Gå til innhold

Problemer med mitt nyhetsscript (ikke database)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er relativt ny i PHP, men jeg forsøker å lage et tekstbasert nyhetssystem til nettsida mi. Foreløpig er det ment veldig, veldig enkelt. Kun en funksjon hvor tittel skrives til ei fil som lister opp alle artikler på forsida, og en funksjon som lager en ny mappe til hver enkelt nyhet og skriver til ei fil med tittelen og hele nyheten. Jeg skal legge til ingress o.l senere, men jeg tenkte det var bedre å starte i det små for heller å utvide det senere. Scriptet kjøres på min lokale Apache 2 server med PHP5.

Struktur:

[hovedmappe]

- index.php

[nyhet1]

- info.inc.php

[annen_nyhet]

- info.inc.php

Det er mulig at dette er et latterlig dårlig oppsett, som sagt, så er jeg ny. Kom gjerne med forslag til andre strukturer om denne er helt håpløs.

add.php:

<?php
function updatenewsfile($title)
{
   $handle = fopen("news.inc.php", "r+");
   $write_string = "<b>{$title}</b>\n";
   fwrite($handle, $write_string);
   fclose($handle);
   return true;
}

function entrydirectory($title, $entry)
{
   $dir = str_replace("% %", "_", $title);
   if(mkdir($dir))
   {
       chdir($dir);
       $folderhandle = fopen("info.inc.php", "r+");
       $string = "<div id=\"title\">{$title}</div>\n<div id=\"entry\">{$entry}</div>\n\n";
       fwrite($folderhandle, $string);
       fclose($folderhandle);
       return true;
   }
   else {
       print "Couldn't create the folder.";
   }
}

if(isset($submit))
{
   updatenewsfile($_POST['title']);
   entrydirectory($_POST['title'], $_POST['entry']);
}
?>

Problemet er at mappa blir ikke laget, og filene blir heller ikke skrevet. Er det noen som kan hjelpe meg?

På forrhånd, takk. :)

Endret av Erlink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CHMODE er ikke noe script, du angir hvem som skal ha tilgang til filene og endre dem, noen filer må chmodes til 777.

Du kan enkelt gjøre det i et ftp programm...

Edit:

ikke klag på noe av det som står der, er selv ny med php, men etter hva jeg har skjønt, skal det stemme det som står ovenfor...

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

Jeg kjører filene på min egen lokale Apache server, jeg bruker ikke FTP for å laste opp filer, ettersom serveren og maskina jeg koder på er samme maskin. Så da skal det vel egentlig ikke være noe problem med CHMOD, for da har jeg full tilgang? Har prøvd å CHMODe via PHP, men ingenting er endret.

Lenke til kommentar
Jeg kjører filene på min egen lokale Apache server, jeg bruker ikke FTP for å laste opp filer, ettersom serveren og maskina jeg koder på er samme maskin. Så da skal det vel egentlig ikke være noe problem med CHMOD, for da har jeg full tilgang? Har prøvd å CHMODe via PHP, men ingenting er endret.

Windows?

Windows støttar ikkje CHMOD, det er ein *nix-ting.

Veit ikkje korleis det er i Windows, men dersom serveren køyrer som ein brukar som ikkje kan endre på dine filer (noko den burde), så må du setje slik at filene kan skrivast til av server-brukaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...