Gjest Slettet+1374861 Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 ser prisforskjellen er dobbel. hvor stor er ytelsesforskjellen? og er det noen komatibilitetsproblem? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Det er veldig liten forskjell på 2100 og 2700 RAM, i vanlige systemer som ikke overklokkes. Dette skyldes at CPU og Northbridge komuniserer med 266MHz. Det er altså bare bussen mellom RAM og Northbridge, som opererer med 333MHz. Dette vil gi en veldig liten økning av ytelse, i nesten alle tilfeller. Men om du skal overklokke FrontSideBus'en, så kan du kanskje få den opp i 166MHz, som igjen vil gi 333MHZ på bussen mellom CPU og Northbridge. Og da har du en ytelsesøkning på ca 25% Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 15:24, Bisarre skrev:.... Det er altså bare bussen mellom RAM og Northbridge, som opererer med 333MHz..... HVA??? jeg mener da at fsb'en ALLTID er lik for cpu og ram da.. Og her mener jeg at Bisarre tar feil -sorry hvis prosessoren kjører 266MHz bus så kjører da minnet også på 266MHz, det vil alltid være det samme. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Dette gjelder ikke bestandig... Her er et utklipp angående et ABIT kort: One of the key features of the KT333 chipset is that it supports PC2700 (333MHz) DDR memory - a 25% improvement over the PC2100 (266MHz) DDR memory used on the previous KT266A chipset. However, when you install PC2700 memory and set the speed to 166MHz (333MHz DDR) the improvement seen is often just a few percent. The reason for this is that the processor accesses the memory through the Northbridge - but the connection between the CPU and Northbridge is only at 266MHz. Thus, whilst the memory can transfer data to the Northbridge at 333MHz, the Northbridge can only forward this to the CPU at 266MHz. As usual, it is slightly more complex than this. Although the memory can theoretically transfer data at 333MHz to the Northbridge, in practice there are a number of overheads required when accessing memory and so additional clock cycles are required to initiate the data transfer. This why the move from PC2100 to PC2700 offers a small improvement - as the overheads take a shorter time. But, once the overheads are accounted for, the actual data transfer remains limited to 266MHz by the front side bus (FSB) speed.If your CPU is overclockable, or if its multiplier is unlocked, you can try to overcome this problem by increasing the FSB to 166MHz in SoftMenuIII of the BIOS. If your CPU is unlocked, but doesn't overclock well, you can increase the FSB but decrease the CPU's multiplier, to keep the CPU speed at its rated value. You will also need to set the FSB:AGP:PCI ratio to 5:2:1 to ensure that the AGP and PCI buses are not overclocked. By doing this, you are now running your processor with a 333MHz DDR FSB and your memory also at 333MHz. You will see a dramatic increase in memory scores, as the CPU-Northbridge connection is no longer a bottleneck. Lenke til kommentar
hurst Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 14:48, viCtim skrev:ser prisforskjellen er dobbel.hvor stor er ytelsesforskjellen?og er det noen komatibilitetsproblem? Kompabilitetsproblem: Nei. PC2700 ram er bakover kompatibel med PC2100 ram. Men dersom man prøver å kjøre pc2100 ram på pc2700 hastighet kan det kanskje by på problemer. Ytelsesforskjell er lik null (forutsatt at man kjører samme fsb når man sammenligner brikkene). Men dersom man har et hk som støtter 166mhz fsb og over så lønner det seg rent ytelsesmessig å gå for pc2700 ram. Da får man iallefall muligheten til å kjøre rammen på den hastigheten (jeg sier ikke at det er umulig med pc2100 ram, men veldig få pc2100 brikker klarer noe særli over 160 mhz på cas2. Min pc2100 klarer 167 cas2 :razz: ). Jeg kan desverre ikke gi deg noen tall/resultater som viser ytelsesforskjell, men hører at mange som sier at de tjener ganske mye på å kjøre fsb på 166 kontra 133 mhz (iallefall på amd systemer). Konklusjon :smile:, skal man kjøre fsb over 133 kommer man lenger dersom man har pc2700 ram. *edit: ser han over meg er velid flink til å klippe/lime.. Bravo! [ Denne Melding var redigert av: hurst på 2002-08-19 15:57 ] Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 takk for hjelpen;) noen forslag til hva slags HK jeg skal ta til mine 512MB PC2100 RAM? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå