Gå til innhold

BIT og BYTE?

Anbefalte innlegg

Morsom lesing! Ivrige "eksperter" i sving! Samme f. om k eller K er 1000 eller 1024 eller om ikke alle kan telle på alle 8 fingrene. En får tåle litt svinn bare det er ledig plass på disken!

hah. Smerter meg veldig at folk skal være så unøyaktige. Samme f. om pi eller e eller hva det nå heter er 3,14, eller kanskje 4, eller noe sånt noe så lenge sirkler er ca. runde og sånt. Det er kanskje ikke så interessant for den vanlige brukere det her, men hvis noen mener det er helt OK å bruke slike benevnelser om hverandre hele veien så kan jeg ikke annet gjøre enn å si meg sterkt uenig og prøve å "opplyse" folk. Tror det er en ganske vanskelig oppgave....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge IEC 27 standaren, gjelder følgende.

Examples and comparisons with SI prefixes

one kibibit 1 Kibit = 2^10 bit = 1024 bit

one kilobit 1 kbit = 10^3 bit = 1000 bit

one mebibyte 1 MiB = 2^20 B = 1 048 576 B

one megabyte 1 MB = 10^6 B = 1 000 000 B

one gibibyte 1 GiB = 2^30 B = 1 073 741 824 B

one gigabyte 1 GB = 10^9 B = 1 000 000 000 B

Les mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Endret av Xyrez
Lenke til kommentar

Så kan det nevnes at produsenter av harddisker, cd, dvd og liknende bruker SI systemet (10^3 (kilo)), mens windows bruker de binære benevningene (2^10 (kibi)).

Derfor set det ut som at harddisken på 200GB bare står med 189GB. For windows skriver GB, ikke GiB som ville være den rette binære beveningen.

Lenke til kommentar
savner gamledager jeg, da visste alle som drev med data at k=1024 når vi snakker data. Resten av verden tar feil.

Jeg savner ikke gamledager da det var totalt kaos om hva som egentlig ble ment. Noen ganger var kilo=1000 som det alltid har vært (~300år), andre ganger var kilo=1024 fordi noen tok en "snarvei" ved å bruke omentrentlige tall. Den virkelig store tabben var når omentrentlige tall ble vanlig innen enkelte deler av en liten bransje (den gangen). Jo mer folk forvirres og søker eksakte sannheter jo mer forvirret ble de ved at omtrentligheter var så utbredt.

Så kan det nevnes at produsenter av harddisker, cd, dvd og liknende bruker SI systemet (10^3 (kilo)), mens windows bruker de binære benevningene (2^10 (kibi)).

Derfor set det ut som at harddisken på 200GB bare står med 189GB. For windows skriver GB, ikke GiB som ville være den rette binære beveningen.

Det er vel strengt tatt feil. Windows bruker ikke de binære benevningene (KiB), men SI-benevninger (kB). Problemet er at Windows ikke bruker SI-benevninger sammen med SI-tall. De bruker heller SI-benevningene sammen med tall som burde hatt en binær prefiks. Det blir omentrent like mye feil som å bruke utregningen 10 m/s = 36 km/t (så langt så bra), og oppgi resultatet til 36 m/s. (feil kombinasjon av måltall og benevning).

1000 Byte = 1 kiloByte = 1 kB = SI-standarden (vanlige prefikser)

1024 Byte = 1 kibibinær Byte = 1 kiB = IEC-standarden (nye binære prefikser)

1024 Byte = 1 kiloByte = Det som brukes i windows = FEIL.

1000 Byte = 1 kilobinær Byte = Dette har jeg aldri sett i bruk = FEIL.

Ett av de store problemene er altså at windows bruker feil bevevninger. De følger hverken den vanlige SI-standarden eller den nye IEC-standarden. Windows har rett og slett ikke orden må mattematikken sin. Ikke for å utpeke Windows som en store stygge synderen, for det er veldig mye annen programvare som også gjør flaue regnefeil i presentasjon av filstørrelser og annet. Heldigvis har jeg sett at dette er i ferd med å forbedre seg. F.eks har pogrammet Azureus nå korrekte benevninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mer om dette på denne :

http://www.bandwidthplace.com/speedtest/ab...h.php?a=results

Comunaction :

How communication devices are rated. Kilo means 1,000 and mega means 1,000,000. Examples include 56k modem and 10Mbit Ethernet.

Storage :

The way data is measured on your hard drive and how file sharing and FTP programs measure transfer speeds. Kilo is 1,024 and mega is 1,048,576.

File download :

The time it would take you to download a 1 megabyte file at this speed.

Subjective rating

This is a rating of your connection compared to all other connections worldwide. The scale used is one we made up.

Bits(b), Bytes(B), and Baud

Bits and bytes are a measurement of electronic information. A byte is always 8 bits. Communications speeds are usually measured in bits per second while many computer operations are measured in bytes per second. A "56k" modem is 56 kilobits and a "2m" DSL connection is 2 megabits per second. "128MB" of RAM is 128 megabytes. Ideally when abbreviations are used, b means bits and B means bytes. Baud rate is another measure of transmission speed and is the number of actual signals sent per second. At one time it was equal to the bits per second, but modern technology allows us to send more than one bit per electric signal.

Mega(M) and kilo(k)

Traditionally kilo means one thousand exactly. In the communications world engineers call a thousand bits transmitted in a second 1 kilobit per second. Makes sense. Now while 1000 is a nice round number for humans to work with, it isn't for computers. Mathematically speaking humans use decimal or base 10 numbers and computers use binary or base 2. 1024 is 2 to the power of 10 which is a significant binary value and so is represented by kilo in the computer world. Mega is similar except it means one million and in the computer world is 1024 kilo or 1,048,576. Ideally when abbreviations are used, k means 1000 and K means 1024.

Fint med sitater - da slepper`n å rote med hue sitt :)

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt feil. Windows bruker ikke de binære benevningene (KiB), men SI-benevninger (kB).

Ja, det var vel det jeg mente, selv om det ikke kom frem bra. Ser det når jeg leser over igjen hva jeg skrev. Tenkte på tall som hører til binære. Tenkte nok på tallene mer enn prefiksene dessverre.

Mente jo selvsagt å si det slik du påpeker, at dem bruker SI benevninger med tall som ikke skulle hatt det, men tall som heller skulle hatt binære benevninger.

Endret av Xyrez
Lenke til kommentar
I windowsen min står det skrevet KB med stor K. Da må jo det være riktig?

Dessverre. Windows skriver ikke dette riktig. Se tabellen hos Wikipedia over SI-standarden. kB skal være det riktige. Windows bruker feilaktig stor "K".

Storage :

The way data is measured on your hard drive and how file sharing and FTP programs measure transfer speeds. Kilo is 1,024 and mega is 1,048,576. <..>

Det er nettopp her kjernen i problemet ligger. Programmene følger ingen standarder og viser feile kombinasjoner av tall og benevninger. Da blir det jo helt feil å ta utgangspunkt i at disse er riktige og så dreie all argumentasjon rundt det. Folk som bruker benevnelser galt begrunner bruken med at "andre gjør jo det så det må være riktig" uten å sjekke fakta (=standarder) først.

Genialiteten ved SI-standarden (over andre og døende standarder som diverse brittiske, amerikanske, tyske, nederlandske osv.) er at man slipper å bruke omregningsfaktorer. Alt er mest mulig basert på tierpotenser og at benevningene stemmer over ens uten omregningsfaktorer. F.eks kan du prøve å regne tetthet * volum = vekt ved bruk av amerikanske enheter og ved bruk av SI:

1 stone/ft^3 * 1 US gallon = ? Oz

1 kg/m^3 * 1 cm^3 = ? gram

Det første regnestyket er et kråkereir av omregningsfaktorer.

Det andre regnestykket er SI-standard og er elegant og lett å regne ut, helt uten omregningsfaktorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I windowsen min står det skrevet KB med stor K. Da må jo det være riktig?

Det er vel enkelte som mener KB = kiB (stor K i KB), men det er ikke en standard så vidt jeg vet i allfall. Og uansett så er vel dette sikkert bare en skrivefeil fra M$ sin side, siden de ikke prøver å gjøre dette korrekt for MB, GB osv.

Lenke til kommentar

Det begynner å bli lenge siden vi gikk over til Si systemet og der står det at enhetene skal skrives med stor bokstav.

Mengden skal ha liten bokstav. Det er mange forvirringer på dette ellers også - feks. i vekt så tror mange at enheten er kilo, men det er Gram som er det, så da blir det kG - samme med kiloMeter kM.

Man visste jo hva bit og byte var den gangen og, men de var ikke i bruk som i dag.

Er enig med deg Simen1 en burde bruke konvensjonene riktig.

Jeg kopierte den siden for å illustrere en praksis som vel har vært slik en stund.

(Altså at man bruker bits i hastighet og byte i mengde).

Kanskje er det likevel tilogmed forstålig at det blir tull når man skal kombinere det binære systemet med 10-talls systemet og klokkens hexasystem ?

Lenke til kommentar
· 1 Bit = Binary Digit

· 8 Bit = 1 Byte

· 1024 Bytes = 1 Kilobyte

· 1024 Kilobyte = 1 Megabyte

· 1024 Megabyte = 1 Gigabyte

· 1024 Gigabyte = 1 Terabyte

· 1024 Terabyte = 1 Petabyte

· 1024 Petabyte = 1 Exabyte -

· 1024 Exabyte = 1 Zettabyte

· 1024 Zettabyte = 1 Yottabyte

· 1024 Yottabyte = 1 Brontobyte

Fixed:

Lenke til kommentar

Dere vet tydeligvis ikke at SI står for Suger Intenst. 1024 bytes = 1 kB, ferdig med

den saken. Ikke begynn å rote med kikikibibibibybybytes eller hva det var for noe.

Hvis noen er uenig med meg kan de fullføre rekken 1,2,4,.........,1099511627776 i

hodet uten hjelpemidler, når de er ferdig med det skal jeg vurdere å høre på dem.

Lenke til kommentar

Campus og anth (postene over meg her) vis meg en eneste standard (ikke en review på en eller annen nettside eller noe sånt) som sier seg enige med dere...

Dette går ikke an i binærtallsystemet. Harddiskprodusenter bruker den regnemetoden for å ljuge på seg større harddisker enn de faktisk er. Det er som å si at 100+100 er 250. Går ikke an i titallssystemet det...

Å si at harddiskprodusentene lyver når de følger alle standarder er en ganske drøy beskylding vil jeg si.

Links:

NIST

IEC

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...