Gå til innhold

To par disker i RAIDo

Anbefalte innlegg

Skjønner konseptet bak raid, og det virker jo genialt, burde jo øke på noe kraftig:-)

Kan jeg da, i tillegg til to 36gb 10000 rpm disker i raid 0 som systemdisker, ha for eks to 250 gb disker i raid 0 i tillegg? Slik at maskinen leser en disk på 73gb og en på 500?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kan du, men ejg ville heller hatt en raptor 74,6gb (yter nesten like bra som 2x36 i raid) og 2x250gb

(med 250gb så er det greiere at ikke begge diskene ryker når en ryker, og siden de er så store er det ikke veldig viktig å kjøre dem i raid0 for ytelse)

finnes en del andre raidmodeller som er interesante, som raid 5 =)

Lenke til kommentar

Trodde hele poenget med raid 0 var nettopp økt ytelse/hastighet. Skal ikke si at jeg er helt stødig på dette, men hvordan kan en 73 gb disk da prestere bedre enn 2 36gb? Og hvorfor vil ikke ytelsen gå opp med 2x 250gb diker i raid 0? Er det stor risiko for at noe går galt dersom jeg setter opp dette sytemet mener du? (da mener jeg seff skade på diskene.)

Og hvordan fungerer raid 5 i forhold til raid 0?

PS: JA, dette er en åpen invitasjon til gode råd:-)

Endret av Churash
Lenke til kommentar

Snabel: Mitt Raid5 på Silicon Image 3114 controller yter følgende:

RAID5: 4x Seagate Barracuda 7200.8 250GB

CPU: Intel P4 630 3.0Ghz HT

Skrivehastighet: 5400kbps

Lesehastighet: 83000kbps

Dette mener jeg er bedre ytelse lesemessig, skriveytelsen er selvsagt mye dårligere.

PS! Jeg har hatt problemer med rebuild av RAID5 på Silicon Image driveren, så kommer til å bytte til Windows XP sin «innebygde» RAID5-støtte.

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, RAID 5 for sikkerheten høres ut som en god ide. Men hastighetsøkningen tror jeg du skal se langt etter....

En Seagate 7200.8 400GB (som har litt dårliger specs enn 250GB pga full utnyttelse av platene i motsetning til 250GB) har disse dataene når du kjører den alene:

69,8MB/s ytterst og 39,9MB/s innerst (denne siste er det som er bedre på 250GB modellen)

Dette er da transfer rate altså "sustained read and write".

Dermed er det i mine øyne tydelig at man ved bruk av 4 disker i et RAID array ikke akkurat vinner noe særlig hastighet.

Når det gjelder 36GBx2 vs 76GB Raptor så er grunnen til at du går for 1 76GB at den har mye høyere datatetthet, bedre BIOS, og et helt annet støyforhold enn 36GB'en for ikke og nevne 2 x 36GB.

Som har blitt nevnt tidligere, RAID 0 er en oppskrytt greie når det kommer til reell ytelsesøkning. Ja du får bedre benchmarks, mens standard enbruker tilgangsmønstre på diskene tilsier at det er søketid ikke lesehastighet som er viktig, evt cache algoritmene som brukes.

Cobos

Kilder: http://www.storagereview.com/articles/2005...400832AS_2.html

for seagate'ene

for raptorene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...