Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Hei Jeg har et NextGenTel abb. og en Cisco 677i-DIR router/modem. I dag skulle jeg legge til en NAT oppføring via NGT sitt endringsweb. Det gikk ikke, de påstod at passord var feil. Vel vel, prøvde meg på telnet. Koblet meg til 10.0.0.1 og begynnte å fyre løs. Så gjorde jeg en stor feil. Jeg slo av NAT. NAT disable og deretter write. Hva skjedde? Jeg har ikke Internett (kobler meg opp med ISDN nå) og ingen maskiner får kontakt med routeren/modemet gjennom telnet/http. Hva kan jeg gjøre? Router/modemet blikner ikke alarm og ellers virker det som om ingenting er i veien. Har prøvd å ta en portscan av alle interne IP-adresser for å se om IPen til router/modemet har endret seg, men uten hell. Blir fort dyrt i lengden å sitte på dobbel ISDN, er det noen som har peiling som kan hjelpe en stakkar? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Mulig du har forsøkt det, men tenkte å nevne at cisco-ruterne fra NGT er gjerne satt opp slik at de kun tillatter telnet fra en maskin som har 10.0.0.2 som IP. Sett derfor statisk IP til 10.0.0.2 og 255.255.255.0 som netmaske på maskinen du bruker. Jeg tviler på at ruterens IP har endret seg kun fordi du slo av NAT. Får du ikke tilgang er det lite du kan gjøre. Ruteren kan også konfigureres over seriell konsoll, men da trenger du en spesiell kabel som passer i konsoll-porten. Sikkert mulig å lage en slik selv eller låne av bekjent. Men det er kanskje ikke verdt bryet (men kan jo være moro å få til , i så fall er det lettere å få NGT til å sende deg ny ruter. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg har prøvd å telnete fra 10.0.0.2, det er alltid derfra jeg gjør det, men uten hell. Jeg har en slik kabel som går fra serial porten til PCen og bak til routeren, men hvordan skal jeg bruke dette da? Fant noen PDF filer, men de er ganske utdatert. Ang. hvis NGT skal sende meg en ny router, vil jeg måtte betale noe da? Det står jo på deres sider at skade/tap av router koster 1500,-. Takk for svaret hittil. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 har du kontakt med routeren? forsøkt å ping den... hvis den svarer så har du ihvertfall kontakt Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg har prøvd å telnete fra 10.0.0.2, det er alltid derfra jeg gjør det, men uten hell. Jeg har en slik kabel som går fra serial porten til PCen og bak til routeren, men hvordan skal jeg bruke dette da? Fant noen PDF filer, men de er ganske utdatert. Ang. hvis NGT skal sende meg en ny router, vil jeg måtte betale noe da? Det står jo på deres sider at skade/tap av router koster 1500,-. Takk for svaret hittil. Med forbehold om jeg aldri har brukt konsollkabel på cisco 677: Oki, den kabelen burde redde dagen. Du finner en ledig com-port på PC-en og så må du bruke en terminalemulator for å opprette en tilkobling. Hvis vi snakker om windows her, burde Hyperterminal være installert. Det duger. Opprett en tilkobling og velg riktig com-port. Per default skal innstillingene vise 8 data bits, ingen paritet (N) og 1 stopbit dvs. 8N1. Det som er viktig å velge riktig er datahastighet. Du bør forsøke med 2400 eller 9600 bps. Det siste er mest vanlig. Har du gjort det riktig bør du få opp samme konsoll som over telnet. Når det kommer til NGT og det å sende deg ny ruter er de veldig greie på det. Det er i hvert fall min erfaring. Mulig at du blir nødt til å betale for porto, eller sende din gamle ruter tilbake men det er alt. Men vær obs på at du kan få i stedet en annen ruter da 677 er forholdsvis gammel. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 har du kontakt med routeren? forsøkt å ping den... hvis den svarer så har du ihvertfall kontakt Ikke noe kontakt med den nei: Pinger 10.0.0.1 med 32 byte data: Forespørsel avbrutt. Forespørsel avbrutt. Forespørsel avbrutt. Forespørsel avbrutt. