_Xorcist Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg har en server som har sluttet å fungere. Det som skjedde var da jeg kom hjem i går var det plutselig litt mindre støy enn vanlig og det viste seg at ingen av harddiskene spant og at det kun var vifter som gikk i maskinen. Serveren har bare VGA-utgang, og jeg har ingen VGA-kabel, og det er søndag, så det er begrenset hva jeg har fått gjort av feilsøking, men det lille jeg har gjort plasserer PSU som en potensiell synder. For det første skjer det noe rart når jeg skrur på hovedbryteren på strømforsyninga. Når jeg gjør dette så begynner alle viftene i maskinen å gå uten at jeg har rørt "power on" knappen foran på kabinettet. Dette skjer også selv om "power sw" kabelen ikke er koblet til hovedkortet i det hele tatt. Det er heller ikke mulig å tvinge PSU til å skru seg av ved å holde inne "Power On" eller "Reset" knapp. Ingen harddisker spinner i gang. Det hele høres veldig stillegående og fint ut, men det fungerer jo dessverre svært dårlig. Jeg ble litt redd for at harddiskene hadde tatt kvelden, og koblet en av harddiskene på en annen PC (med IDE) kabel, og tok 12V strøm fra en annen PCs PSU. Disken fungerte veldig bra. Når jeg derimot lot IDE-kabelen stå tilkoblet i en annen PC, men tok 12V fra den serverens strømforsyningen var det ikke noe liv i disken. Jeg har dessverre ikke noe multimeter tilgjengelig . På bakgrunn av disse observasjonene er mitt spørsmål om det er mulig å blåse 12V-linja på en strømforsyning og om feilsymptomene jeg har skissert i så fall tilsvarer en slik feil på strømforsyningen. PSU har muligens vært drevet noe hardt med 10 3,5" IDE-disker i halvannet års tid. Maskinspec: Gigabyte K8NS S754 AMD Sempron 3000+ LePont 350W PSU 512Mb PC3200 RAM 10 stk. 3,5" IDE-disker Grisebillig, simpelt ATI AGP skjermkort med passiv kjøling Lenke til kommentar
haakie Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 det er nok psu som er gåen. har du prøvd og tatt den andre psuen og tatt den på alt hardware i maskinen din? Lykke til! Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Jeg har ikke orket å koble om, men når jeg får tak i en VGA-kabel senere i dag var planen å teste det. Jeg orker ikke skru noe, men setter jeg maskinene inntil hverandre bør det være mulig å dra ATX-kontakt, 4-pins CPU kontakt og en molex kontakt til en av diskene over slik at jeg får testet en annen PSU. Hvis det viser seg at det er PSU som er gått, kan noen anbefale en ny PSU til serveren? Spec er nevnt tidligere, og i tillegg kan jeg nevne at det er snakk om et CMStacker kabinett, så en strømforsyning må evt. passe inn der. Den trenger ikke å bråke noe helt vanvittig, men det er klart, det skal jo litt til for å overdøve 10 harddisker som durer og går (mest Western Digital). Jeg er forberedt på å spandere opp mot 1000,- på PSU, men dersom det er gode argumenter for å kjøpe noe dyrere så er jeg absolutt ikke fremmed for tanken, det viktigste er at det er stabilt og "trygt". Endret 9. oktober 2005 av _Xorcist Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg koblet opp en annen strømforsyning og PCen fungerte helt fint. Tydeligvis har min gamle PSU røket og jeg kan prise meg lykkelig for at LePont har putta nok stæsj i den til at den ikke dro med seg hardware for tusenvis av kroner i slengen. Som om ikke det var nok fikk jeg den siste Hiper 580W NetShop Oslo hadde igjen på lager til ukens tilbud-pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå