hovdal Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 jeg presterte en dag her og slette absulutt alt inne på usr katalogen min går det an og få lagt inn det som er der rett etter at du har lagt inn oprativsystemet uten og legge inn oprativsystemet på nytt? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 jeg presterte en dag her og slette absulutt alt inne på usr katalogen min går det an og få lagt inn det som er der rett etter at du har lagt inn oprativsystemet uten og legge inn oprativsystemet på nytt? Det vil nok verte svært vanskeleg. I så fall må du lage ein ny installasjon og kopiere over. Korleis klarte du dette? Lenke til kommentar
hovdal Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 eveldig trøtt fulgte ikke helt med på hva jeg egentlig gjorde så plutslig var den borte Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 eveldig trøtt fulgte ikke helt med på hva jeg egentlig gjorde så plutslig var den borte Ein skal berre bruke root i kommandolinja, så om du har brukt root i X, så har du fått oppleve ein av grunnane til at ein ikkje skal gjere det. Lenke til kommentar
hovdal Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 ja har nokk det nå ja men man lærer jo beste av og feile så Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Men du våkna vel sikkelig når du hadde sletta /usr tenker jeg Lenke til kommentar
hovdal Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 gjorde mere som det ja Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Det er helt fint mulig, for jeg antar det viktigste er å ikke miste /home? Avhengig av installer, så skal du ha muligheten til å velge å ikke formatere en partisjon du skal bruke videre. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Iallefall i Slackware installasjonen kan du velge hva du vil formatere og ikke. Der kan du velge å f. eks ikke formatere /home. Lenke til kommentar
hovdal Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 er slack ja,så det går an og legge inn bare usr mappa på nytt igjen da altså? Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 naaaaa, det kan nok bli litt vanskelig, desverre. Hvorfor kan du ikke legge inn hele Slackware på nytt igjen da? hvis det er f. eks /home du trenger så lar du bare den stå igjen også formaterer du resten av partisjonene. / /boot /var /usr også /swap. Det går bra det Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 ... forutsatt at home er på egen partisjon da... Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Er bare å la den overskrive det som evt. er der fra før, uten å formatere. Du skal vel inn med det samme av ekstraprogrammer igjen uansett. En annen løsning er å boote opp med en LiveCD, og slette alt utenom /home. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) <> Endret 8. oktober 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Slackware har da vel en form for pakkehåndtering? Såvidt jeg husker var det mulig å få tilgang til en enkel pakkehåndterer fra shellet, som kan hente tgz-pakker fra en gitt katalog. Jeg har klart å gjøre noe liknende, men da var det en katalog med masse uerstattelige dokumenter, bilder fra digitalkamera, en haug med passord osv. Dette skjedde som vanlig bruker, men jeg hadde selvsagt skriverettigheter til mine egne filer. jeg prøvde å kopiere tilbake seneste backup via en gammel båndstasjon, men båndet var selvsagt skadet. HELDIGVIS hadde jeg en ganske nylig sikkerhetskopi på xboxen( ! ). Moralen er at du alltid skal fjerne skriverettigheter til kataloger du ikke jevnlig skriver til. Det er nok om du legger på "write-bit" de gangene det er nødvendig. Dessuten bør du alltid ta backup av filer som du ikke "bare" kan laste ned på nytt eller installere fra cd/dvd-medium. For å være ekstra sikker bør du ha flere identiske kopier. Denne gangen var du heldig. /usr inneholder statiske data, og jeg ville ikke enset det en tanke siden dette er lett å erstatte. Takket være FHS er det bare nødvendig å ta sikkerhetskopi av /home, /etc, /root og evt. /var. Ellers er det bruker som har gjort en fatal feil. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Slackware har da vel en form for pakkehåndtering? Såvidt jeg husker var det mulig å få tilgang til en enkel pakkehåndterer fra shellet, som kan hente tgz-pakker fra en gitt katalog. Slackware har eit pakkesystem, ja. Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) slackpkg reinstall slackware Edit: hele /usr var bort ja. Putt inn CD'en og installer ting på nytt (er ikke nødvendig å formatere på nytt) Endret 9. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå