Jakob K Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Nå har Ubuntu klikket igjen her. Jeg rebootet manuelt (Reset-knappen på kabinettet) da "Sending all processes the TERM-signal" (eller noe slikt) frøs i noen minutter under en reboot istad. Etter det får jeg bare den vedlagte feilmeldingen (øverste del av bildet) når jeg booter opp. Jeg har prøvd installasjons-CD-en i rescue-mode, men da fikk vedlagt melding nummer to (nederste del av bildet). Jeg kommer inn i root-shell fra CD-en der, hvis det er nødvendig, problemet er bare at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Sitter nå i Windows XP (dual-boot). Distroen er Ubuntu 5.04 med Ubuntu-2.6.10-kjernen. Edit: Skalerte ned bildet litt Endret 8. oktober 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
whoi Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Prøv å mount alle partisjonene dine og sjekk om filene er der i første rekke. Hvis du ikke husker hvilke partisjoner du har så bruk fdisk eller cfdisk f.eks for å få en oversikt. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Filene er der som bare det. Sitter jo i Windows på den samme maskinen nå, og her får jeg opp både Ubuntu-, FAT- og Windows-filene mine. Kom på at jeg skulle sjekke om kommandoene fungerte også; la ved et bilde av det (Ubuntu-disken er montert på /target/). Som dere ser finner ikke de gamle programmene diverse libs (testet med flere enn på bildet). Tror den disksjekkeren Ubuntu kjører en gang i blandt rotet til systemet mitt istad; det var da alt sluttet og fungerere egentlig. Den maste om masse feil i diverese libs husker jeg, selvom alt fungerte før jeg kjørte den. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Kanskje det er litt småkorrupsjon på gang i filsystemet? Prøv å kjør en fsck på partisjonene, men husk å unmount de først. Du kan kjøre fsck uten å gjøre endringer i filsystemet hvis du vil bare vil se resultatet. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Det er nok et korrypt filsystem som er synderen ja. Som sagt tvang Ubuntu meg til å kjøre fsck under oppstart tidligere idag, og da den fant noen feil ba den meg montere system skrivbart og kjøre fsck igjen manuelt, hvilket jeg gjorde. Problemet var at jeg valgte standardsvaret (trykket enter, som de fleste gangene var yes), utenom et par ganger, da jeg så at det handlet om /etc/shaddow. Nå lå ikke fsck inne i det lille shell-et i Rescue-mode, og versjonen på disken hadde korrupte libs. Jeg prøvde å kjøre fsck /dev/hda2 fra en Live-CD jeg hadde liggende, og da fant den de feilene jeg ikke lot den fikse istad (/etc/shaddow blant annet), samt en haug av de samme inode-feilene som tidligere idag. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Neida. Får fortsatt "Kernel panic" under oppstart av Ubuntu. Live-CD-er og andre OS har fungert hele veien. Får jeg gjort så mye annet enn å formatere partisjonen da..? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg vet ikke helt. Det enkleste er kanskje å ta en reinstall. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Ja. Satser på en reinstallasjon. Takk for hjelpen da, ihvertfall Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) edit: oops. Leste ikke hele tråden... Endret 9. oktober 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå