Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beregning av plater

[FaLcOn]

Anbefalte innlegg

Kassen til subben jeg skal lage meg skal være 94 liter med to elementer (ported kasse)..

Vet jeg må legge til litt ekstra til avstivere og 2 bassporter.

Kan si 104 liter, så har jeg litt å gå på.

Hvordan skal jeg beregne nøyaktig mål på platene for at det skal bli 104 liter ?

Og en ting til. Går det bra og skille elementene fra hverandre inni kassen ? Altså ha en fet mdf plate midt inne i kassen, sånn at det på en måte blir to kasser i en ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er her du får bruk for det du gikk glipp av ved å ikke følge med i mattetimene... som du trodde du aldri ville få bruk for..

spøk til alvor... du beregner innvendige mål først.

la oss si du skal ha 100L kasse. Dette tilsvarer 100 dm3.

en liter er da en kube som er både 1 dm høy, bred og dyp. 1 dm er det samme som 10 cm forresten. Men det er enklere å regne i dm pga det stemmer bedre siden 1 dm3 = 1L

skal vi se.. 100L = 100 dm3 ja.. Så vil du ha 80 cm innvendig bredde (8 dm)

Du har kanskje 50 cm (5 dm) høyde å gå på. (med noen cm ekstra klaring for å ta hensyn til platetykkelse)

Du finner da dybden ved å sette inn de kjente tallene inn i regnestykket:

volum = høyde x bredde x dybde

100 dm3 = 5 dm x 8 dm x X dm

X = 100/5/8 = 2,5

dybde må da være 2,5 dm (25 cm)

Viss du vil ha skråvegg så må du passe på at (dybde oppe + dybde nede) / 2 = 25 cm...... Dvs for eks 20 cm oppe og 30 nede, 15 oppe og 35 nede osv..

Nå har du funnet INNVENDIGE mål.

Nå tegner du en skisse så du ser hvordan du vil plassere platene (om den ene platen skal innvendig eller utvendig for en annen osv.) De platene som skal ligge utvendig en annen må du legge til platetykkelse x 2 på.

Dvs at viss sideveggene skal ligge utenpå "langsidene", og platetykkelsen er 22 mm (2,2 cm), så blir høyden på denne 50 cm + 2,2x2 cm = 54,4 cm. Dybden blir (uten skrå) 25 cm + 2,2 x 2 cm = 29,4 cm

håper du er med fortsatt...

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...