JohndoeMAKT Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg har rapportert om bug'en til google nå. Har du rapportert denne også? Det er akkurat den han har rapportert. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Får man også spikret inn riktig benevning i Windows vil Kari og Ola Nordmann raskt se at de har fått riktig kapasitet alikevel. Du undervurderer mannen i gata, men mannen i gata vet for eksempel at ordet "allikevel" skrives med to l-er. Vil råde deg til å følge retningslinjene her på forumet (trodde du visste bedre, men du har sluttet å overraske meg i denne tråden), som sier at pirking på skrivefeil er no-no. Jeg synes absolutt alt innen PC-verden burde vært oppgitt i 1024-deler. Altså GiB.Det er ikke behov for å endre til 1000-deler, og så lenge det fundamentelle systemet går på 1024-deler, 512-deler, 128-deler, osv, så er det mer logikk i at alle prdousenter går etter det systemet når de oppgir faktatall om sine produkter. Vi trenger ikke 2 systemer, og jeg støtter ikke baktankene til harddiskprodusentene, for det er ikke å stikke under en stol hvorfor de opererer som de gjør. Det kan vel ikke være så fordømt vanskelig å se motivet bak å spesifisere en HDD på 279GiB som 300GB. Det jeg har sagt hele tiden er at på en harddisk lagres ting serielt i motsetning til på minnebrikker (og cache). Da er det mest hensiktsmessig å bruke k = 1000. Absolutt alt innen PC-verden består ikke av "det fundamentale systemet", som slett ikke går kun på 1024-deler o.l. En harddisk lagrer data på en sånn måte at det er mest hensiktsmessig å bruke k = 1000, på intern dataoverføring innad i maskinen (f.eks. i (S)ATA-kontrollere og -kabler, minnebusser, PCI-bussen osv.) brukes k = 1000, en DVD lagres serielt, og det er dermed mest hensiktsmessig å bruke k = 1000. Dataoverføring utenfor maskinen foregår også serielt, og bruker k = 1000. BIOS bruker forresten også k = 1000. CDen, derimot, ble definert (av gammel tradisjon, tror jeg, iom. at floppy-disker hadde en enda mer absurd definisjon av k, som hverken var 1000 eller 1024) som k = 1024, og samme med minnebrikker og interne cache-lagre. Software har tradisjonelt sett brukt k = 1024, men det er på vei til å snu nå. Dermed sitter man igjen med at fire (egentlig tre) bestanddeler i PCen bruker k = 1024, mens mer eller mindre alt annet bruker k = 1000. Så det er altså lettere å omdefinere flertallet av alle enheter og bestanddeler i en PC fra en korrekt og 100% logisk standard som er konsistent i alle sammenhenger, til en absurd, ulogisk og ukonsistent unøyaktighet fordi harddiskprodusentene skal få mindre tall å skrive på diskene sine? Tåpelig, spør du meg. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Simen: Regnestykket ditt tar ikke så lang tid med Google, forutsatt at de kan leksa si (jfr. "bug"-rapporten din): 1 stone / 1 feet^3 * 1 US gallon = ? oz Jeg skjønner jo også at du prøvde å illustrere et poeng (-: Lenke til kommentar
petersv Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Artig å lese, hvordan bruke masse tid på unyttig pjatt, se samtlige tidligere innlegg. Festlig.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Stenges grunnet unødvendig/ulovig bumping. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg