Gå til innhold

Allroundobjektiv til Nikon D70 - hva?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ett brukt D70, kun huset uten noe objektiv. Så jeg trenger ett objektiv!

 

Har funnet ut at jeg vil ha ett allround objektiv, som dekker alt fra vidvinkel/moderat vidvinkel til tele. Max pris for ett objektiv for meg er 3000.

 

Egentlig har jeg bestemt meg for ett av disse to objektivene her:

-Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di LD Aspherical (IF) MACRO - billigste pris 2935

-Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC - billigste pris (hvor jeg vil handle) 2495

 

Sånn jeg ser det, så er Tamron objektivet dårlig på vidvinkel (blir vel 42mm?) men bra på teledelen (450mm). Så er spørsmålet om jeg klarer meg uten vidvinkelen? En annen ting er vel om Tamron prøver å presse for mye inn i ett lite, lett og "billig" objektiv? Så at det blir ett kompromiss på mange ting (jeg regner med at når du kommer inn i 200-300mm delen på dette, så er det passe dårlig?).

 

Sigma har bedre vidvinkel (27mm) men heller dårlig tele (187,5mm). Så spørs det da, hvor mye jeg egentlig vil trenge tele over 187mm? Bør jeg kanskje heller kjøpe ett mer dedikert telezoom objektiv senere? Har titta litt på Sigma sine 70-300 objektiver i prisklassen 1600-2100 og de virker jo bra de også? Kjøper jeg meg Sigma 18-125 så blir det nok trolig ett slikt senere.

 

Så er spørsmålet da, hvilket av disse to er det beste for ett allround objektiv som skal sitte på kameraet hele tiden en stund fremover (les: inntil jeg får råd til bedre og dedikerte objektiver)?

Jeg har kanskje mest tro på Sigma sitt objektiv, men kanskje noen her har gode innvendinger for Tamron? (Både Sigma og Tamron har flere slike objektiver, 18-200, 28-200, osv. Er det noen av de som eventuelt er bedre enn de to jeg har funnet frem til?)

 

Setter pris på svar og hjelp, jeg vil snart få tatt i bruk mitt D70!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

har du vurdert kitobjektivet 18-70mm f/3.5-4.5G? Jeg fikk det med kameraet og det fungerer "overraskende bra" :D

https://prisguiden.no/produkt/16210

 

Ellers er dette kanskje litt off-topic, men jeg kjøpte nettopp en 50mm f/1.8D til nikon d70 min. Det kosta bare rett over tusenlappen og er verdt hver krone! Et skikkelig bargain hvis du klarer deg uten zoom. Perfekt til portretter eller konserter hvor det er lite lys etc. Veldig skarpt og lett som en fjær! Ta med en av de også :thumbup:

https://prisguiden.no/produkt/8707

Lenke til kommentar

Tja, jeg trodde faktisk det objektivet var dyrere, men ser jo at fotomagasinet selger det til 2995. Så det er jo innenfor det jeg kan betale.

 

Her blir det jo enda kortere brennvidde (27-105mm), men kjøper jeg meg en 70-300 senere betyr kanskje ikke det så mye?

 

Men Sigma 18-125 har bedre brennvidde totalt, og er det så mye dårligere optisk enn Nikon 18-70?

 

Jeg kan jo "røpe" planene mine fremover (innen juli neste år) når det gjelder objektiver, og de er slik:

-Sigma 18-50 f/2,8 EX

-Sigma 150 f/2,8 macro

-Nikon 50mm f/1,4 eller f/1,8

 

Når det gjelder tele, så har jeg veldig lyst på en Sigma eller Nikon 70/80-200 f/2,8 etterhvert, men det kommer an på hva jeg får råd til (de koster alt fra 7000 og oppover). Derfor tenker jeg på en Sigma 70-300 med APO glass istedet, iallefall inntil videre.

 

Men for å komme tilbake til poenget her. Hvis jeg senere kjøper Sigma 18-50 f/2,8 EX, så vil jo en Nikon 18-70 bli "til overs" faktisk? Ser for meg at ett 18-125 fortsatt kan beholdes og brukes som ett reiseobjektiv og allrounder der det ikke er praktisk og skifte objektiver hele tiden?

 

Det var iallefall tankegangen min. Om det er dumt tenkt eller fornuftig får nesten dere svar på. :)

Lenke til kommentar
Men for å komme tilbake til poenget her. Hvis jeg senere kjøper Sigma 18-50 f/2,8 EX, så vil jo en Nikon 18-70 bli "til overs" faktisk? Ser for meg at ett 18-125 fortsatt kan beholdes og brukes som ett reiseobjektiv og allrounder der det ikke er praktisk og skifte objektiver hele tiden?

jeg vil påstå at kit objektivet matcher sigmaen optisk dog ikke på lysstyrke.

Lenke til kommentar

For det første vil jeg si at et allroundobjektiv bør gå ned til 18mm ( tilsvarende 28mm ). Spesielt innendørs er skikkelig vidvinkel et must.

 

Både 18-55 og 18-70 er gode alternativer. Har du råd til Sigmaen kommer du nok til å ha mye glede av den gode lysstyrken, mens 18-70 gir litt mer tele.

 

Og generelt vil objektiver med mye zoom, som 18-125 og 28-300, gi mye dårligere kvalitet for prisen selv om du får mye zoom. Lysstyrken er dårlig, spesielt på tele, og linsene er også mindre skarpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...