Gå til innhold

Trenger tips om stillegående vifter!

Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har behov for 3 vifter i kassa mi.

- 1 120mm vifte som blåser på en 120mm radiator.

- 1 120mm vifte bak i kassa

- 1 92mm vifte i front.

Hvilke vifter anbefaler man for å få et så stillegående system som mulig uten at det går for mye utover kjølingen?

Kom gjerne med spesifike vifter :-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil på det sterkeste anbefale Denne Mist 120mm viften og Denne Mist 92 mm viften.

Begge to har regulerbar vifte, slik at du kan kjøre viften lydløst eller gi litt mer luft når du trenger det. har selv 120mm viften, og den er dønn stille på laveste hastighet, og flytter mye luft på høyeste. anbefales.

Evt kan du kjøpe en Silenx vifte fra vendur, men disse koster flesk, og er knapt stiller enn mist-viften. og de kan ikke regulere hastigheten på.

Lenke til kommentar

For å ta utgangspunkt i en silenx 92 mm vifte, flytter 14dB versjonen 61 kubikkmeter luft per time. Mist 92 mm viften flytter 42 kubikkmeter luft per time ved laveste hastighet (13dB), og 68 kubikkmeter lutf på høyeste hastighet (25dB).

Silenx viften spinner med en kostant fart på 2000 RPM, mens Mist viften kan reguleres fra 1200 RPM til 1900 RPM. Så hvis man ser på dataene er jo silenx viften bedre med med luft per db, men mist viften har lavere (oppgitt) minimums dB. og den er billigere.

Lenke til kommentar

Ok.

Betyr det at jeg kanskje kunne vurdert en 14dba SilenX vifte til radiatoren og evt. Mist vifter til kabinett?

Årsaken er at jeg ønsker mest mulig luftflytt med minst dba. Og slik sett er det vel kanskje radiatoren som er mest avhengig av bra luftflyt.

Har også en server hvor jeg ønsker å dempe viftestøyen mest mulig, der burde jeg sikkert kjøpe Mist viftene med lav dba. (for ikke å koste på den for mye)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg ville blitt en god løsning. Radiatoren krever jo i tillegg til luftflyt bra lufttrykk, altså en vifte som kan klare å skubbe/dra luften mellom finnene. og da mener jeg at høyere rpm er lik bedre mottrykksegenskaper? (rett meg om jeg tar feil noen). så ja, ville nok godt for det, med mindre noen andre her har et annet syn på saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...