Gå til innhold

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt en rimelig og bra cross

copyright

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke så mange tips annet enn at du bør legge minst 8-10.000,- i en brukt crosser. Da får du grei kvalitet avhengig av alder. I tillegg til dette kommer som regel hjelm, bryst/rygg/arm vern, hansker, bukse med pads, støvler (dyre, fra 2000,- for gode støvler), nyrebelte (må ha, kjør aldri uten) o.s.v. Men kjøper du brukt, er det jo en mulighet for at du får med utstyret. Ikke bruk en brukt hjelm, kjøp en ny.

Stupte over styret selv ved noen anledninger, og en gang smelte jeg huet i en stein så det ljomet over hele området. Hjelmen reddet meg gitt. Den ble kastet senere.

Ta med deg en som har peiling, ikke bare en som kjører MC til og fra jobb, men en som kjører røft og vet hva han skal se etter av slitasje. Fjæring, oppheng, drivverk, bremser, alt slikt kan koste en formue å bytte ut om det er nedslitt og vedlikeholdet har vært slapt.

Prøvekjør den. Eller, om du ikke har erfaring fra såpass spreke tohjulinger, få en som har det til å prøve den. Crossere er laget for å kjøres beinhardt, og de lever på høyt turtall. Man vil raskt legge merke til problemer med girkasse, clutch, forgasser, fjæring, bremser og motor ved en frisk prøvetur.

Det beste hadde nok vært å kjøpe fra butikk. Hadde en 125cc selv som jeg kjøpte råbillig, måtte bytte tennspole eller noe, husker ikke lengre. Fjæringen var temmelig sliten, så når jeg landet etter et hopp, var det en selsom affære :grin:

Utenfor drammen finner du Snellingen, de gutta har god peil, men det finnes selvfølgelig butikker andre steder.

Skal du først ha crosser og ikke er spesielt kortvokst, ville jeg uten tvil valgt 125cc. Da får du flust med spreke hestekrefter å leke deg med, samt at den ikke er for kraftig. En 250cc til sammenligning er rene drapsmaskinen. Er ikke få som har blitt kastet av og hardt skadd på dem fordi de ville ha noe som varte lenge.. 125cc er akkurat passe, og kan trimmes en del for ekstra futt.

Ikke spør på et dataforum hvor du finner bra crossere.. hehe :grin:

Håper du finner det du leter etter. Når det gjelder merke vil jeg anbefale Yamaha YZ 125, det er en utrolig bra crosser med veldig slitesterk og dravillig motor. Hadde en Suzuki RM selv, men likte å kjøre Yamaha bedre. Nesten fælt å innrømme det, men sånn er det nå engang.

Eks. på annonse:

http://www.troli.no/_disc_nyere_mc/000005c1.htm

Var jeg deg, ville jeg sjekket den litt nærmere. Om du synes den høres veldig gammel ut, vil jeg igjen si at crossere er veldig slitesterke. Men jeg ville prutet på prisen en god del. 10-12.000,- er hva jeg ville betalt for den, max.

Fler annonser her:

http://www.cross.no/rr/results/racingbrowse.html

[ Denne Melding var redigert av: Hidden på 2002-08-19 21:19 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...