HFL Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Klare å velte en fanta-free flaske over kjærstens nye bærbare pc som hu hadde kjøpt til konfen. det meste fløyt utover tastaturet, vi tørket opp så godt vi kunne, men pcen skriver nå konstant "mmm"er og "iii"er. vi prøvde så å tørke med hårføner, men dette hjalp lite. Så tenkte vi det var best å slå den av, og ta ut strømmen, for å forhindre kortsluttninger og sånn, og la den få hvile litt, så se om den har blitt bedre neste dag. Nå ringte hu meg tidlig i dag og sa at pcen ikke ville slå seg på engang, eller den starta, men slokna med en gang.. Noen tips til hva jeg kan gjøre?? Pcen er av type "Asus A6U" Lenke til kommentar
ITeksperten Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Det er helt klart vannskader. Ta den med til butikken der hun kjøpte den eller la Elkjøp eller lignende butikker sjekke den. Det er mitt tips! Lenke til kommentar
HFL Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 Bestillte den fra komplett, skal vi bare sende den inn da eller? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Ville ventet litt lengre enn et døgn før jeg sendte den inn, umiddelbart etter du sølte på den burde du ha tatt av strømmen og og batteriet. La den tørke litt til før du sender den inn, hvis du ikke har spesiell forsikring som dekker dette så blir det nok en dyr afære å fikse den. Lenke til kommentar
ITeksperten Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Send dem en mail om problemet. Kanskje du vil lyve litt om hvordan det skjedde? :-) Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Har lest om noen som har fått fiksa dette selv, men det er uansett sikrest å sende den inn ja. (vent noen døgn for sikkerhets skyld) Blir nok bytte av HK som du sikkert må betale, om du ikke vil sove på sofaen den neste måneden Lykke til iallefall Endret 9. oktober 2005 av Fragment Lenke til kommentar
HFL Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 vel, de ser vel fort om det er vannskader, kanskje litt vanskelig å lyve om det, eller..? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 vel, de ser vel fort om det er vannskader, kanskje litt vanskelig å lyve om det, eller..? Dem finner nok ut hva som er orsaken til havari... Noen som har tabbeforsikring i huset ? Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 vel, de ser vel fort om det er vannskader, kanskje litt vanskelig å lyve om det, eller..? Er nok det. Men folkens: Det er sukkerfri brus. Hva med å "skylle" pc'en og "henge den til tørk"? Må jo tørke lenge, men så lenge det ikke er spenning på de elektriske komponentene, blir vel heller ingenting ødelagt? Ta ut keyboardet og sjekk. Lenke til kommentar
HFL Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 kan man bare skylle hele pcen så lenge det ikke er strøm i den?? Eller mener du å bare skylle tastaturet? og hva kan det være som gjør at den ikke starter? siden den starter litt, men så slår seg av betyr vel at det ikke er noe kortslutning? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 jo, det kan være kortslutning et sted, tenk deg, en pc har veldig mange steder det kan være kostslutning... Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Ikke skyll hele greia nei. mener du bør åpne og se hvor brusen har kommet nedi. Du må ikke dyppe hele greia nedi vann, for da går iallefall skjermen og HDD (?) til...sjøs ;p Mulig at batteriet har blitt kortslutta, men ikke sikkert. Men jeg ville iallefall vaska keyboard og sjekket hvor det er klissete under keyboard. Kan vel renses med teknisk sprit? Endret 9. oktober 2005 av Fragment Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 hadde batteriet vært kortsluttet hadde man ikke fått den minste start på pc'n, og batteriet hadde vært uhyggelig varmt intill det var "tomt" er nok noe med prosessoren eller rammen som har gått tenker jeg, men det er egentlig bare en vill gjetning... teknisk sprit hadde kanskje funket, men det spørs om de bør prøve å åpne den, virker ikke som om de er så kjent med dette, og da vil nok det beste være å sende inn igjen tror jeg.. man tørker ikke elektronikk med føner! det at det var brus i seg selv, kan ha spist opp noe kretser, så det kan hende at det må byttes uansett. selv om det er sukkerfi, så er det jævlig surt og etsende.. Lenke til kommentar
therese84 Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Noen lignende tråder http://forum.hardware.no/index.php?showtop...69&hl=vann+i+pc http://forum.hardware.no/index.php?showtop...58&hl=vann+i+pc Endret 9. oktober 2005 av therese84 Lenke til kommentar
voüshvaggi fyrsten Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 sjekket fuse? sikringene? hvis kretsene har fått brus på seg så send de inn, kan ødelagt strømbanene til hovedkort etc.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Man bør ikke skylle hele PC'en. Det er fordi det alltid står spenning på batteriet og de kretsene som oppdager om du trykker på startknappen. Det er også strøm på klokkebatteriet. I tillegg tåler ikke harddisken og CD-rom væske. Det beste ville nok vært å slå den av med en gang når det søles og fjerne batteriet. Så ville jeg nok demontert den, skyllt de delene som kan skylles og hengt de til tørk. Gjerne tøret litt med papir og så med en vifte/hårføner så det tørker raskest mulig. Nå i ettertid ville jeg nok også demontert og skyllt de delene som kan skylles og tørket de. Hvis det fortsatt ikke fungerer så kan du sende den inn og spørre hva en reparasjon vil koste. (Ikke send inn og si "reparer, koste hva det koste vil".) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Send dem en mail om problemet. Kanskje du vil lyve litt om hvordan det skjedde? :-) Ja, for du klarer jo fint å lyve deg unna væskeskader Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Man bør ikke skylle hele PC'en. Det er fordi det alltid står spenning på batteriet og de kretsene som oppdager om du trykker på startknappen. Det er også strøm på klokkebatteriet. I tillegg tåler ikke harddisken og CD-rom væske. hva dette "klokkebatteriet" egentlig kalles, vet jeg ikke, men det går an, og må taes ut, før man evt prøver seg på å skylle HK, men jeg skal ikke si at man skal skylle, det er noe man må bestemme selv, jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde vært desperat, men da hadde jeg nokk ordnet med tekninsk sprit istedet for vann... Lenke til kommentar
roxxx Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Er du i stand til ta av tastaturet, gjør du det, se etter fuktskader under der tastaturet har ligget, ser dette greit ut, altså ingen renninger videre inn i maskinen, så starter du den opp uten tastaturet. (Du har jo allerede prøvd dra den i gang) Hvis det er tastaturet som er kortsluttet et eller annet sted, vil den da mest sannsynlig starte opp, dog med en feilmelding om at den ikke finner tastaturet. Hvis dette skjer, bestiller du nytt tastatur til den, koster alt mellom 400kr og 650kr vil jeg tro, og voila, dette blir den billigste løsningen. Hvis du ikke har en tabbeforsikring. Lykke til, håper damen din ikke kverker deg. Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg også FIkk VONDT i magen når jeg leste dette.... :) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå