnte også noe om å bytte ut viften med en raskere, Daniel. Da støyer den vel mer også, men er det så mye at man ikke kan sove når pc'en står på? Thermaltake viften er også litt billigere. Hva er det som er bedre med Zalman kjøleren? Takker igjen for alle svar!

For å si det sånn så ligger "Big Typhoon" støymessig lavest av alle kjølerne med original vifta, med sine 16dB..

 

Om du derimot skal OC, anbefaler jeg deg fort å bytte den ut med noe som kan gå litt fortere. Gjerne en SilenX 120mm 11dB, som da har tacho-signal og du kan viftestyre..

 

Av alle testene du har lest er samtlige "Big Typhoon" blitt testet med orginial vifte. Og den holder i laaaaaaange baner..

 

Edit: Tror alle passer (hvertfall "Big Typhoon"..). Det som er en enorm fordel med Zalman kjøleren er at du kan stille den i hvilken som helst retning.. Ergo få en jevnere luftflyt..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...