Str1fe Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg vurderer å skaffe meg linux. Men jeg er også en som Gamer ganske mye. Jeg har hørt at det skal gå ann å åpne windows i et vindu fra linux og deretter kjøre spill og annet. Var Linux Ubuntu jeg hadde i tankene. Noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Går det i hele tatt ann, eller er dette sånn fyfy som egentlig ikke er lov? Dette er ganske nytt for meg så prøv å forklar det på en enkel måte hvis mulig. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Det går an med fks VmWare, men du vil aldri få full ytelse i forhold til windows. Kjør en dualboot (begge OS installert) du- er enklest det. Lenke til kommentar
Str1fe Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Men det blir liksom så meningsløst. Da er det ingen vits å skaffe seg linux. For da må jeg reboote hver gang jeg skal spille noe og da ender det opp i at jeg kommer til å gå rett i windows vær gang. Blir liksom for dumt hvis jeg skal gå inn på lunux for å surfe på nett og kjøre av filmer osv, men så måtte reboote hvis jeg vil spille og så gå tilbake igjen. Blir liksom for mye rebooting. EDIT: Jeg googlet litt og fant en guide til hvordan man kunne få HL2/CS:SOURCE til å funke i lunux ved hjelp av WINE eller noe. http://www.linux-gamers.net/modules/wfsect...hp?articleid=17 Siden CS SOURCE er det spillet jeg spiller mest så ser det jo lyst ut! Endret 8. oktober 2005 av Rawmeat Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Du har jo Wine som kan kjøre en del Windows-programmer under GNU/Linux, samt Cedega, som er mer spillrettet. Sistnevnte støtter allerede en del spill, deriblant BF2, WoW og de Steam-baserte spillene. Forskjellen kan være at du får en litt lavere FPS enn i Windows, men da får du klage til de som bare utviklet spillet til Windows. Et par spill, som Doom 3, kommer i en Linux-versjon også, som kjører helt ypperlig. Om du skal gå over til GNU/Linux er Ubuntu en fin overgang ja, som forresten kommer ut i en ny versjon om noen dager. Edit: Du oppdaget det selv ja. Bare for å ha sagt det, så er forskjellen mellom Wine og Cedega at Wine er fri -altså gratis - og Cedega egentlig et betalingsprodukt, men som du alikevel kan innstallere fra CVS. Endret 8. oktober 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Det er ikke til å stikke under stolen, er du gamer, hold deg til Windows foreløpig. Det er bedre det, enn å få et dårlig inntrykk av Linux fordi ting er helt annerledes og dine Windows-spill ikke fungerer out of the box. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Det er ikke til å stikke under stolen, er du gamer, hold deg til Windows foreløpig. Det er bedre det, enn å få et dårlig inntrykk av Linux fordi ting er helt annerledes og dine Windows-spill ikke fungerer out of the box. helt enig Lenke til kommentar
Str1fe Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 På den Cedega siden reklamerer de for CS Source. Virker som det spillet skal gå greit hvis jeg får tak i cedega. Hadde vært kult Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Siden CS SOURCE er det spillet jeg spiller mest så ser det jo lyst ut! Eller mørkt ut, hvis du ser det fra GNU/Linux-miljøets ståsted... Enda en gamez0r0r. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) EDIT:Jeg googlet litt og fant en guide til hvordan man kunne få HL2/CS:SOURCE til å funke i lunux ved hjelp av WINE eller noe. http://www.linux-gamers.net/modules/wfsect...hp?articleid=17 Siden CS SOURCE er det spillet jeg spiller mest så ser det jo lyst ut! Windows og GNU/Linux er to forskjellige operativsystem, Windows kan ikke kjøre unixprogrammer og unix-system kan ikke kjøre windowsprogrammer. Det finnes derimot et program som heter wine, wine fungerer som en falsk windows som kjører oppå unix, med wine kan du kjøre noen windowsprogrammer og med cedega (en versjon av wine spesiellt tilrettelagt for directx, opengl og spill) kan du kjøre noen spill (med _lav_ ytelse og ustabilitet). Siden wine må oversette systemkall fra windowsprogrammer til unix og siden wine ikke er perfekt så er det helt normalt med både ustabilitet og lav ytelse. Med andre ord: Spiller du spill som er laget for windows så holder du deg til windows. EDIT: Dette er ikke for å skremme deg, det finnes mange spill for unixsystem, og det finnes mange spill som er portet til unixsystem, det finnes også emulatorer for de fleste konsoller for unixsystem. Endret 9. oktober 2005 av ratix Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Du, ratix, har du noen sinne brukt wine/cedega? Du skriver i praksis at de "noen" spillene som kan kjøres vil være ustabile og ha lav ytelse. Nå er det en viss sannhet i det, men de titlene det har blitt jobbet med, trenger ikke nødvendigvis å ha lav ytelse (gjerne opengl-spill), og de trenger heller ikke være ustabile (de spillene cedega har spesialisert seg på er gode eksempler.) Man må nesten sjekke ut hvilken grad de spillene man selv vil spille fungerer. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 World of warcraft går mye bedre i linux med cedega enn det gjør i windows hos meg (da kun ca. 10-12 fps ikke det at jeg bryr meg om så lite men det viser at noen windows spill funker utmerket i linux) Lenke til kommentar
Str1fe Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Jaja.. jeg skal i hvertfall prøve det Ny versjon ute og nå så. Blir artig å prøve uansett Lenke til kommentar
ratix Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Du, ratix, har du noen sinne brukt wine/cedega? Du skriver i praksis at de "noen" spillene som kan kjøres vil være ustabile og ha lav ytelse. Nå er det en viss sannhet i det, men de titlene det har blitt jobbet med, trenger ikke nødvendigvis å ha lav ytelse (gjerne opengl-spill), og de trenger heller ikke være ustabile (de spillene cedega har spesialisert seg på er gode eksempler.) Man må nesten sjekke ut hvilken grad de spillene man selv vil spille fungerer. 4979101[/snapback] Ja. Jeg har brukt både wine, winex, cxwine og cedega igjennom en del år, nå har jeg aldri brukt point2play så jeg bruker å konfigurere et spill etter en guide så jeg får det beste resultatet. Det kan være unntak for enkelte spill (les warcraft 3, men da jeg prøvde warcraft 3 var det i tillegg til kjapt også litt buggy (problemer med musfokus og frys ved lasting av map), ikke noe problem for meg, men en windowsbruker uten tålmodighet eller forståelse kommer til å bli lei seg når han har et uløselig problem med sitt favorittspill) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå