Gå til innhold

Mulig å få 125Hz med LCD?

Vu-caN

Anbefalte innlegg

Sitter og skal spille et spill som tillater høyere fps enn 75, nemlig 125. Men min LCD skjerm støtter bare 75 Hz og da får jeg aldri den samme flyten som de andre.

Er det noen måte å få 125Hz ut av en flatskjerm som er ganske så ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må du slå av Vsync for å få høgare FPS enn oppdateringsfrekvensen til ein LCD-skjerm?

Ja. Men hvis du får høyere FPS vil du jo ende opp med forskjellige deler av forskjellige frames på skjermen (dvs. du får tearing). Om du liker dette eller ikke er opp til deg. Jeg for min del slår alltid på vsync.

Lenke til kommentar
Må du slå av Vsync for å få høgare FPS enn oppdateringsfrekvensen til ein LCD-skjerm?

Ja. Men hvis du får høyere FPS vil du jo ende opp med forskjellige deler av forskjellige frames på skjermen (dvs. du får tearing). Om du liker dette eller ikke er opp til deg. Jeg for min del slår alltid på vsync.

Ja, men i dette tilfellet så får han ikkje meir enn 75 FPS, vil det altså ikkje lønne seg å slå av vsync for å få 25 meir FPS?

Lenke til kommentar

zeph: Det er vel litt diskutabelt tror jeg. Min forklaring blir at uten vsync og med f.eks. 75*2 = 150FPS så vil du for hver oppfriskning (hvis vi går utifra at refresh og FPS er i sync) få 2 forskjellige halve bilder på skjermen. Du har jo da 150halvframes per sekund. Om dette vil gi en bedre følelse enn 75 helframes per sekund vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tja, hvis det er høy kontrast kan jeg se hakkete bevegelser ved rundt 100 Hz/fps, sannsynligvis 125 fps også. En trenger virkelig motion blur for å fjerne dette helt.

Det er jo også sånn at i enkelte spill kan en hoppe litt høyere, bevege seg litt raskere osv. avhengig av frame rate. I slike tilfeller kan det lønne seg å slå av vsync får å få ønsket antall fps.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe poeng da en LCD ikke har flimmer i bildet what so ever.

Er et godt poeng i spill jo...

Pøh! Så raske øyne har du ikka allikevel...

Klar over det, men spillet glir bedre likevel, og da er det ikke øynene som ser, men fingrene som spiller og gir en bedre gli på spillfølelsen.

Lenke til kommentar

Helt klart, bruk VSYNC ON hvis du ønsker grafisk flyt, og bruk VSYNC OFF hvis du vil ha input flyt. Det er bare å forsøke Pure Pinball, eller Trackmania. Personlig liker jeg VSYNC ON på de spill som går ovenfor 60FPS. Bedre grafisk flyt får du ikke på LCD skjermen, men det avhenger igjen av at skjermkortet takler å tegne 75 bilder i sekunder hele tiden....ET eneste dropp, og du merker det :) Helledussen mann, du er da ikke handicappet? :) Forsøk og finn ut hva som passer deg best :yes:

Når det er sagt, skal du ha skarp fokus på så høy framerate, kan du liksegodt gå tilbake til CRTen og kjøre denne på 100Hz. Eller du kan gi det en uke, og venne deg til nye forhold.

Posten er ikke ment som kritikk, men må ærlig talt innrømme jeg lo litt når jeg så 125Hz og LCD :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...