Gå til innhold

Tips til anskaffelse av ny CPU kjøler


Raijin

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge gått og tenkt på å skaffe meg en ny cpu kjøler, for jeg klør etter å få klokket CPU'en min.

Oppsettet mitt er:

Abit IC7 MAX3

2x Corsair XMS4000PRO

2.6C P4

 

Har lenge gått å tenkt på Zalman CNPS7700CU

 

Har hørt at den har fått masse skryt, og at den ikke støyer så mye. Men er den godt egnet til overklokking? Håper på å få CPU'en min opp på 4Ghz. Håper dere kan kommentere denne kjøleren, eller komme med tips til andre kjølere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en vifte like under PSUen, slik at den trekker luft like siden av CPUen, så er jo Zalman 9500 et godt valg tror nå jeg.

Den er sidestilt, og kan blåse den "gloheite" lufta fra CPUen videre til "exhaust" vifta di, og ut av kabinettet !

Slik blir du kvitt lufta fra CPU-kjøleren fort, uten at det "sirkulerer" rundt i kabinettet litt, for så å finne veien ut...

 

(PS: dette var litt rart skrevet, men men...)

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har lenge gått og tenkt på å skaffe meg en ny cpu kjøler, for jeg klør etter å få klokket CPU'en min.

Oppsettet mitt er:

Abit IC7 MAX3

2x Corsair XMS4000PRO

2.6C P4

 

Har lenge gått å tenkt på Zalman CNPS7700CU

 

Har hørt at den har fått masse skryt, og at den ikke støyer så mye. Men er den godt egnet til overklokking? Håper på å få CPU'en min opp på 4Ghz. Håper dere kan kommentere denne kjøleren, eller komme med tips til andre kjølere!

Bør glemme den zalman kjøleren med tanke på at du (som meg) har "high profile" minnebrikker, de er høyere enn vanlige og det er ganske stor sjangse for at de kommer i veien for kjøleren..

Lenke til kommentar
Bråker den mye?!?

Ikke original vifta, men den ruller også avgårde på 1300RPM da.. Bytt den ut med en vifte på ~2000RPM, så kjøler den som en gud... Før jeg OC CPU'en min, idlet tempen på ~28C, og loada ~40C...

 

Jeg tviler på at Zalman CNPS serien er bedre, iom at jeg kjøpte den dyreste og mest "rene" kobberutgaven, nesten 1kg... :whistle: Men ta meg på ordet, Big Typhoon med raskere vifte er bedre..

Lenke til kommentar
wanna bet ?

 

Er vel ikke helt uten grunn av Zalman lager nye kjølere ? :p

Skal lete etter den testen også ;)

Sorry ordla meg feil, det er akkurat samme serien, "CNPS", at de lager nye og mindre utgaver (med LED vifter) behøver ikke tilsi at de er bedre enn 1kg rent kobber.. For de er helt like, bare mindre..

Leste litt feil jeg også.

Trodde du mente at Zalman CNPS9500LED ikke var bedre enn 7700.

Lenke til kommentar

Denne testen du prater om eller? De tester støy, kjøleevne på 5,7,9 og 12V på viftene..

Utrolig mange vifter, og noen få som kommer ut "best"...

 

Min gamle:

IMG0012861.gif

 

Den du foreslår ikke sant?:

IMG0012859.gif

 

Og den jeg sier er best :p :

IMG0012841.gif

 

Edit: Kilde... (glemmer alltid dette :p

 

Edit2: hahaha, jeg leste så feil som det går ann... hehe, glem alt jeg sa.. trodde du prata om 7700...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Nei jeg foreslår Zalman CNPS9500LED

Det er vel en av de nyeste kjølerne til Zalman, og den testen jeg så av den sammenlignet de den med en vannkjøling i samme klasse som BigWater. Og det var jammen ikke store forskjellen.

Leser i en test her.... :

Zalman  CNPS7000B-CU  low  33.2 dB 

Zalman  CNPS7000-Cu  low  33.5 dB 

Zalman  CNPS9500LED (clip parallel)  low  36.2 dB

Gigabyte  NeonCooler 8-BL  42.0 dB 

Coolermaster  Hyper48  43.6 dB 

...

Ajigo  MF043-044  45.4 dB 

Scythe  Shogun  high  45.9 dB 

Scythe  Kama SCKK1000  47.5 dB 

Thermaltake  Silentboost K8  49.7 dB 

Zalman  CNPS9500LED (clip parallel)  high  50.3 dB

Gigabyte  3D-Rocket  50.7 dB

Den er ikke så stille at det gjør noe, for å si det sånn... Kilde
Lenke til kommentar
Nei jeg foreslår Zalman CNPS9500LED

Det er vel en av de nyeste kjølerne til Zalman, og den testen jeg så av den sammenlignet de den med en vannkjøling i samme klasse som BigWater. Og det var jammen ikke store forskjellen.

 

datating: 2x80mm vifer gir jo bare støy. :ermm:

Jasså? Jeg kan jo kjøre dem på f.eks. 19db begge to og det er neppe hørbart hvis man har en kabinett uten på, dessuten kjøler min nå mye bedre enn min gamle kjøler som bråkte noe sykt (30db+)! Nå hører jeg de ikke i det hele tatt og de viftene kjører nok på ca. 2200rpm og det får en veldig bra effekt dette her. Den kjøler ned hovedkortet og får en fin flyt for cpu'en og i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...