Gå til innhold

Gjøre PC-en om til Media Center?

Anbefalte innlegg

Leser mye om nå om at Windows Media Center kommer nå (15. okt) på norsk. Har ikke helt fattet det, men sånn jeg har skjønt det så skal man kjøpe en ''stue''-PC som kan installere Windows Media Center så du kan se på hva du vil på din egen TV gjennom fjernkontrollen. Da lurte jeg på om du kan gjøre din egen PC om til en Windows Media Center som du kan styre gjennom fjernkontrollen? Jeg skjønner du må tilkoble noe til PC-en for at fjernkontrollen skal kommunisere på PC-en, men hva og går det an?

Ifølge det jeg har lest om Windows Media Center kan du også ta opp fra TV-en til harddisken, og da trenger jeg vel et TV-kort for at det skal funke. Men er det noen TV-kort som ikke går til Media Center?

Jeg skal til å kjøpe et nytt hovedkort og cpu grunnet at mitt nåværende hovedkort (socket A) ikke støtter SATA. Derfor tenker jeg heller å gå over på den billige AMD socketen, socket 754, for å spare litt :) Men trenger jeg en rask CPU for å kjøre Media Center? Vil helst gå for den billigste :p

Og, vil Media Center klare å kjøre filmer og serier som jeg har skaffet, på lovlig vis faktisk, som ligger lagret på harddisken ut på TV-skjermen?

Takker for all respons :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Media center støtter bare utvalgt hardware, men det finnes lister over hvilken tv-kort/fjernkontroller som funker og dette kan kjøpes separat. Men selveste operativsystemet kan ikke kjøpes separat. Eneste muligheten for å få tak i det er gjennom ulovlige kanaler som f.eks bittorrent. :nei:

Lenke til kommentar

mediaportal er gratis og har mye utvikling.

Den kan gjøre det du vil og mer til.

http://mediaportal.sourceforge.net/

Det kreves ikke så mye for å spille av filmer med mindre du vil bruke ffdshow for å øke bildekvaliteten.

Men dette er ikke nødvendig, du vil nok bli fornøyd bare du får kobla til og spilt av filmer i første omgang. Det er ganske genialt.

Fjernkontroll må ha en mottager ja, dette finner du her http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPa...7145e5a618e1365

her er en htpc guide del 1. resten finner du under guider på hw.

http://www.hardware.no/guider/multimedia/h...n_-_del_1/13557

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Morsomt program det der, men hvorfor ikke bare bruke vanlig windows? ;)

Siden dette er gratis så er det jo greit, men å betale masse kroner for et slikt program er jo strengt tatt ikke nødvendig når man har windows? Ser jo at det er fordeler og slikt, men jeg hadde klart meg fint med windows.

Har ikke sjekket det så godt ut enda, men regner med at det er noen fancy funksjoner som jeg og Ola/Kari Normann ikke trenger.... ;)

Lenke til kommentar

Både gb-pvr og media portal er gratis og gjer det same som windows media center. I tillegg krev dei mykje mindre av systemet ditt. (Kjører gb-pvr på P3 @ 900)

For å få tatt opp og sett tv (med mulighet for å trykka pause midt i programmet :thumbup: ) må du ha tv-kort. Dei fleste (om ikkje alle) tv-kort kjem med fjernkontroll som kan brukast til å styra det du treng på pc'en. Eg er godt fornøyd med mitt kort fra hauppage (pvr350), kan trygt anbefalast.

Min erfaring er at gb-pvr krev mindre av hw enn både win mce og media portal.

Lenke til kommentar

jeg kjører windows media center på en p3 500, går som ei litt treg kule :)

du trenger å kjøpe deg en fjernkontroll til pc, det er fjernkontroller som er laget for windows media center, feks en slik.

du trenger meget lite cpu kraft for å spille av film.. tror faktisk ikke det går ann å kjøpe en ny pc som er for dårlig til å spille av film.

edit: for å ta opp må du ha tv kort ja

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...