kimpet Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Hei Satt og lekte litt med tanken om å bruke peliter til å kjøle vannet i min Zalman resenator 1, men har et par spørsmål jeg luret på først. 1. Jeg vil unngå å måtte "isolere" sokkel og cpu pga kondens, noen som har en formel på hvor store tempratur forskjeller det må til før kondens oppstår. Si jeg kjøler vannet i resenator til ca 20, eller kanskje bare 10 grader. vil det oppstå kondens på slanger/cpu block da? 2. Tenkte det gikk an å lage et eget låkk til resenatør i aluminium som skulle ha en "heatsink" nedentil i forbindelse med peliter som kjøler vannet. Er på starten av dette prosjektet og leker egentlig bare med tanken, er takknemlig for feedback! takk Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 I ekstreme tilfelle, (høy luftfuktighet + høy lufttemperatur) kan det faktisk oppstå kondens ved 10grader. Men ideen med å kjøle vannet via et peltierelement er lagt frem mange ganger tidligere, og er egentlig bare å glemme. Skal du få noe fart i det må du bruke et ganske kraftig element, og elementet i seg selv vil kreve mye strøm og ikke minst GOD kjøling! Om du tenker å bruke en kjøleribbe til det formålet, så vil den fort komme til å bli like stor som rezeratoren! Litt satt på spissen kanskje, men påstandene er ikke urimelige. Senk heller temperaturen i rommet, eller sett rezeratoren på et kaldere sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå