pleiadene Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 hei!skal bruke ca 15000 til nytt utstyr,det jeg har i tankene er canon eos350d eller 20d eller nikon d 70 hva skal jeg velge ?vil ha en zoom linse!lysstærk.har hørt at det skal muligens komme ett nytt nikon snart,og at jeg bør vente til da. bildekvaliteten er viktigst for meg! Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg ville ha ventet. I mellomtiden mens du venter så ville jeg ha lest gjennom de utaligge mange postene som omhandler "HJELP jeg skal ha" og dannet deg en mening om hva du virkelig skal ha. Man får ikke i pose og sekk. - Canon EOS 20D eller ny Nikon (hvis den kommer) med tilhørende "billig" objektiv sprenger fort din 15000kr grense. - Ett lysterkt zoom-objektiv med tilhørende "billig" kamerahus sprenger fort din 15000kr grense. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) D70 får du neppe tak i nytt lenger, (i hvertfall blir det vanskelig i Norge) men D70s får man. Vil du ha vidvinkel-zoom eller tele-zoom? 20D er jo det beste kamerhuset blant de du nevner, men det blir vanskelig hvis du skal ha zoomlinse i tillegg. Det finnes vel pakker med 20D + zoomobj. til under 15000, men jeg er ikke sikker på hva kvaliteten på obj. er. Edit: Hvis du satser på 350D (kamerahus alene) har du m/ ditt budsjett like over 8000 kr. til zoomobjektiv (bergnet ut fra prisen på fotovideo.no). Noen objektivkjennere kan sikkert finne et ganske bra objektiv til den prisen. Endret 8. oktober 2005 av firstperson Lenke til kommentar
kawak Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 D70s kitet selges for 9000 på japanphoto nå og det er en kjempepris. Jeg skal kjøpe konika minolta dynax 5d nå (AS rocker!). Fikk kjempeomtale i nyeste digital foto (det svenske bladet). Samme blad hadde en "Head to head" repotasje med d70s mot 20d. D70s vant klart faktisk, mye pga kitlinse men også bilderesultatet (pixler er langt fra alt). Lenke til kommentar
synsing Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Da hadde jeg gått for D70s eller 350D + zoomobj. D70s-alternativet har du fortsatt igjen 6000kr etter å ha kjøpt, så jeg hadde valgt det. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Canon 350D med 17-40 4.0L kommer på under 14.000. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 D70s kitet selges for 9000 på japanphoto nå og det er en kjempepris. I følge Japan Photo så er dette EU modell, men de ulemper det medfører. Norsk modell er ikke så mye dyrere om du shopper litt rundt, og du vil uansett ha minst 5000 kroner til et zoomobjektiv. Et godt zoomobjektiv til Nikon er Nikon/Nikkor 70-300D (pass på at du kjøper D-utgaven og ikke den billige G-utgaven). Den er ikke spesielt lyssterk, men lyssterk zoom i dette zoomområdet koster alt for mye til at du får et kamerahus i tillegg til under 15-20.000. D70s kit (med 18-70) + Nikkor 70-300D + 1GB Lexar Pro/Sandisk Ultra Compact Flash + veske, (f.eks Lowepro TLZ 1) vil komme på under ditt budsjett, og i mine øyne er dette en bedre løsning enn 350D med dens kit-objektiv og et zoomobjektiv (men det er alltid forskjellige meninger om den saken). Lenke til kommentar
eSik Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Kjøp 350d + 24-105mm f4L IS, og ønsk deg minnekort, stativ og kameraveske til jul... Hehe Kameraet kan du lese masse om her på forumet. Jeg vil si at hovedgrunnen til å velge Canon fremfor f.eks. Nikon er det gode utvalget av objektiver. Noen av fordelene med objektivet er: - Perfekte brennvidder for portrettfoto - IS, IS, IS! - Canons L-serie, dog neppe det beste L-objektivet - Relativt lite og komptakt, perfekt for reisefoto - Du vil nyte en normalzoom med god tele - God lysstyrke på alle brennvidder Men man kan lett argumentere i mot: - Du ønsker deg mer vidvinkel for landsskapsfotografering - Du ønsker deg mer vidvinkel for interiørfoto - Du ønsker deg mer vidvinkel for arkitekturfoto - Du ønsker deg mer tele for sportsfoto - Du ønsker deg mer tele for naturfoto - Du ønsker deg bedre makro - Du kommer til å bruke kameraet til innendørs sportsfoto, og trenger mer lysstyrke og tele Og sikkert mye mer. Har lest at 24-105 ikke er fullt så godt som 24-70, men hverken høyere lysstyrke, eller bedre kvalitet ville fått meg til å ofre de 35mm tele. 24-105mm f4IS står HØYT på ønskelisten min. Ulempen er selvsagt at du vil sitte igjen uten penger til minnekort Hihi... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg vil si at hovedgrunnen til å velge Canon fremfor f.eks. Nikon er det gode utvalget av objektiver. Nå er utvalget av objektiver til Nikon og Canon jevngodt. Noen butikker prioriterer Canon, andre Nikon. Har du vært i "Canon-butikkene", så får man gjerne inntrykk av at utvalget er bedre til Canon, men det er ikke realitet. Vi selger både Canon og Nikon der jeg jobber, og prislisten på tilgjengelige objektiver (og ikke bare de vi vanligvis har på lager) til Canon og Nikon er så godt som nøyaktig like lange. For en som ikke er profesjonell eller avansert innen foto, vil en pakke med D70s, 18-70, 70-300D, 1GB CF og veske være et av de beste valgene under 15.000 kroner, og mer enn godt nok for en nybegynner. Skal man ha tilsvarende eller bedre til Canon 350D, må man bytte ut 18-55 linsa og i tillegg kjøpe en zoomlinse (og ikke de billigste til rundt 2000 kroner). Da sliter man med å holde seg innenfor budsjettet selv før minnekort og veske er lagt til i sluttsummen. Ellers synes jeg grep og følelsen av D70s er bedre for meg og mine hender, men det er så klart en smakssak. Man må føle og ta før man bestemmer seg. Man må ALDRI stole på personer på et forum (inkludert meg selvsagt), og kjøpe uten å ha prøvd begge kameraene først. Endret 12. oktober 2005 av Afseth Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er bare ett problem!jeg vil gjerne vurdere nikon d 70 s ,men da vil jeg gjerne holde i det,ta på det,og her i Alta er det ikke mulighet for det!Jeg har brukt eos 350 d på oppdrag fra snescootermagasinet,og likte kameraet bra,utenom den medfølgende linsa,som jeg syns var litt dårlig,men scootermagasinet vurderer og kjøpe en sigma 70-200 f 2,8 skal tro at den linsa blir bedre til å ta action bilder! Angående valg til eget kamera,så er det bare en ting jeg skal bruke kameraet til ,og det er naturbilder,jeg er veldig glad i å ta zoom bilder,jeg ønsker også å kunne ta gode skarpe natt bilder av nordlys og stjernehimmel!.håper noen av dere vet om god linse og kamera til ca 15000,-som passer til mitt formål,og eventuelt hvor jeg får muliget til å (kjenne)på et d70s Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 I følge Japan Photo så er dette EU modell, men de ulemper det medfører. Norsk modell er ikke så mye dyrere om du shopper litt rundt, og du vil uansett ha minst 5000 kroner til et zoomobjektiv. Hvilke ulemper egentlig? Tenkte nemlig å kjøpe D70s i morra. Og til vedkommende som mente at trådstarter burde vente, hvorfor det? Kommer det snart noe nytt snart som gjør at prisene vil falle? Men slik er det vel alltid. Uansett når du kjøper vil det komme noe nytt. Men D70 er nok vanskelig å oppdrive ja, prøvde å få tak i på JapanPhoto i begynnelsen av august, da var samtlige butikker i kjeden utsolgt for det... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvilke ulemper egentlig? Tenkte nemlig å kjøpe D70s i morra. Du får ikke norsk bruksanvisning. Du kan risikere bruksanvisning på et språk du ikke forstår, f.eks Polsk. Vet noen butikker kopierer opp engelsk og gir med, og da er det ikke alltid at du får det samtidig med kameraet en gang. Noen her på forumet har måttet vente på bruksanvisning til sitt kamera. Blant annet har de som har kjøpt 5D på Japan Photo ikke fått bruksanvisning med kamera... de får det senere. Når det gjelder EU modeller så er det Japan Photo selv som er ansvarlig for å yte service i reklamasjonstiden, og ikke norsk importør. Det betyr at du ikke har friheten til å velge hvor du vil levere kamera, det må leveres til Japan Photo. Skulle de gå konkurs eller gjennomgå andre forandringer som tilsier at det ikke er samme selskap som før, har du mistet all reklamasjonsrett da Norge er ganske unikt med fem års reklamasjonsrett mot kun ett års garanti i de fleste andre europeiske land. Reklamasjonssaker tar lenger tid enn for norske modeller, da kameraet må sendes til utlandet. Du har heller ikke noe norsk verksted å snakke med om du vil ordne tingene raskest mulig ved å ikke gå om butikken. Du får null service, kundestøtte og goodwill fra norsk importør om du behøver dette. Det betyr, at om du ikke får god nok hjelp til å løse et problem, eller hjelp til en spesiell funksjon på kameraet hos Japan Photo, så har du ingen andre steder å henvende deg for å få hjelp. Synes en tusenlapp er mer enn verdt det for å ha tryggheten ved norsk modell. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Takker meget for fornuftige svar, visste riktignok om bruksansvisningen, men ikke resten. Har sett Japan Photo har annonsert en superforsikring som man kan kjøpe i tillegg, vet ikke hva den går ut på, men du mener jeg bør kjøpe kameraet andre steder, og at det ikke kommer til å koste meg mer enn en tusenlapp ekstra? Hvilke butikker bør jeg da velge? Småspart nå i flere måneder for å få råd til det, og i morgen får jeg lønn, så jeg har liksom gledet meg til å kjøpe det i morra Men det er godt å ha tryggheten og vite at hvis det skulle skje noe, så slipper jeg å bekymre meg for det. Men forventer også at en gjenstand til 9000 skal holde en god stund uten å bli ødelagt, med mindre den som bruker det selv er uforsiktig. For det er et robust kamera dette? Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Tok en kjapp titt på prisguiden og fant dette tilbudet. Var et annet objektiv med dette? Noe å satse på? Liker egentlig ikke å kjøpe fra nettbutikker, liker liksom å ha butikken fysisk i nærheten, slik at det går an å ta turen innom med kameraet hvis det er noe man lurer på eller om det er en liten ting som skal fikses. Litt surt om det er en feil som tar to minutter å fikse, men som du må sende inn slik at det kan ta uker før du får det tilbake igjen. Er det noen som kan gi meg et godt råd på hvor jeg kan få tak i en norsk modell til en fornuftig pris? Endret 13. oktober 2005 av Sigmoideus Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Tok en kjapp titt på prisguiden og fant dette tilbudet. Var et annet objektiv med dette? Noe å satse på? Det tilbudet der er jo helt tullete. Ihvertfall for en som ikke har utstyr fra før. En telelinse fra 70mm kan ikke brukes til noe annet enn naturfoto, og er ikke brukbar til innefoto og vanlige turbilder da brennvidden blir alt for smal. 70-300 er greit som et supplement, men man må ha en vidvinkel i tillegg, f.eks 18-70. Norsk modell får du ihvertfall til i underkant av 10.000 kroner inkludert 18-70mm standardlinsa fra Nikon. Vet om et sted, men kan ikke tipse om det da jeg jobber der selv (reklame er ikke tillatt så lenge man har tilknytning til stedet), men hvis du bor i nærheten av Oslo finnes det mange butikker i sentrum så det er jo bare å gå og se om du finner noen gode tilbud. Innhent gjerne pakkepriser fra forskjellige butikker hvis du skal ha mer utstyr, selv om marginene er så små i de fleste butikkene at det er umulig å slå av noe på prisen. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Bor midt på forblåste Jæren, er vel så langt unna Oslo en kan komme vil jeg tro. Så det finnes dessverre ikke flust av fotobutikker her, men det finnes sikkert en del i Stavanger vil jeg tro. Så 18-70 er med andre ord et greit utgangspunkt for et objektiv, og så kan man bygge videre med andre objektiver etter det. Notert. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Nå er utvalget av objektiver til Nikon og Canon jevngodt. Noen butikker prioriterer Canon, andre Nikon. Har du vært i "Canon-butikkene", så får man gjerne inntrykk av at utvalget er bedre til Canon, men det er ikke realitet. Vi selger både Canon og Nikon der jeg jobber, og prislisten på tilgjengelige objektiver (og ikke bare de vi vanligvis har på lager) til Canon og Nikon er så godt som nøyaktig like lange. Øh.. Canon har et større utvalg utvalg av objektiver, uansett butikk... Ok, forskjellen er ikke allverden og de dekker hverandre ganske godt. Men Canon sine objektiver ligger ofte en 10-20% lavere i pris.. og det er ikke ubetydelig. Dessuten har Canon noen sinnsyke objektiver som feks 50 1.0 og 200 1.8 selv om disse ikke lages lenger så er de fullt mulig å få tak i brukt. Canon har også et mye større utvalg med IS (VR) objektiver og ligger et stykke foran Nikon på dette feltet. For min del var utvalget av objektiver avgjørende for mitt valg.. spesiellt på telesiden... men jeg er litt misunnelig på 18-70 objektivet til Nokin da Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Øh.. Canon har et større utvalg utvalg av objektiver, uansett butikk Ikke i butikken der jeg jobber. Der har vi faktisk større utvalg av Nikon objektiver. Men ingen butikker har alle Canon eller Nikons objektiver på lager, og man tar jo inn mest til det merket man selger mest av. ... Ok, forskjellen er ikke allverden og de dekker hverandre ganske godt. Men Canon sine objektiver ligger ofte en 10-20% lavere i pris.. og det er ikke ubetydelig. Her overrasker du meg, for det er veldig vanskelig å anslå om et gitt objektiv er dyrere enn et annet, da kvaliteten også er en veldig viktig faktor i så henseende. Et objektiv som er 10-20% lavere i pris, har kanskje også 10-20% lavere kvalitet, uten at det er en regel. Dessuten har Canon noen sinnsyke objektiver som feks 50 1.0 og 200 1.8 selv om disse ikke lages lenger så er de fullt mulig å få tak i brukt. Nikon har også hatt objektiver med bedre lysstyrke enn man får tak i nytt nå for tiden. Men nå snakker vi om nåværende objektivpark, ikke gamle dager. Canon har også et mye større utvalg med IS (VR) objektiver og ligger et stykke foran Nikon på dette feltet. Canon har billigere IS objektiver enn Nikon sine VR objektiver. Det er nok fordi Nikon prioriterer VR på sine proffobjektiver. Hvert merke prioriterer forskjellige ting, og ved et merke kan noen prioriteringer irritere oss og glede andre. For min del var utvalget av objektiver avgjørende for mitt valg.. spesiellt på telesiden... men jeg er litt misunnelig på 18-70 objektivet til Nokin da Ja, for objektivutvalget til Nikon virker for meg å være bedre enn Canon om man skal ha en relativt billig, men god objektivpark til et av de billigere speilrefleksene som D70s eller D50. 18-70 + 70-300D er en meget god kombinasjon som gir deg ekstremt stort bruksområde og god kvalitet til en god pris. Skal du ha noe tilsvarende til Canon, må du opp i pris. 17-85 IS USM og tilsvarende 70-200 koster mye mye mer. Bare 17-85 koster 5000 kroner. Greit, det er bedre enn Nikon sitt 18-70, og har i tillegg IS, men skarphet er omtrent lik og hva om man klarer seg uten IS, eller vil ha noe midt mellom 18-55 og 17-85 i pris? Konklusjonen her er at Nikon er best på noen områder, mens Canon er bedre på andre områder. Det hele kommer an på hvilket bruksområde man har, og for de som kjøper DSLR i prisgruppen under 10.000, vil jeg påstå at Nikon har objektiver bedre tilpasset disse brukerne når det gjelder pris og kvalitet enn Canon. Kjøper man DSLR i klassen over, f.eks 20D eller til og med 5D, så vil Canon ha en objektivpark som passer disse bedre enn Nikon. Som sagt... hvilket merke som har best objektivutvalg, kommer helt an på hvilket bruksområde man har. Lenke til kommentar
Beining Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Ikke at jeg har så veldig peiling på digital SLR, bare så det er sagt! Men, jeg har litt i samme båt som deg, hadde ikke fullt 15000,- å bruke, men hadde det vært et kjempe kitt til den prisen så hadde jeg kunne strekke meg til det. Har egentlig altid ønsket meg Canon 20D, men jeg synes det blir for dyrt om jeg skal ha med et grei objektiv. Og da tenker jeg i hovedsak på 17-40 For å bruke 20D med 18-55 blir "litt" i kjipeste laget Drev også å så på 350D. Men, det første jeg synes er dritt med det er at selv de små hendene mine ikke synes det er godt å holde i. Synes jo også selvfølgelig at 18-55 heller ikke er så kult på 350Den. Å jeg fant ut at for at det skal være godt å holde må mann nesten ha et batteri grep Derfor som dere ser under ble det D70s på JapanPhoto med superforskring. Jeg er kjempe happy med det kameraet. Det jeg ser om største fordelen er jo helt klart objektivet. Ser jo at bare objektivet koster 3000,- Var foreks. i Danmark forje helg for å ta bilder, og faktisk så savnnet jeg ikke noe annet objektiv. Synes det dekker så bra zoom område osv.... Så hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt D70s kit også et teleojektiv. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Ikke i butikken der jeg jobber. Der har vi faktisk større utvalg av Nikon objektiver. Men ingen butikker har alle Canon eller Nikons objektiver på lager, og man tar jo inn mest til det merket man selger mest av. Formulerte meg litt dumt, det jeg mente var at det er irrelevant om en butikk har mere av et merke en den andre. Her overrasker du meg, for det er veldig vanskelig å anslå om et gitt objektiv er dyrere enn et annet, da kvaliteten også er en veldig viktig faktor i så henseende. Et objektiv som er 10-20% lavere i pris, har kanskje også 10-20% lavere kvalitet, uten at det er en regel. Tja, eneste måten å sammenligne på er faktisk å sette fast objektivene med samme tele og lysstyrke opp mot hverandre med samme. Om du gjør så ser du at Canon ligger en 10-20 % lavere i pris. Sjekk sammenligning under. Canon EF 50mm f/1.4 USM 3098 18,11 % Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D 2623 -15,33 % Canon EF 200mm f/2.8L II USM 6746 -11,39 % Nikon Nikkor AF 180mm f/2.8D IF-ED 7613 12,85 % Canon EF 135mm f/2L USM 9139 -11,38 % Nikon Nikkor AF DC 105mm f/2D 10313 12,85 % Canon EF 300mm f/4L IS USM 11500 -20,94 % Nikon Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED 14545 26,48 % Canon EF 300mm f/2.8L IS USM 40450 -13,71 % Nikon AF-S VR Nikkor 300mm f2,8G IF-ED 46875 15,88 % Canon EF 500mm f/4L IS USM 57757 -27,13 % Nikon Nikkor AF-S 500mm f/4D IF-ED II 79258 37,23 % Canon EF 400mm f/2.8L IS USM 66950 -23,98 % Nikon Nikkor AF-S 400mm f/2.8D IF-ED II 88074 31,55 % Canon EF 600mm f/4L IS USM 78875 -12,36 % Nikon Nikkor AF-S 600mm f/4D IF-ED II 90000 14,10 % Canon EF 85mm f/1.8 USM 3441 -11,41 % Nikon Nikkor AF 85mm f/1.8D 3884 12,87 % Canon Extender EF 2x II 2757 -43,75 % Nikon AF-S Teleconverter TC-20E II 4901 77,77 % Canon Extender EF 1.4x II 2757 -41,75 % Nikon AF-S Teleconverter TC-14E II 4733 71,67 % 283470 -19,66 % 352819 24,46 % Canon har billigere IS objektiver enn Nikon sine VR objektiver. Det er nok fordi Nikon prioriterer VR på sine proffobjektiver. Det er nok heller fordi Nikon ikke har den samme R&D potten kombinert med produksjonskapasiteten til Canon. Når 400-500-600 objektivene til Nikon mangler dette så er det heller tegn på at Nikon ikke klarer å oppdatere produktene sine like fort som Canon. Har veldig lite med prioritet å gjøre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå