Gå til innhold

Prosessor til Hovedkort


Soak

Anbefalte innlegg

Hei!! Jeg har et Chaintech 7VJL APOGEE Hovedkort. Kan noen hjelpe emg å finne den største prosessoren på markedet som går til dette hovedkortet nå. Begynner å bli gammelt. Hvis noen har en passende prosessor å selge meg til en bilig penge så hadde det vært fint også. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et socket A hovedkort.

Kraftigste socket A cpu til det kortet er vel AMD3200+, men tror ikke ditt kort støtter fsb på 200, er ikke sikker dog.

En god cpu til ditt HK vil være AMD2800+

 

En annen cpu som vil passe er AMD2400+ mobile 35W, er en god klokker.

 

Du kan holde øye med bruktmarkedet, kommer diverse socket A cpu ér til salgs der i blant.

 

edit: billigere alternativ

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Så du mener jeg kan bruke Sempron prosessor på kortet mitt? D står bare at d støtter Amd Athlon XP på pakka. MEn Hovedkortet ble jo Produsert før Sempron sin tid da. Men Kan Noen svare meg på hva jeg som er viktig å med på når jeg kjøper prosessor til dette hovedkortet?

Endret av Soak
Lenke til kommentar
Mulig du må opdatere bios for at sempron skal gå.

Det må du nesten helt sikkert! Siden hovedkortet er laget før sempron sin tid, ville det være rart om bios støttet sempron nå den ikke en gang var laget. (Hvis ikke du har oppdatert i bios i det siste da - da kan det være du allerede har åpnet for den muligheten)

 

 

-MortenGj

Lenke til kommentar
Er jo mange socet A cpuer på qxl da.

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=20...um=1&Catg=11754

 

Alle socket A cpu ér vil passe fysisk på hovedkortet ditt. Men en AMD3200+ har fsb på 200, noe som jeg ikke tror hovedkortet ditt støtter.

Den kraftigste cpu´n som skal passe helt uten videre er AMD3000+ Athlon, samme som linken over viser til på en auksjon hos qxl. Den nest beste er da AMD2800+, som du kan kjøpe hos Netshop. Sempron overtok for Athlon, men de er ikke bedre.

Lenke til kommentar
Men selger ser ikke ut til å ville ut med om den er ulåst på multiplier eller FSB da.

De som regnes som ulåst var vel ulåst på begge deler, altså at en kunne stille begge deler fritt, var det ikke så.

Jo, men på de låste er det kun mp som er låst, som nevnt over fsb er åpen på alle.

Nettop og det er jo de som regnes som låst .

 

Står jo at den er ulåst.

 

Med ulåst menes at både FSB og Multiper kan justeres.
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
FSB er nok ikke åpen på alle nei..

 

En kompis av meg hadde en XP 2600+ (11,5*166 mener jeg den var), og den gikk ikke å kjøre opp fsb i det hele tatt.. Ikke til 200, ikke opp med 1MHz engang.

 

Forklar det da..

Tenkte primært på gode gamle 2500+ no, men ja jeg trodde alle prosessorer i Athlon familen hadde ulåst fsb. Så hvis det er slik som du sier kan jeg nok ikke forklare det. Tok vel feil da, iallfall når det gjelder hele Athlon familien.

 

edit: var det ikke noe med at endel hk (nforce2 ?) var lagd slik at de låste opp fsb på Athlon cpuéne. Er da mulig at kompisen din (Surre Sprett) hadde en annen type hk. Blir mest å prøve å huske, så er ikke sikker, hjelp gjerne til med fakta de som har det klart.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Jeg tror du mener det at hovedkort basert på nForce 2 chipsettet hadde den egenskapen at de omgikk låste multipliere på Athlon XP Thoroughbred "B".. (Før Barton med 512kB L2)

 

Hadde en slik prosessor for en tid tilbake, på et EPoX 8RDA+/8RDA3+ hovedkort, og den hadde ulåst multiplier opp og ned fra 6x til 15x..

 

Den gamle Barton 2500+ (og noen andre) hadde ulåst MP, men disse ble levert låste etter at AMD gikk seg på at folk kjøpte denne istedenfor 3200+.

 

Etterhvert ble også FSB låst på et eller annet vis, for at det ikkke lenger skulle være mulig å overklokke dem på dette viset..

 

Skulle du ha sprekere maskin, fikk du kjøpe en raskere CPU..

 

EDIT: Kompisen min hadde samme hovedkortet som meg, nemlig et 8RDA+.

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...