Gå til innhold

Kjørte for fort, hvor lang straff får jeg?


Weezel

Anbefalte innlegg

For det første: det er jævlig masse kontroller om dagen fordi up har noe kampanjefaenskap på gang, så vær litt obs. For det andre var du to -2- km/t over grensa for å miste lappen i 80-sonen, så det blir neppe mer enn 3-4 mnd uten førerkort, men det er jo kjipt selvfølgelig. Du får trøste deg med at up opererer med en viss feilmargin, så din virkelige fart var nok 120 km/t og vel så det.

4975834[/snapback]

Så vidt jeg vet har ikke radaren misvisning. Om det sto 117km/t på radaren, kjørte han så fort. Selv om det kanskje viste rundt 120km/t på speedometeret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo flere som blir tatt, jo bedre.

5067771[/snapback]

Uenig. Greit nok med de som virkelig kjører trafikkfarlig, men svært mange av de som får forenklet forelegg kjører langt fra trafikkfarlig. Med de bøtesatsene og fartsgrensene vi har nå håper jeg virkelig ikke at flest mulig blir tatt bare for å fylle opp statskassen.

Lenke til kommentar

Det med at du ikkje kan få dobbelstraff er jo heilt feil.

 

Ved ein kraftig overtramp får du følgande straff:

 

1: Mister førarkortet og må ta oppkjøring på nytt

2: Bot eller fengsel

 

Er ikkje det dobbel straff? Du blir ikkje ein dårlegare sjåfør av å kjøre for fort og vil ikkje bli betre ved å ta lappen på nytt, så det blir ei ekstra straff.

Lenke til kommentar
Uenig. Greit nok med de som virkelig kjører trafikkfarlig, men svært mange av de som får forenklet forelegg kjører langt fra trafikkfarlig. Med de bøtesatsene og fartsgrensene vi har nå håper jeg virkelig ikke at flest mulig blir tatt bare for å fylle opp statskassen.
Høye bøtesatset bør da være atter en god grunn til å holde fartsgrensen

 

Definisjonen på "ufarlig" råkjøring kunne vært spennende å høre.

 

Faktum er og blir at fører av bil har null kontroll på hva som møter han på veien, og faren for ulykke øker betraktelig med farten, for ikke å snakke om at kontrollen på egen bil svekkes.

 

Er flaut å se hvor liten respekt noen har for veitrafikkloven og kunnskap om egne begrensninger.

Lenke til kommentar
Høye bøtesatset bør da være atter en god grunn til å holde fartsgrensen
Det slår helt feil ut. Mange får høye bøter uten å ha kjørt trafikkfarlig. Jeg forsvarer ikke de som virkelig råkjører, men myndighetenes metoder bærer preg av at de ønsker å fylle opp statskassen fremfor å få det sikkert i trafikken.

 

Definisjonen på "ufarlig" råkjøring kunne vært spennende å høre.
Ufarlig råkjøring finnes sikkert ikke, men så er det heller ikke alltid råkjøring å bryte fartsgrensen. Det er riktignok et ord som konsekvent blir brukt i media, men det gjør det ikke mer riktig. Ikke langt herfra er det en ca 2 km lang rett veistrekning med jorder på begge sider, og svært god sikt. Her er fartsgrensen 60, men de fleste kjører i rundt 80. At noen kan kalle dette for råkjøring kan jeg vanskelig forstå, og heller ikke at du har noe interesse av at de som ligger i f eks 70 på denne veien skal få tusenvis i bot.

 

Faktum er og blir at fører av bil har null kontroll på hva som møter han på veien, og faren for ulykke øker betraktelig med farten, for ikke å snakke om at kontrollen på egen bil svekkes.
Faren øker med farten ja, men det gjelder å finne et balansepunkt mellom trafikksikkerhet og fremkommelighet. Skal vi kun ta hensyn til trafikksikkerheten kan vi like godt innføre fartsgrense på 10 km/h og hjelmpåbud.

