Gå til innhold

Kjørte for fort, hvor lang straff får jeg?

Weezel

Anbefalte innlegg

Hei.

Idag var det storkontroll på e18 sørgående rett før skien, på toppen av en bakke der to felt går inn til ett.

Jeg hadde akkurat passert en bil, og lå derfor i 117 i 80 sonen, og det fikk laserpistolen dokumentert.

Hvor lenge kan jeg regne med å være uten førerkort, og i hvilken størrelsesordenen blir boten på?

-Nicolai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: det er jævlig masse kontroller om dagen fordi up har noe kampanjefaenskap på gang, så vær litt obs. For det andre var du to -2- km/t over grensa for å miste lappen i 80-sonen, så det blir neppe mer enn 3-4 mnd uten førerkort, men det er jo kjipt selvfølgelig. Du får trøste deg med at up opererer med en viss feilmargin, så din virkelige fart var nok 120 km/t og vel så det.

Lenke til kommentar

Pappa kjørte (fløy) forbi et vogntog i fjor. Han lå i 133km\t i 80-sonen. Han fikk 6mnd uten sertifikat og han fikk velge om 1mnd fengsel eller 6000,- i bot. Gjett hva? Jo, pallespikring i 1 mnd. :!:

Håper det ikke blir så ille for deg, da.

Lenke til kommentar
Pappa kjørte (fløy) forbi et vogntog i fjor. Han lå i 133km\t i 80-sonen. Han fikk 6mnd uten sertifikat og han fikk velge om 1mnd fengsel eller 6000,- i bot. Gjett hva? Jo, pallespikring i 1 mnd. :!:

Da fikk han det på rullebladet antar jeg? Er det ikke sånn at hvis man betaler boten så skjer det ikke noe med rullebladet?

Lenke til kommentar

Hm, ifølge GP-4027;

"Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 - 30%). Departementet har imidlertid i sin praksis ikke vektlagt det som formildende når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring. Det samme gjelder dersom den motorvogn som blir forbikjørt har holdt høyere hastighet enn tillatt."

Så tenker jeg tar meg en telefon til telemark politidistrikt og hører hva de har å si om saken, jeg kan til og med gi de rabatt på prosenten, skal nøye meg med 5% jeg, bare jeg kommer under beslag-grensa..

Lenke til kommentar
Da fikk han det på rullebladet antar jeg? Er det ikke sånn at hvis man betaler boten så skjer det ikke noe med rullebladet?

Hvis du vedtar et foreklet forlegg kommer ingenting i noe register (bortsett fra prikkene), men det gies bare ved fartsovertredelser under 36 km/t når fartsgrensen er over 60. Er den over det ender det med anmeldelse og førekortbeslag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fikk velge fengsel? Vanligvis er det kun mulig å "velge" fengsel hvis man ikke har noen ting å betale boten med, og de fleste som blir tatt har da i det minste en bil som går an å selge.

4977403[/snapback]

Det er silk at hvis man får et forenklet forelegg, dvs en parkeringsbot, beltebot, mindre fartsbot el. så havner man ikke i bøteregistert. Forelegg kalles i disse tilfellene bot på folkemunne. Får man derimot "skikkelig" bot som havner i bøteregisteret (for eksempel bli tatt med mindre mengder narkotika, eller som sannsynligvis vil skje i dette tilfellet kjøre så du mister lappen, vil man få tilbud om dager i fengsel eller å betale pålydende.

Eks. 1000 kroner eller 3 dager, 6000 eller 30 dager.

La til: på folkemunne

Endret av morcan
Lenke til kommentar

4976143[/snapback]

1 månad i fengsel framfor 6000 kronasjer? :dontgetit:

Du mister jo meir enn 6000 kroner i inntekt ved å gå ein månad i fengsel.

Lenke til kommentar

4976143[/snapback]

1 månad i fengsel framfor 6000 kronasjer? :dontgetit:

Du mister jo meir enn 6000 kroner i inntekt ved å gå ein månad i fengsel.

5065508[/snapback]

Men du får en måned "fri" fra jobben! :tease:

Lenke til kommentar

Ble tatt i 136 km/t i 90-sone på motorvei kl.A.

Har fått beskjed om at jeg må være fotgjenger i 5-6mnd, og kanskje må kjøre opp på nytt :no:

Skal i retten på onsdag, så da får jeg vite ting med sikkerhet...

Er det noe jeg kan gjøre / si for å slippe billigst mulig unna?

Kjørte rett og slett for fort (trodde det var 100km/t der, og kjørte bevisst på grensa til førerkortbeslag for den hastigheten), så det er ingenting å si på at jeg ble tatt. Det var 4-felt motovei der det skjedde, tørr fin vei og ingenting trafikk (klokka halv tre natt til en torsdag).

Lenke til kommentar
Men du får en måned "fri" fra jobben!

Er man sjåfør av yrke kan man miste jobben, :)

Man vet at det straffer seg å svinkjøre, så hvorfor gjøre det?

Jo flere som blir tatt, jo bedre.

Måtte bare politiet blitt mer synlig i trafikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...