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg har prøvd å telnete fra 10.0.0.2, det er alltid derfra jeg gjør det, men uten hell. Jeg har en slik kabel som går fra serial porten til PCen og bak til routeren, men hvordan skal jeg bruke dette da? Fant noen PDF filer, men de er ganske utdatert. Ang. hvis NGT skal sende meg en ny router, vil jeg måtte betale noe da? Det står jo på deres sider at skade/tap av router koster 1500,-. Takk for svaret hittil. Med forbehold om jeg aldri har brukt konsollkabel på cisco 677: Oki, den kabelen burde redde dagen. Du finner en ledig com-port på PC-en og så må du bruke en terminalemulator for å opprette en tilkobling. Hvis vi snakker om windows her, burde Hyperterminal være installert. Det duger. Opprett en tilkobling og velg riktig com-port. Per default skal innstillingene vise 8 data bits, ingen paritet (N) og 1 stopbit dvs. 8N1. Det som er viktig å velge riktig er datahastighet. Du bør forsøke med 2400 eller 9600 bps. Det siste er mest vanlig. Har du gjort det riktig bør du få opp samme konsoll som over telnet. Når det kommer til NGT og det å sende deg ny ruter er de veldig greie på det. Det er i hvert fall min erfaring. Mulig at du blir nødt til å betale for porto, eller sende din gamle ruter tilbake men det er alt. Men vær obs på at du kan få i stedet en annen ruter da 677 er forholdsvis gammel. Tusen takk for hjelpen! Skal først prøve med den kabelen (hvis det er den riktige) og dersom dette ikke fungerer, så skal jeg kontakte NGT og høre med dem. Takk igjen! Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 kanskje dumt forslag, men har du forsøkt å restarta ruteren? Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 kanskje dumt forslag, men har du forsøkt å restarta ruteren? Ja, har nok det. Alt for mange ganger. Zenit: Det med kabelen funka ikke. Det kan være det er fordi denne kabelen tilhører en Cisco ISDN Router, men jeg er ikke sikker. Får i alle fall ingenting opp i Hyperterminal (har brukt det før og vet sånn cirka hvordan man bruker det). Burde jeg ringe NGT eller sende mail? I såfall, hva burde jeg si? At jeg slo av NAT i telnet? Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) du kan godt sende mail, men ikke forvent svar--- tror du skal ringe dem...og be dem sette deg over til 1 teknikker, da de som besvarer tlf (kundeservice) ikke vet så veldiig mye Endret 8. oktober 2005 av deep750 Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 du kan godt sende mail, men ikke forvent svar---tror du skal ringe dem...og be dem sette deg over til 1 teknikker, da de som besvarer tlf (kundeservice) ikke vet så veldiig mye Lurer på hvor lenge jeg må vente i telefonen for å få svar. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Zenit: Det med kabelen funka ikke. Det kan være det er fordi denne kabelen tilhører en Cisco ISDN Router, men jeg er ikke sikker. Får i alle fall ingenting opp i Hyperterminal (har brukt det før og vet sånn cirka hvordan man bruker det). Burde jeg ringe NGT eller sende mail? I såfall, hva burde jeg si? At jeg slo av NAT i telnet? Synd det ikke funket. Har du forsøkt med andre hastigheter på com-porten? F.eks. 38400? Trykket på enter-tasten et par ganger etter tilkobling? Jeg kan dessverre ikke svare deg på om det er samme type kabel, men jeg antar det. Kom over dette dokumentet her: http://www.cisco.com/warp/public/794/600pinout.html Hvis du har et multimeter kan du teste om kabelen er koblet slik som beskrevet. Når det kommer til å kontakte NGT bør du ringe i stedet for mail. Fortell ting som de er, at du slo av NAT i telnet. Ring gjerne litt tidligere på dagen for å slippe for lang ventetid, men du bør sette av 30 - 40 min. Bruk gjerne en telefon med høyttalerfunksjon og gjør noe annet i mens Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Zenit: Det med kabelen funka ikke. Det kan være det er fordi denne kabelen tilhører en Cisco ISDN Router, men jeg er ikke sikker. Får i alle fall ingenting opp i Hyperterminal (har brukt det før og vet sånn cirka hvordan man bruker det). Burde jeg ringe NGT eller sende mail? I såfall, hva burde jeg si? At jeg slo av NAT i telnet? Synd det ikke funket. Har du forsøkt med andre hastigheter på com-porten? F.eks. 38400? Trykket på enter-tasten et par ganger etter tilkobling? Jeg kan dessverre ikke svare deg på om det er samme type kabel, men jeg antar det. Kom over dette dokumentet her: http://www.cisco.com/warp/public/794/600pinout.html Hvis du har et multimeter kan du teste om kabelen er koblet slik som beskrevet. Når det kommer til å kontakte NGT bør du ringe i stedet for mail. Fortell ting som de er, at du slo av NAT i telnet. Ring gjerne litt tidligere på dagen for å slippe for lang ventetid, men du bør sette av 30 - 40 min. Bruk gjerne en telefon med høyttalerfunksjon og gjør noe annet i mens Utrolig nok, så fikk jeg routeren til å funke igjen. Hvordan det skjedde vet jeg ikke. Tok en direkte tilkobling av routeren til PCen med en krysset nettverkskabel og vips, kom inn på telnet og slo på igjen NAT og nå funker den 100%! Takk for all hjelp! Flaks & uflaks i samme sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå