Gå til innhold

bærbar pc til arkitektstudent max 15000

Anbefalte innlegg

Hei.

Hjelp. Jeg er arkitektstudent og skal anskaffe meg en bærbar pc til skolebruk. Jeg er ute etter en pc og ikke mac. Har lest en del tester rundt omkring, men blir ikke noe særlig klokere. Og siden jeg ikke har så peil på spesifikasjoner vet jeg heller ikke om de ulike maskinene passer til mitt bruk.

Maskinen må altså kunne klare å kjøre programmer som autocad, archicad, formZ, på en god måte. Hadde også vært gøy å kunne bruke maskinen til musikkprogrammer og filmredigering, men dette er ikke hovedpri (iallefall ikke film)

Føler det også er tryggest å kjøpe fra en stor produsent og ikke fra whitebox o.l. da jeg ikke har noe særlig peil på drivere og oppgradering av bios osv.

15 000kr. er absolutt smertegrense (tror jeg...).

Alle tips og forslag mottas med takk :)

hilsen jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Skjerm: I utgangspunktet ikke, men den må ikke være for liten. Da er det heller bedre at den er litt stor... men ikke for stor heller, da jeg sikkert kommer til å ta den til å fra skole nesten hver dag. Men bedre med stor enn bitteliten. Synes forresten widesreen ser pent ut.

Batteri: God batteritid er selvfølgelig å foretrekke, men så lenge batteritiden ikke er plagsom kort går det bra. Er det slik å forstå at noen skjermkort, prosessorer osv. trekker mer strøm enn andre?

Lenke til kommentar

Hei.

Fant en annen tråd hvor hvor dell inspirion 9300 ble nevnt. Er dette en bra maskin for arkitektbruk? konfigurerte på dell.no og fikk dette:

Base:

Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

Skjermer:

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife

Garanti Oppgraderinger

1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

Minne:

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

Grafikk-kort:

256MB NVIDIA®

Harddisk:

80GB (5400rpm) IDE harddisk

Optiske enheter:

24xCDRW/8xDVDComboDrive

Trådløse forbindelser:

Intel® trådløs 2200 802.11b/g Mini PCI-kort

Hovedbatteri:

primær 6-celle 53 WHr batteri (inneholder ikke subwoofer)

kr. 15 138

Oppgarderte skjermen fra wxga til wuxga (1920 x 1200), skjermkortet fra ATI Mobility™ Radeon® X300 64MB HyperMemory™ til 256MB NVIDIA® og gikk ned fra 3 års til 1 års henteservice.

Var dette fornuftig?

Er det lurt å droppe 3 års garanti (sparte en del penger)? Passer grafikkortet til CAD og 3D- programmer?

Er prosessoren grei?

Hva er forresten forskjellen på 2x512 minne og 1x1024 minne.

Håper noen datakyndige vil svare. :)

Lenke til kommentar

Dei programma du lister opp har ikkje noke spesielle krav,.

Dei kan kjøres på alt av maskiner på 700mhz og oppover.

du får plass til masse på den skjermen der men allt av ikon vert smått. dette inkluderer autocad menyer osv.... prøv å få sjå en skjerm med sånn med oppløysing. personlig liker eg litt mer normal oppløysing.

2x512 minne vs 1x1024 minne, ved 2x512 får du litt bedre ytelse. men du kan ikkje oppgradere. ved kjøp av 1x1024 kan du kaste inn ein brikke seinare vis behov.

studerer i trondheim eller??

Lenke til kommentar

acer 8001

15.4" TFT skjerm, WSXGA (1680x1050)

Centrino Sonoma teknologi Pentium Mobile 730 Ghz med 2MB Cache

512MB DDR2-533MHZ minne (2 x 256) kan bygges ut 2048 MB

60GB Harddisk 4200RPM

Integrert DVD-brenner Dual Layer

ATI X700 PCI Express 128 MB Grafikk med DVI utgang

Windows XP Pro m/Service pack 2

Innebygget 56.6 (V90) modemIntel® Pro/Wireless 2100BG

Intel® Pro/Wireless 2100BG - 10/100/1000 LAN kort og trådløst 802.11a/b/g Wlan

Acer Travelmate 8101WLMi PM 730 1,6GHz

ATIX700,15.4",512MB,60GB,DVD-RW, XPPro

Pris: kr 14 995,00(Herav mva. kr 2 999,00)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6377

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Ja studerer i trondheim ja.

Må bare presisere at jeg ikke har har noe peil på spesifikasjoner, men jeg synes allikevel at den acer maskinen ikke helt matcher maskinen fr dell. bortsett fra bluetooth da.

Har forresten lest endel tester og kommentarer om bærbare, og det virker som alle har noe dritt å si om alle maskiner, bortsett fra Dell og Acer. Her virker folk stort sett fornøyde.

Har fått anbefalt å kjøpe minst 1gb minne. Har også blitt anbefalt 5400 rpm istedet for 4200 rpm harddisk (begrunnelse: alt blir litt mindre sirup).

Så utifra det jeg har blitt fortalt virker dell maskinen mer skikket. Man får i tillegg også 5% rabatt på dellmaskinen, så da kommer vel totalen på ca kr. 14 250.

Er det dumt å nedgradere garantien for å spare penger (til sammenligning har acer maskinen bare hadde et års garanti den også).

Lenke til kommentar

Hei,

jeg synes du har et meget bra oppsett. Men bare merk, 17" begynner å bli litt mindre bærbar. Hvis du mener du takler 17" (og det kan jo absolutt være meget lurt å ha så stor skjerm når du skal jobbe med grafikk!!), så bør du så vidt jeg skjønner gå for 9300. Hadde kjøpt den selv, hvis fattern ikke hadde frarådet meg det mtp bærbarheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...