Gå til innhold

Får lite lyd i bakre høytalere i et 5.1 anlegg

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et høytalersett fra Dell med 4 satelitter, front og booster, men er litt skuffet da det er så lite lyd i de bakre høytalere. Har forsøkt å skru på de innstillinger jeg finner, men lyden bak er enormt svak. Finnes det en enkle løsning på dette, er dette en vanlig brøler ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det greit å hvite hvilket lydkort du har.

Men det jeg pleier å gjøre for å få lyd i de bakre høytalerne er å kjøre 5-kanals stereo. I spill og film derimot er det ikke meningen at det kommer mye lyd bakfra.

Men mener du egentlig lite i volum eller mengde lyd?

Endret av ganilsen
Lenke til kommentar

Har ikke noe avansert lydkort, kun det som er integrert på mitt hovedkort som er ASUS K8V SE Deluxe.

Ikke sikker på hva du mener med forskjellen på volum og mengde, men hadde forventet noe mere surround lyd enn det jeg opplever nå.

Lenke til kommentar

I og med at du bruker det integrerte lydkortet til via vet jeg ikke helt hvordan du stiller inn volum på de forsjellige kanalene eller hvilket modus du skal kjøre i. Men du kan laste ned de nyeste programmpakkene til lydkortet fra via eller asus, kansje det hjelper litt.

Hvis ikke kan du på inn i kontrollpanel og inn på lyder og under høytalerinnstillinger velger du avansert. Da kan du velge mellom stereo og kvadrofoni og 5.1 blant annet. Sjekk om det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe av det samme problemet på et Creativ 5:1 anlegg jeg kjøpte... Høyre bak spillte nesten ikke i det hele tatt uansett hvilken innstillinger jeg gjorde, og soundcheck ga lyd i feil høytalere. Bassen spilte når venstre bak skulle, diskanten spilte når bassen skulle, osv. Det var bare de framre høytalerne som virket skikkelig. Jeg trodde først at HB var defekt, så jeg byttet litt rundt, men ingenting hjalp. Satt i over 4.5 timer for å få det til å fungere, og endte opp med å levere inn hele dritten dagen etter. Kom fram til at det måtte være koblingsfeil i kassa, fant ingen annen logisk løsning på det.

Jeg la fram en særoppgave om hva jeg hadde gjort kvelden før til han bak disken, og stakkaren bare titta på meg og skrev ut en tilgodelapp uten ett ord.

4 ganger har jeg kjøpt Creativ, og brent meg hver gang. Tok sin tid, men nå har jeg lært. ALDRI igjen !

Ble kanskje litt off-topic dette, men det var godt å få det av brystet :D

Lenke til kommentar

kastet ut mitt gamle rotel rc995 preamp, rotel rb980bx effekt blokk (+ div prologic decodere, cd spillere,PSB 800 speakers etc)og kjøpte meg Creative DDTS 100 + gigaworks s750 som stue-anlegg, funker flott! Til film er det riktig bra, til musikk er det jo ikke samme lydkvalitet som jeg en gang hadde - kanskje spesielt lavere mellomtone registeret som er svak, men da jeg primært har brukt stereoen til film siste 8 årene var det et naturlig valg, med hensyn til ytelse og pris.

liker kanskje best minimalist effekten det får, tar ingen plass i det hele tatt, og xboxen stortrives :)

Dem som har testet spille med den løsningen (med creative sine nyere lydkort) sier det er vanedannende - kan tenke meg det, men til pc'en er det mitt gamle trofaste Altec lancing ALP5 (4.1) - og det holder :)

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...