Gå til innhold

Den perfekte tykkelse på kaldplata?

Anbefalte innlegg

hva er den perfekte tykkelsen på kaldplata som man bruker sammen med peltierkjøling?

tenker slik: jo tykkere materiale jo lengre må varmen krype for å treffe peltieren.

vi har ei kopperplate på jobben som er 2 mm tykk.

hvis jeg limer en bit med den platen på peltieren så må vel det holde?

ser web butikkene selger plater som er 5 mm tykk, men har aldri sett noen vettig grunn til hvorfor det er slik?

når jeg lager vannkjølere så er jo tynnere bunn bedre så????

dogrun.gif

Toyota Crown 68 med 2,6l rekkesexer.

Let the battle between the gpu versus the vpu begin.

[ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-08-20 22:02 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har delvis lurt på det samme. I første omgang avgjøres det av hvor stor (fysisk mål) CPU kjerne du skal kjøle. Er den veldig liten, så bør coldplate være tykkere for og utnytte peltier best. Er den større, evt har "egen" coldplate, f-eks P4, så kan den være tynnere. Jeg vil tro det optimale gjennomsnittsmålet ligger på 2-3 mm. Uten at jeg har noe som helst som kan bevise dette.

MEN, skal du utnytte peltier m/coldplate best, så må peltier settes i korrekt press. Dvs du skrur CP fast i kjøleblokken med peltier i mellom. Da må naturligvis CP være tykkere fordi den ellers ville deformeres. Ta en titt på en Maze 3 med coldplate. Her ser du hva jeg mener. Den er jo tykk som F*** Men den holder også formen når du strammer skruene. At peltier er montert med riktig press (mye mer en du kan bruke rett mot CPU) er langt viktigere. Så jeg vil tror at en løsning som Maze 3 bruker likevel går av med seieren.

Lenke til kommentar

vel skal jo lage det selv så det er derfor viktig å få det rett på første forsøk.

men det er en veldig hard type (legering) kopper vi har på jobben. den kan ikke bøyes med hendene. så jeg tror jeg prøver med to mm og limer det med arktic silver lim. kan jo sette en hel haug med 3mm skruer rundt bare sånn for sikkerhets skyld.

har også tenkt å lage direktekjøling av peltieren.

noen tips på måter å gjøre det på?

edit: leifer

[ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-08-19 17:08 ]

Lenke til kommentar

vel det går jo ikke å lodde ei kaldplate til et peltierelement.

så jeg skrur den samtidig som jeg limer den :smile:

og jeg er ikke redd for at det ikke kan demonteres.

fungerer det på første forsøk er jeg fornøyd. :smile:

poenget er jo: Å gjøre det rett på første forsøk.

Så hvis dere har en link om hjemmelagede løsninger på peltier så post her. Takk.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 17:05, minimum payne skrev:

vel skal jo lage det selv så det er derfor viktig å få det rett på første forsøk.

men det er en veldig hard type (legering) kopper vi har på jobben. den kan ikke bøyes med hendene. så jeg tror jeg prøver med to mm og limer det med arktic silver lim. kan jo sette en hel haug med 3mm skruer rundt bare sånn for sikkerhets skyld.

har også tenkt å lage direktekjøling av peltieren.

noen tips på måter å gjøre det på?

edit: leifer

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-08-19 17:08 ]</font>

kunne du vært grei og fortalt hvordan dette gikk?

Lenke til kommentar

Grunnen til at du bør ha en coldplate som er 5mm eller tykkere er at ei for tynn plate vil ha problemer med å overføre nok varme/kulde fra kantene på peltieren og inn til kjærnen.

Vet ikke om dette stemmer, siden det bare er et en tanke jeg har gjort meg opp selv, men det virker da logiskt...

Lenke til kommentar

En stykk peltier 226 w bestilt. hehe nå blir det timer med stress for å få dette til å virke :smile:

1. Må koble sammen ti stykker strømforsyninger som jeg fant på jobben.

2. må lage blokk med direktekjøling av peltier. og ei koldplate som skrues i blokka med m6 skruer slik at tec elementet blir satt under sterkt press. ca 100 kilo?

3. lage bedre kjøling enn 100 l dunken jeg har nå. kansje skaffe en stor radiator, eller en bong?

4. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...