Gå til innhold

Den beste og mest stillegående vannpumpa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den 1000 liter i minuttet er nesten umulig å få helt stille. Har ehngt den opp i strikk for å dempe vibrasjonene og eneste måten jeg klarte å få den stille på.

Forsøkte å sette den på biter av en gammel musmatte, men dura godt endå.

Må nok ødelegge tanken for å få brukt pumpa uten vanntanken. Jeg ser i hvert fall ingen annen mulighet å få den ut på.

Hadde en eheim 1046 i gamle vannkjølingen min og den er absolutt helt stille om du setter den på 2 biter av skumgummi eller lignende. Når luften har kommet bort, var den som jeg hadde ummulig å høre uten å legge øret helt inntill.

Den litt svakere modellen som komplett har, er nok litt lettere å få stille en den med 1000l

Lenke til kommentar
Må nok ødelegge tanken for å få brukt pumpa uten vanntanken. Jeg ser i hvert fall ingen annen mulighet å få den ut på.

Nei, faktisk ikke!

Med list og lempe lar det seg gjøre å demontere lokket. Man bør begynne med et par passende kjøkkenkniver som man presser inn mellom lokket og sylinderen, siden bender man delene forsiktig fra hverandre. Men lokket sitter ganske godt fast i den O-ringen som utgjør tetninga, så vær tålmodig.

Er derimot mer usikker på om det lar seg gjøre å montere en sugenippel på pumpa, det har jeg faktisk ikke sjekket.

Med det rette underlaget for pumpa, så bør det være fullt mulig å dempe støyen til et akseptabelt nivå.

Men heeelt tyst blir det nok ikke.

Btw; Forskjellen på 1046 / 1048 er at sistnevnte er litt kraftigere / større. Men begge er like stillegående.

Lenke til kommentar
og den funker bra eller?

Må jeg bruke tanken som følger med eller er det mulig bruke pumpa uten den tanken?

Hvis du ikke har planer om å bruke tanken, er det vel bedre å kjøpe bare pumpa?

Finner den f.eks litt ned på denne siden:http://web580.netthus.no/produkter.asp?KategoriID=10

Men vær oppmerksom på at den typen pumpe MÅ være nedsenket i vann for å funke!

D.v.s, man kan vist modde den litt, å sette på en innsugsnippel, her er link til ei tysk side som forklarer:

http://www.pc-max.de/forum/article.php?&a=256

Lenke til kommentar

Alphacool AGB-Eheim Pumpe&Tank 1000 l/h.

Jeg har denne og slet litt med vibrasjoner i kabinettet. Forsøkte alt fra skumgummiunderlag til teppeunderlag osv. Samt å vippe den litt så kontaktflaten skulle bli mindre.

Det jeg endte opp med var å fjerne alt under og klippe opp 4 små biter av en silikon fuel slange for RC og la under. da lager den ingen hørbare vibrasjoner. Nå hører jeg kun selve pumpelyden såvidt hvis det er helt stille og jeg konsentrerer meg.

Tenkte også på å henge den opp, men turte ikke.

NB!

Vær påpasselig med at slangene ikke kommer borti noe. Hos meg skapte det en bra dur når slangen fra pumpa traff 20pins strømkabelen til HK.

Jeg har også plassert kabinettføttene på korkbiter for å heve den noe(siden jeg har raddis i bunnplata) som igjen står på små biter av teppeunderlag. Funker bra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hehe, bare sliter litt med å få viftene stille nok samtidig som de er effektive. Lurer på om jeg til slutt må krype til korset og kjøpe viftestyring istedet for masse voldtmod og annen mod og kanskje også oppgradere papst viftene.

5011301[/snapback]

Jeg har viftestyring og hører nesten ikke viftene på radiatoren....Det er deilig altså...

Så nå står pc'n på 24/7....Neste forbedring blir ny pumpe og kanksje noe støydemping på harddisker...

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte viftene på 5v så var alt så stille at jeg kun hørt lyden av pumpen som pumpet vannet, en meget lav knitrende lyd som krevde full konsentrasjon for å høre. Alt var perfekt. HDD'en er inni en vannkjølingsboks og lager tilnærmet 0 lyd på full mas.

Men jeg fikk litt "høy" temp. På 6v var luftflyten vesentlig bedre men ene viftemotoren lagde en irriterende klagelyd så det var ikke brukbart. Samme på 7v dog var den litt lavere.

Jeg har hørt at man kan oppleve samme bi-støy ved bruk av vifteatyring og at mCube har fiksen for dette i sin viftestyring. Men det er som sagt vifta som avgjør om denne bi-lyden fremtrer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Når jeg kjørte viftene på 5v så var alt så stille at jeg kun hørt lyden av pumpen som pumpet vannet, en meget lav knitrende lyd som krevde full konsentrasjon for å høre. Alt var perfekt. HDD'en er inni en vannkjølingsboks og lager tilnærmet 0 lyd på full mas.

Men jeg fikk litt "høy" temp. På 6v var luftflyten vesentlig bedre men ene viftemotoren lagde en irriterende klagelyd så det var ikke brukbart. Samme på 7v dog var den litt lavere.

Jeg har hørt at man kan oppleve samme bi-støy ved bruk av vifteatyring og at mCube har fiksen for dette i sin viftestyring. Men det er som sagt vifta som avgjør om denne bi-lyden fremtrer.

5050508[/snapback]

Okei, men hva slags vannboks har du til harddiskene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...