Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs nettverk mellom stasjonær/bærbar

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske blank når det gjelder nettverk, så jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på...

Jeg skal sette opp to datamaskiner i trådløst nettverk, én stasjonær og én bærbar. Den stasjonære har jeg nå vanlig nettverkskort i, og den bærbare har WLAN-kort fra før av. Den stasjonære maskinen er allerede koblet mot internett (Ethernet-kabel direkte i veggen). 10mbit/s fra Bredbåndsfabrikken :D.

Det jeg ønsker er en løsning der jeg kan dele internett-tilkoblingen med den bærbare maskinen (uten at den stasjonære trenger å være skrudd på). Jeg ønsker også å kunne dele mapper/filer mellom de to datamaskinene.

Spørsmålene jeg da lurer på er: Hvilke forskjellige løsninger finnes for dette? Hva trenger jeg av utstyr o.l. (router?)?

Jeg har søkt endel på internett for å finne ut av dette, men har ikke funnet noen artikler osv. om dette (som jeg har skjønt noe av). Håper derfor at noen på dette forumet kan hjelpe meg...

Hvis noen også har noen spesielle produkter og anbefale er det også hjertelig velkommen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Hvis du kjøper er ruter så trenger ikke den stasjonære pc'en å være på for at internetten skal virke på din bærbare pc.

Hvis du skal dele filer mellom de så må du så klart ha begge pc'ene på..

Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre sånn som jeg har gjort..

Jeg har ADSL fra NGT, men tror du kanskje har det enklere med Bredbåndsfabrikken..

Jeg kjøpte meg en Trådløs Router av typen D-Link DI-624, Dette fordi PC-kortet i den bærbabre var D-Link. Skal ikke ha noe å si om det er forskjellige produsenter, men det skader ikke tenkte jeg.. ;)

Jeg er stort sett fornøyd med D-Linken så anbefaler dette merket. (Tror ikke de selger routeren min mer)

Oppkobling:

Skal egentlig bare være å sette kabelen som står i PC'en inn på WLAN-inngangen på routeren. De fleste Routere (så vidt meg bekjent) er utstyrt med firewall og DHCP-server, slik at det skal være enkelt å sette opp. Koble til en nettverkskabel mellom LAN utgangen på routeren og PC'en. Og ellers følge bruksanvisningen til routeren.. Det har blitt mer og mer intuitivt og enkelt de senere årene..

For å dele mapper og filer, pass på at begge PC'ene står på samme "domene" eller Arbeidsgruppe.. Hvis du har XP eller Norton Internett Securety eller andre kignende brannmurer på en av PC'ene , må disse settes opp riktig..

Edit: Forklaring til et spm. som jeg glemte..

Endret av JrRRr
Lenke til kommentar

Siden du har ethernetkabel rett i veggen, kan du også koble en router rett i veggen og sette opp alt slik du har nevnt, ikke noe problem.

edit: du kan bruke software fw selv om det er firewall i routeren, spørsmålet blir om det er nødvendig med begge deler.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
du kan bruke software fw selv om det er firewall i routeren, spørsmålet blir om det er nødvendig med begge deler.

Enig med MorePower. Jeg bruker ikke sw-firewall.. (har en server som tar seg av slikt ;))

BTW: MorePower - fått navnet ditt fra "Home Improvement"/"Ti tommeltotter"? :p

Lenke til kommentar

En ting jeg glemte å nevne som jeg også lurer på...

Jeg har jo en printer (USB tror jeg) også på den stasjonære, og ønsker jo at denne også skal deles med den bærbare, men det hadde jo også vært greit om dette kunne gjøres uten at den stasjonære trenger å være skrudd på?

Sorry om jeg stiller mange dumme spørsmål, jeg hakke no særlig greie på dette jeg... :)

Lenke til kommentar
En ting jeg glemte å nevne som jeg også lurer på...

Jeg har jo en printer (USB tror jeg) også på den stasjonære, og ønsker jo at denne også skal deles med den bærbare, men det hadde jo også vært greit om dette kunne gjøres uten at den stasjonære trenger å være skrudd på?

Sorry om jeg stiller mange dumme spørsmål, jeg hakke no særlig greie på dette jeg...  :)

For at du skal dele printeren på nettverket uavhengig av PC er det flere måter og løse dette på:

1. kjøpe en nettverksmodul til den

2. Kjøpe/bygge en server som denne er koblet til

3. Kjøpe en skriver med innebygd nettverksenhet

Jeg ville gått for nr. 1 (har faktisk det her hjemme)

Her ser CNet Printserver 10 Mbps 1P USB ut som en god løsning. Men jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. De fleste sort/hvit lasere skal fungere fint. Men jeg vet ikke om dette støttes av alle fargeblekkskriverne som finnes.. Dette får andre svare på.. Ellers så er det vel bare til å prøve

og feile.. ;)

Lenke til kommentar

Alternativ er egen printport på din nye router, men må vel skaffe ny printer også da.

Jeg fant, jeg fant..

Jeg leste "Test av Asus WL-500G" og fant ut at dette kanskje er noe for deg? Han som testet den sa at han fikk en printer til å skrive ut (etter litt om og men, men det var for 2 år siden) les også brukererfaringene på komplett her. Fikk faktisk litt lyst på denne selv.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...