drvcd Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det er ingen rettighet sålenge man kommer personlig inn i butikken, har mulighet til å se på varen, betaler med kort eller kontant over en disk selvom man har reservert den på nettet, via telefon eller vært innom en dag i forveien, man har allikevel kjøpt den ved et normalt utsalgssted og det rammes ikke av angrerettloven. Har dere ikke sunn fornuft? Gjelder angrerett på en tv reservert over telefonen på Elkjøp også da? Nei, det gjør den ikke! 5003688[/snapback] Jovisst. På Elkjøp kan man returnere ALLE varer (Ikke åpnet softvare) innen 30 dager. Også de man bestiller på telefon uten grunn. Vet ikke om du kaller det sunn fornuft, men det er en god service til kunden. 5003715[/snapback] Ja, men det er ikke angrerett, det er en service Elkjøp tilbyr som de kaller "30 dager bytterett", angrerett gjelder ikke i butikker! 5003742[/snapback] Det er vel ikke bytterett, men "returrett". Siba gjør det samme og jeg kan ikke skjønne at Netshop ikke kan gjøre det. Slik det tolkes av Netshop nå, vil jeg i alle fall aldri kjøpe større/dyre ting der (Laptop/LCD)før det er montert opp og gjennomprøvet. Da bestiller jeg heller på nett. Det er mulig man kan diskutere det juridiske aspektet, men syntes det er dårlig at man ikke har noen form for angrerett. Du kan gå inn i de fleste butikker å returnere varer. Jeg har i alle fall greid å returnere skjorte, jakke, jernvarer,matvarer etc i flere butikker i årenes løp selv om jeg kanskje ikke kommer der med paragrafer i hånden. Det kalles service og der har Netshop etter min mening vært veldig gode på før. Lenke til kommentar
GaKKGaKk Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hei, har nå lest gjennom alle postene tidlig på morgenen, og finner det interessant å komme med en kommentar. Såvidt jeg kan forstå, er det faktisk opp til NetShop hvorvidt de vil ha ett utsalg der de praktiserer angreretten eller ikke (les litt videre får du sier ) Grunnlaget for dette, er at hvis NetShopOslo ved å ta gebyr for uavhentede varer, eller ved å nekte deg å forlate varen på disken, etter at du har fått se på denne. (evt. nektet deg å se varen/pakke opp emballasjen), vil bekrefte at en avtale ble inngått i det sekund du bestillte noe på nettsiden deres. Altså vil kjøpet dekkes av angreretten. Hvis NetShopOslo derimot gir deg muligheten til å se varene, og så bestemme deg for ikke å handle dem. Eller å ikke dukke opp for å hente noen varer i det hele tatt, betyr dette at de bekrefter at ingen avtale er inngått før du har betalt for varen og tatt den med deg hjem. Altså ingen angrerett. Såvidt jeg har forstått fra Det NetShop selv har skrevet, og det jeg har lest fra de som har handlet der, har butikken lagt seg langs den siste linjen... Dette betyr at du kan bestille (Reservere!) varer av hjertets lyst, og så la være å hente dem, uten at dette medfører noe utgifter for din del. Angående f.eks. pixelfeil, kan du spørre i forretningen om de vil koble skjermen til en maskin, for at du kan se om den har pixelfeil. Hvis de nekter dette, kan du enkelt og greit la være å kjøpe skjermen, og så dra til en annen forretning og spørre der. Dette er en frihet som utelukker angreretten for det respektive kjøpet. Konklusjonen er at vi ikke kan regne med å få i både pose og sekk, og at NetShopOslo rimelig klart legger opp til at man ikke har angrerett på kjøpene sine. Dette medfører da at man som kunde ikke binder seg til kjøp på noen måte, før man har betalt varen og gått. Akkurat som i en vanlig matbutikk. Hva som er framkommet av tidligere rettsavgjørelser er således urelevant, siden det ved en eventuell sak vil komme fram rimelig tidlig om NetShop selv har sett avtalen som inngått ved reservasjonen, eller ved betalingen. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Skjerp dere... Tåpelig kommentarer i en seriøs tråd. Om den ikke har sklidd ut så gjør den det nå. Endret 14. oktober 2005 av Panter Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 At andre butikker tilbyr ekstra service er opptil dem og du kan ikke komme her og si at du synes Netshop burde gjør det samme fordi Elkjøp, Expert, Siba og andre velger å gjøre det. Hvordan tror du er forretning hadde gått hvis alle som fikk pikselfeil hadde levert den tilbake da? Panelet som bruker på en bærbar er jo faktisk ganske rimelig så om du tror at Netshop er villig til å tape penger på 1 av 3 bærbare tar du nok feil. Ikke kom med sånne synspunkter hvis du ikke vet hva du snakker om! Det koster å drive en forretning og bare det at det er lik pris der som i nettbutikken er overraskende bra. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) At andre butikker tilbyr ekstra service er opptil dem og du kan ikke komme her og si at du synes Netshop burde gjør det samme fordi Elkjøp, Expert, Siba og andre velger å gjøre det. Det kan man vel?? Men uansett er det som sagt synd at mange øsnker å holde seg på et absolutt minstenivå av service og også velger å balansere på loven for å gjøre dette. Jeg må si jeg var meget positiv til Netshops "hentebod" i utgangspunktet og har også lagt igjen noen tusen der hittil. Dette med angreretts-balanseringen har dog gitt meg et negativt inntrykk og jeg vil faktisk tenke meg om nøyere før jeg evt. benytter denne tjenesten igjen. Ikke fordi jeg ønsker å benytte meg av angrerett i hytt og pine (har faktisk aldri brukt angrerett en eneste gang over alle kjøp jeg har gjort gjennom årene)men fordi denne "unnvikelsessaken" gir et dårlig inntrykk. Endret 14. oktober 2005 av Vice Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 ...ved å nekte deg å forlate varen på disken, etter at du har fått se på denne. (evt. nektet deg å se varen/pakke opp emballasjen) Denne holder vel ikke vann juridisk, men jeg stemmer for!! "You touch - you buy" prinsippet hadde vært en morsom nyvinning i norsk rett og definitivt piffet opp kjøpsretten en del. Kanskje de kunne hatt automatisk lås på døren slik at du ikke kom deg ut av butikken uten å betale for varer du hadde sett på? Sorry, ikke meningen å misforstå innlegget med vilje og/eller drite ut noen, men jeg måtte le når jeg så for meg de mange morsomme scenene som kunne funnet sted hos Netshop hvis de hadde gått for denne løsningen! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Hadde blitt litt som å handle på basar marked i bortvekkistan... "you look.. or you touch you leave with it or you dont leave". Eller selv om du ikke er interessert så skal du f. meg hvertfall gidde å prute før du går og være med på et dramaspill uten like *ler* Det er alltid deilig å gå i norske butikker etter å ha vært slike steder. Men OT, dog selv om OT er rimelig ferdig diskutert hehe. Endret 14. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Skjerp dere... Tåpelig kommentarer i en seriøs tråd. Om den ikke har sklidd ut så gjør den det nå. 5004860[/snapback] "Skjerp dere..." var myntet på de som kommer med tåpelige påstander om at man skal utnytte angrerettloven bare fordi Netshoposlo faktisk lager et utsalgssted som er til det beste for kundene. Da får man enten godta at man ikke får angrerett, eller unngå å bruke butikken. Ingen blir tvunget til å handle der, så liker man ikke de lovpålagte reglene som er i vanlige butikker, så får man heller handle på nettet. Så enkelt er det faktisk. I stedet for å kalle min kommentar tåpelig, kunne du faktisk prøvd å svare på mitt innlegg eller ikke svart i det hele tatt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Afseth har helt rett, flere av dere som whiner her, kommer aldri til å handle der likevel så det så.... Endret 14. oktober 2005 av jarmo Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Skjerp dere... Tåpelig kommentarer i en seriøs tråd. Om den ikke har sklidd ut så gjør den det nå. 5004860[/snapback] "Skjerp dere..." var myntet på de som kommer med tåpelige påstander om at man skal utnytte angrerettloven bare fordi Netshoposlo faktisk lager et utsalgssted som er til det beste for kundene. Da får man enten godta at man ikke får angrerett, eller unngå å bruke butikken. Ingen blir tvunget til å handle der, så liker man ikke de lovpålagte reglene som er i vanlige butikker, så får man heller handle på nettet. Så enkelt er det faktisk. I stedet for å kalle min kommentar tåpelig, kunne du faktisk prøvd å svare på mitt innlegg eller ikke svart i det hele tatt. 5005713[/snapback] Vil nå ikke si dette er et utsalgs sted som er til det beste for kundene. Og det du skriver under er jo barnehage mentalitet. skulle tro det var mer inne hos en moderator. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 At andre butikker tilbyr ekstra service er opptil dem og du kan ikke komme her og si at du synes Netshop burde gjør det samme fordi Elkjøp, Expert, Siba og andre velger å gjøre det. Det kan man vel?? Men uansett er det som sagt synd at mange øsnker å holde seg på et absolutt minstenivå av service og også velger å balansere på loven for å gjøre dette. Jeg må si jeg var meget positiv til Netshops "hentebod" i utgangspunktet og har også lagt igjen noen tusen der hittil. Dette med angreretts-balanseringen har dog gitt meg et negativt inntrykk og jeg vil faktisk tenke meg om nøyere før jeg evt. benytter denne tjenesten igjen. Ikke fordi jeg ønsker å benytte meg av angrerett i hytt og pine (har faktisk aldri brukt angrerett en eneste gang over alle kjøp jeg har gjort gjennom årene)men fordi denne "unnvikelsessaken" gir et dårlig inntrykk. 5005087[/snapback] Okey, da et eksempel da, Netshop Oslo ligger nok på rundt 4% i fortjeneste, Elkjøp som tilbyr 30 dagers retur ligger nok på hvertfall 20%, ser du forskjellen? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 At andre butikker tilbyr ekstra service er opptil dem og du kan ikke komme her og si at du synes Netshop burde gjør det samme fordi Elkjøp, Expert, Siba og andre velger å gjøre det. Det kan man vel?? Men uansett er det som sagt synd at mange øsnker å holde seg på et absolutt minstenivå av service og også velger å balansere på loven for å gjøre dette. Jeg må si jeg var meget positiv til Netshops "hentebod" i utgangspunktet og har også lagt igjen noen tusen der hittil. Dette med angreretts-balanseringen har dog gitt meg et negativt inntrykk og jeg vil faktisk tenke meg om nøyere før jeg evt. benytter denne tjenesten igjen. Ikke fordi jeg ønsker å benytte meg av angrerett i hytt og pine (har faktisk aldri brukt angrerett en eneste gang over alle kjøp jeg har gjort gjennom årene)men fordi denne "unnvikelsessaken" gir et dårlig inntrykk. 5005087[/snapback] Okey, da et eksempel da, Netshop Oslo ligger nok på rundt 4% i fortjeneste, Elkjøp som tilbyr 30 dagers retur ligger nok på hvertfall 20%, ser du forskjellen? 5005918[/snapback] Tviler sterkt på at Elkjøp har ca 20%, man opererer med relativt små(e) marginer i denne bransjen, volum som teller mest i dag... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 At andre butikker tilbyr ekstra service er opptil dem og du kan ikke komme her og si at du synes Netshop burde gjør det samme fordi Elkjøp, Expert, Siba og andre velger å gjøre det. Det kan man vel?? Men uansett er det som sagt synd at mange øsnker å holde seg på et absolutt minstenivå av service og også velger å balansere på loven for å gjøre dette. Jeg må si jeg var meget positiv til Netshops "hentebod" i utgangspunktet og har også lagt igjen noen tusen der hittil. Dette med angreretts-balanseringen har dog gitt meg et negativt inntrykk og jeg vil faktisk tenke meg om nøyere før jeg evt. benytter denne tjenesten igjen. Ikke fordi jeg ønsker å benytte meg av angrerett i hytt og pine (har faktisk aldri brukt angrerett en eneste gang over alle kjøp jeg har gjort gjennom årene)men fordi denne "unnvikelsessaken" gir et dårlig inntrykk. 5005087[/snapback] Okey, da et eksempel da, Netshop Oslo ligger nok på rundt 4% i fortjeneste, Elkjøp som tilbyr 30 dagers retur ligger nok på hvertfall 20%, ser du forskjellen? 5005918[/snapback] Tviler sterkt på at Elkjøp har ca 20%, man opererer med relativt små(e) marginer i denne bransjen, volum som teller mest i dag... 5005946[/snapback] Man har ikke 20% på en tv, mobil eller pc nei, men mange andre varer i de butikkene som trekker opp bruttoen noe sykt. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 "Skjerp dere..." var myntet på de som kommer med tåpelige påstander om at man skal utnytte angrerettloven.. I stedet for å kalle min kommentar tåpelig, kunne du faktisk prøvd å svare på mitt innlegg eller ikke svart i det hele tatt. 5005713[/snapback] Ettersom du quotet meg så tok jeg det som kommentar til meg. Og nei, jeg er ikke interessert å diskutere frem og tilbake om "utnyttelse av systemer og regler", men ønsker kun at Netshop Oslo og alle andre skal holde seg innenfor lovverket. Mitt ønske for tråden er å få avklart om de kan selge på nettsidene og så frasi seg angreretten. IANAL. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Slik jeg ser det, er Netshop Oslo et tilbud til kunder i Oslo omeng å kjøpe varer, og hente det der uten ekstra gebyrer eller frakt. "Haka" blir da at du mister angreretten... Handler du på web og får tilsendt i posten derimot får du angrerett, mot at du betaler porto og eksp-gebyr. Hvis dere mener at dere skal ha angrerett pga dere bestiller på web, og ikke handler i butikk, mener dere at det er mer praktisk hvis Netshop Oslo fjerner hele funksjonen med å bestille på nett, så de kan holde seg innenfor en tyde-måte av loven? Så alle må til butikken for å få info og bestille? Slik jeg tyder det, så er en avtale inngått når begge parter har: Blitt enig om varens stand blitt enig om evt fremtidig service og reklamasjonstid vekslet varer (varer mot penger) Før dette er gjort, er alt fortsatt forhandliger. Dette gjelder butikk-verden (samme som mange andre deler av verdener) Hvis dere diskuterer et salg, og prisen går opp eller ned under diskusjonen, så har kjøper/selger alltid rett til å justere prisen. Hørte jeg noen si bolig-marked? Aksje-marked? Bruktbil-salg? Grunnen til at angrerett ble innførst var jo fordi folk betalte på nett/posten før de fikk se og oppleve varene de hadde betalt for. Men hos Netshop Oslo derimot får du se og oppleve varene før du betaler for det. Da skal det jo bare være rett at angreretten forfaller, på lik linje at Retur-retten forfaller hvis det er selv-påført skade... Og til de som ser på angrerett for å få en pixel-feil-fri skjerm; dere er klar over at når dere kjøper skjerm, så har de fleste butikkene i fleste tilfelle opplyst at skjermen går under ISO 13406-2 standarden. Det betyr at når dere kjøper skjermen, så går dere med på at dere vet at skjermen kan inneholde pixelfeil, men det går bra for dere... At dere sender tilbake på angrerett er jo bare et rent løgn, og utnyttelse av et system som er laget for at folk ikke skal kjøpe katta i sekken. Hvis dere ikke vil ha død-pixel, kjøp Samsung eller hold dere til CRT... Jævla snyltere. Mvh Stolt eier av en skjerm med pixel-feil Endret 14. oktober 2005 av King_mephisto Lenke til kommentar
Blod Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Vil nå ikke si dette er et utsalgs sted som er til det beste for kundene. 5005881[/snapback] Hva er det da? En ubruklig tjeneste som er startet opp bare for å lure kundene? Eller er det for langt til Netshop Oslo i forhold til nærmeste postkontor? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hvis dere mener at dere skal ha angrerett pga dere bestiller på web, og ikke handler i butikk, mener dere at det er mer praktisk hvis Netshop Oslo fjerner hele funksjonen med å bestille på nett, så de kan holde seg innenfor en tyde-måte av loven? Så alle må til butikken for å få info og bestille? Har nevnt det før men det ser ut til at mange har "oversett" dette: Hvorfor må man også bestille på web selv når man møter opp i butikken? "Hentebua" er faktisk fullstendig fysisk separert for kunden slik at han må ut igjen etter å ha lagt inn sin bestilling på internet gjennom PC'er som står inne i "messelokalet". Man MÅ altså bestille på internett enten man møter opp eller kjøper hjemmefra. Høres ikke ut som en vanlig butikk det her akkurat? Man er tom. nødt til å regge seg med navn,adresse etc. for å få kjøpt noe!? Lenke til kommentar
Blod Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Man er tom. nødt til å regge seg med navn,adresse etc. for å få kjøpt noe!? 5007073[/snapback] Det må du da gjøre i de fleste "vanlige" butikker også. Man opplyser da istedet om det når man betaler. Endret 14. oktober 2005 av Blod Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Grunnen til at angrerett ble innførst var jo fordi folk betalte på nett/posten før de fikk se og oppleve varene de hadde betalt for. Men hos Netshop Oslo derimot får du se og oppleve varene før du betaler for det. Da skal det jo bare være rett at angreretten forfaller, på lik linje at Retur-retten forfaller hvis det er selv-påført skade... Og til de som ser på angrerett for å få en pixel-feil-fri skjerm; dere er klar over at når dere kjøper skjerm, så har de fleste butikkene i fleste tilfelle opplyst at skjermen går under ISO 13406-2 standarden. Det betyr at når dere kjøper skjermen, så går dere med på at dere vet at skjermen kan inneholde pixelfeil, men det går bra for dere... At dere sender tilbake på angrerett er jo bare et rent løgn, og utnyttelse av et system som er laget for at folk ikke skal kjøpe katta i sekken. Hvis dere ikke vil ha død-pixel, kjøp Samsung eller hold dere til CRT... Jævla snyltere. Mvh Stolt eier av en skjerm med pixel-feil 5006941[/snapback] Har selv en skjerm med pixelfeil som ikke plager meg. Ikke noe problem det, så lenge den ikke gir røde/grønne "ringvirkninger".Produksjonen er vel såpas god i dag at de fleste skjermer kommer uten feil. Syntes ikke det er "løgn" når man angrer på et kjøp der bransjen sier skjermen er bra "fordi vi har definert det", men du som kjøper ikke syntes det. Det er du som har tjent pengene, skattet av de og skal kjøpe et produkt. Syntes ikke det er snylting. Er mer tvilende til kunder til feks. kjøper skjermkort for testing om man kan åpne pipelines pr. software, spesielt klokkevillige CPU'er etc. Det mener jeg for drøyt og skjønner butikkenes frustrasjon. Har også handlet på netshoposlo og er fornøyd. Det siste jeg kjøpte var en bulk Benq 1640 DVD brenner, men jeg kan ikke påstå at jeg hadde anledning til å "oppleve" brenneren mens jeg stod med den i hånden..... selv om den var "fin". Dersom netshop nå vil konkurere med de andre store i "overdisk" handel får de stille opp med bedre service. Er nå min mening. Kommer uansett til fortsette som kunde hos netshop, men holder meg nok til nett fremover. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Først vil jeg bare få si at dette innlegget kun omhandler prinsippet, og dermed ikke er myntet som et spark mot NetShop Oslo som sådan. Jeg synes tvert i mot at initiativet deres vitner om god forståelse av kunden og dennes ønsker. Det som vil være det springende punkt i denne saken er definisjonen av når avtalen er inngått. Svaret på dette bør være forholdsvis enkelt, da en ordrebekreftelse faktisk er juridisk bindende både for kunde og butikk. Har kunden trykket på knappen Bekreft ordre (eller tilsvarende), så har han forpliktet seg til et kjøp. Sender butikken ut en ordrebekreftelse, så forplikter butikken seg til å levere varen slik som avtalt i denne. (F.eks. pris, mengde eller spesifikasjoner.) Dette har vi jo sett diskutert et utall ganger her på forumet. Ergo inngås avtalen i det kunden trykker på knappen for å bekrefte ordren sin, noe som skjer elektronisk uten at kunden har mulighet til å besiktige varen. Dette vil derfor falle inn under fjernsalg samme hva man evt. velger å prøve å kalle det. Jeg skjønner imidlertid veldig godt hva NetShop Oslo prøver å gjøre, men da må man nok endre rutinene litt og kalle bestillingen en reservasjon som foreslått over. Da må NetShop Oslo belage seg på at en slik reservering ikke er bindende, og at kunden dermed vil kunne angre seg når som helst fra reservasjonen er lagt inn og til han skal hente den, men slipper til gjengjeld angrefristen, da ingen kjøpsavtale er inngått. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt muligheten til å sjekke de avtaler og ordrebetingelser man bruker på nettet hos NetShop Oslo, da jeg ikke ønsker registrere en ordre bare for å teste. -KJ Endret 15. oktober 2005 av jevel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg