Gå til innhold

Dåpsfotografering, ønsker tips

Anbefalte innlegg

Snart skal min tredje nevø døpes, og min søster har spurt meg om jeg kan fotografere i dåpen hans. Det blir først og fremst snakk om fotografering i kirken. Jeg har selvsagt lyst til dette, og siden alternativet eventuelt er ingen fotograf, så er det tilgivelig om jeg ikke gjør en perfekt jobb.

Ulempen er at jeg har så og si ingen erfaring med innendørs fotografering. Det er heldigvis to måneder til dåpen, så jeg har god tid til å øve meg. Jeg planlegger å bruke 350D'en med Canon 70-200 f2.8L IS objektivet mitt. Regner med at belysningen i kirken er elendig, som alltid, og blitzen vil skape for mye oppmerksomhet til å brukes.

Så hvordan bør jeg gå frem? Stille inn kameraet på blenderprioritet, velge største blender, og fyre løs så mange bilder jeg klarer?

Andre tips mottas med stor takk. Så får vi se om jeg får dette til. Er jo flaut om det ikke går, med tanke på utstyret jeg har gått til anskaffelse av :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Oppsøk kirka og se om du ikke kan få prøvd lysforholdene og tenkt ut posisjoner før den store dagen.

Ta bildene i raw-format, for lysforholdene kan lure hvitebalansevelgeren. 70-200 høres ut som et godt valg, men du vil nok savne litt større vidvinkel (kit-objektivet er ikke særlig egnet, men hvis du bruker stativ eller monopod og presser iso-en litt, kan det vel til nøds duge.)

Husk at selv om objektivet (70-200) har bildestabilisator, er det kamerabevegelse som forhindres av denne, ikke motivbevegelse. Nå er det vel ikke rare farten på folk i ei kirke...

Ikke vær redd for 800 ISO. Bruk i alle fall 400 ISO. Det er bedre med litt korn enn uskarpe bilder!

Jeg ville vært litt forsiktig med største blender, for dybdeskarpheten blir minimal.

Sjekk historigrammet, for lcd-skjermen kan lure deg når det gjelder eksponering (, men også dybdeskarphet og uskarpheter).

Og så et lite tips til: Ta kommando! Folk vil gjerne være med på bilder (f.eks oppstilte), men de tar sjelden initiativ selv, så du som fotograf må ofte fortelle dem at "nå tar vi bilde av ditt og datt." (f.eks foreldre og prest ved døpefonten etter dåpen, faddere og dåpsbarn, besteforeldre og dåpsbarn osv.) Siden det er en dåp, får du bare en sjanse.

Og jeg skjønner dilemmaet ditt: Du føler ikke press fordi det ikke er et oppdrag, men det er jo søstera di, og du vil gjøre en god jobb, og ikke minst vil du forsvare investeringen i det flotte utstyret! Jeg vet hvordan du har det. Det går over.

Lykke til!

Tor

www.pbase.com/toreide

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Hei eSik! Var jeg deg ville jeg snakket med presten, faddre og foreldre om oppstillingen under selve dåpen. Viktig å ha de litt tett sammen og rundt barnet slik at dette kommer i fokus. Bildene etterpå er jo selvfølgelig viktig men blir jo veldig oppstilte. Har døpt mine tre barn og er like skuffet hver gang over bildene jeg har fått folk til å ta. Mange rygger, langt unna etc. Har faktisk ikke et bilde hvor barn får vann på hodt! Kunne jo ikke akkurat stå der oppe med kamera selv, men du verden så lyst jeg har hatt.... Vær sjef etterpå ved døpefonten, og jag besteforeldre etc. som også skal ta bilder.... Ellers er det veldig vanskelig å få bilder hvor alle er fokusert på deg. Dumt når de ser i 5 retninger... Husk dåpskake, gaver, kanskje små sko barnet har. Barnet sammen med gudmor/far, bare foreldre, barn med den eldste i familien, transporten til og fra kirken, nærbilde struktur dåpskjole med en babyhånd, bare for å nevne noe. Lykke til, kos deg!

Lenke til kommentar

Tror nok ikke 70-200 mm er noe praktisk valg i kirken hvor du gjerne også ønsker gruppebilder med stolt familie. Du trenger mer vidvinkel for å få med alle "tantene" samt ha god nok dybdeskarphet til at alle blir skarpe. Lån deg eventuelt et hus til med kit-objektivet og blits med soft-boks.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt endel bilder innendørs i dårlig belysning og med langt dårligere

objektiv enn du har tenkt til å benytte og fortsatt fått gode resultater.

Har tatt til et par bryllup, har også tatt endel bilder fra fitness-konkurranser

hvor ALT er mørkt og kun personene på scenen er opplyst.

Jeg har et Canon EF 70-300 4,5-5,6 objektiv.

Jeg har altså Canon EOS 350d som har svært lite bilde støy ved lav iso,

derfor har jeg stort sett kjørt på 1600 iso på slike bilder. Jeg foretrekker skarpe

bilder med litt støy framfor uskarpe uten støy :)

Når du tar bilder, hold 1 hand på objektivet og en hand på kameraet... Klem

kameraet så hardt du kan mot øyet/hodet når du tar bilder. Dette gjør at

du holder kameraet stødigere og sjangsen for uskarpe bilder blir mindre.

Stativ/Monopod er nok kjekt ved dårlig belysning, men jeg har klart meg fint

uten.. (Iso 1600 gjør som regel jobben)..

Kjør størst mulig blender åpning, da får kameraet automatisk bedre lukkertider.

Personelig setter jeg kameraet på "Program Modus" og bare velger den

ISO verdien jeg vil ha Og hvordan eksponeringen skal være.

Husk også å sette ISO tilbake til 100 når du er ferdig i kirken, dette har jeg

brent meg på mange ganger ;)

Bigk.

Lenke til kommentar

SIkkert seint ute, men mye enig med froggyer at gromobjektivet ditt langt fra er det ideelle valget om du bare skulle bruke ett objektiv. Selv på 70mm får du et veldig snevert utsnitt og jeg vil jo anta at de ville ha bilder av hele dåpsdagen og ikke bare i det ungen får vann på hodet.

Du har muligens svidd alle pengene dine på denne zoomen ;) men et normalzoom objektiv bør absolutt være førstevalget her, med telezoomen som nr2. En 24-70, 24-105 eller noe lignende bør stå på ønskelista di om du skal matche telen.

Men i dette tilfellet her ville jeg tatt til takke med 18-55 objektivet og heller byttet over til 70-200 når anledningen bød seg.

Førøvrig. Bruk høy iso. Minst 800 med ditt støysvake 350. Og ta MASSE bilder og heller slett etterpå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...