 

 

Fartsgrensen er ikke alltid det samme som grensen for trygg fart. Mange ganger kan det være "trygt" å ligge over fartsgrensen, andre kan det være veldig farlig å kjøre i fartsgrensen. Mange steder er fartsgrensen og helt urimelig lav.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har ikke radaren misvisning. Om det sto 117km/t på radaren, kjørte han så fort. Selv om det kanskje viste rundt 120km/t på speedometeret.

5067786[/snapback]

Selvfølgelig kan en radar vise feil, men feilmarginen blir automatisk trukket fra. Om det sto 117 på radaren kjørte han kanskje i 120, 118, eller 117, hvem vet? Hva speedometeret viste er en annen sak, og som oftest er det en del mer.

Lenke til kommentar
For det første: det er jævlig masse kontroller om dagen fordi up har noe kampanjefaenskap på gang, så vær litt obs. For det andre var du to -2- km/t over grensa for å miste lappen i 80-sonen, så det blir neppe mer enn 3-4 mnd uten førerkort, men det er jo kjipt selvfølgelig. Du får trøste deg med at up opererer med en viss feilmargin, så din virkelige fart var nok 120 km/t og vel så det.

4975834[/snapback]

Så vidt jeg vet har ikke radaren misvisning. Om det sto 117km/t på radaren, kjørte han så fort. Selv om det kanskje viste rundt 120km/t på speedometeret.

5067786[/snapback]

Nei, for det norske politiet bruker iallfall ikke blant annet en rader som er velkjent for å si at stillestående objekter som hus har en hastighet på mellom 10 og 20km/h :roll: Skal si deg en ting jeg. De radarene det norske politiet bruker er like troverdig som speedometeret du har i bilen. Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Nei, for det norske politiet bruker iallfall ikke blant annet en rader som er velkjent for å si at stillestående objekter som hus har en hastighet på mellom 10 og 20km/h :roll: Skal si deg en ting jeg. De radarene det norske politiet bruker er like troverdig som speedometeret du har i bilen.

5069398[/snapback]

Hvis vi tenker på samme sak så var det laserpistoler (ikke radar) som hadde målt så mye feil i en test:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1137345.ece

Lenke til kommentar
Nei, for det norske politiet bruker iallfall ikke blant annet en rader som er velkjent for å si at stillestående objekter som hus har en hastighet på mellom 10 og 20km/h :roll: Skal si deg en ting jeg. De radarene det norske politiet bruker er like troverdig som speedometeret du har i bilen.

5069398[/snapback]

Hvis vi tenker på samme sak så var det laserpistoler (ikke radar) som hadde målt så mye feil i en test:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1137345.ece

5069494[/snapback]

Hmm ... joa, egentlig var det det, men det er jo samme greia. Det er misvisning på både de laserbaserte og ladarbaserte.

 

Edit: Uannsett blir det iallfall misvisning når politiet ikke kan å håndtere utstyret.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

At politiet bruker utstyr som er så upresist er hårreisende. Det eneste politiet sier til sitt forsvar er at de har iverksatt et prosjekt for nyanskaffelser, og at den er godkjent av Justervesenet. Nå vet jeg ikke helt hvor vitenskaplig denne testen var, men justisdepartementet burde absolutt vurdere om denne laseren bør kasseres med en gang.

 

Normal feilvisning på +/- noen få kilometer vil det alltid være, og det taes det hensyn til, men om det er fare for så store avvik på radarer har jeg ikke hørt noe om. Det er jo en helt annen teknologi.

Lenke til kommentar
Ble tatt i 136 km/t i 90-sone på motorvei kl.A.

Kjørte rett og slett for fort (trodde det var 100km/t der, og kjørte bevisst på grensa til førerkortbeslag for den hastigheten), så det er ingenting å si på at jeg ble tatt. Det var 4-felt motovei der det skjedde, tørr fin vei og ingenting trafikk (klokka halv tre natt til en torsdag).

5067671[/snapback]

Du bør kanskje opplyses at grensa for førerkortbeslag i 100-sona er 141, ikke 136.. :)

Så du kjørte ikke på grensa for førerkortbeslag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...