Gå til innhold

bærbar pc til arkitektstudent max 15000

Anbefalte innlegg

Hei.

Hjelp. Jeg er arkitektstudent og skal anskaffe meg en bærbar pc til skolebruk. Jeg er ute etter en pc og ikke mac. Har lest en del tester rundt omkring, men blir ikke noe særlig klokere. Og siden jeg ikke har så peil på spesifikasjoner vet jeg heller ikke om de ulike maskinene passer til mitt bruk.

Maskinen må altså kunne klare å kjøre programmer som autocad, archicad, formZ, på en god måte. Hadde også vært gøy å kunne bruke maskinen til musikkprogrammer og filmredigering, men dette er ikke hovedpri (iallefall ikke film)

Føler det også er tryggest å kjøpe fra en stor produsent og ikke fra whitebox o.l. da jeg ikke har noe særlig peil på drivere og oppgradering av bios osv.

15 000kr. er absolutt smertegrense (tror jeg...).

Alle tips og forslag mottas med takk :)

hilsen jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Skjerm: I utgangspunktet ikke, men den må ikke være for liten. Da er det heller bedre at den er litt stor... men ikke for stor heller, da jeg sikkert kommer til å ta den til å fra skole nesten hver dag. Men bedre med stor enn bitteliten. Synes forresten widesreen ser pent ut.

Batteri: God batteritid er selvfølgelig å foretrekke, men så lenge batteritiden ikke er plagsom kort går det bra. Er det slik å forstå at noen skjermkort, prosessorer osv. trekker mer strøm enn andre?

Lenke til kommentar

Hei.

Fant en annen tråd hvor hvor dell inspirion 9300 ble nevnt. Er dette en bra maskin for arkitektbruk? konfigurerte på dell.no og fikk dette:

Base:

Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

Skjermer:

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife

Garanti Oppgraderinger

1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

Minne:

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

Grafikk-kort:

256MB NVIDIA®

Harddisk:

80GB (5400rpm) IDE harddisk

Optiske enheter:

24xCDRW/8xDVDComboDrive

Trådløse forbindelser: