Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Xyrex og KVTL: Den generelle diskusjonen om når en avtale er inngått er interessant avtalerett, men jeg tror det blir litt å skyte over mål i dette tilfellet. Det er jo ingen som påstår at det foreligger en bindende avtale når man har reservert varen hos NetshopOslo? Det er vanskelig å ta stilling til de to eksemplene fordi ordbruken ikke er presis nok. Hvis du i det første eksempelet mener at Ola har inngått en bindende bestilling på nettet så kan han benytte seg av angreretten. Det går klart frem av forarbeidene at det ikke er noen forutsetning at varen sendes. Det andre eksempelet er greit nok i det Netshop sier at reservasjonen ikke skaper noen forpliktelser whatsoever, så der kan Per selvsagt ombestemme seg uten at Netshop sier noe på det. Netshop sin løsning i Sandefjord kjenner jeg ikke til men hvis eneste forskjell fra vanlig prosedyre der er at man henter pakken istedenfor at de sender den så er man dekket av angrefristloven. Møter du derimot opp hos Netshop og slenger pengene på bordet og kjøper varen der og da så er du ikke dekket. Når det gjelder overtakelsestidspunkt så kan dette være et moment i en helhetsvurdering i mer komplekse saker hvor det er mer uklart om bindende avtale er inngått eller ikke. Når det gjelder den teknologiske biten så ville jeg ikke lagt for mye vekt på denne, ellers ville du fort fått en situasjon der Netshop (o.a) ikke kan drive butikken sin mest mulig effektivt fordi de går i "angrerettfella" ved å ha noen pcer til kundens disposisjon i lokalet. (Men forutsatt at ingen reservasjon er bindende så får ikke dette noe å si i vårt tilfelle) Jo mer jeg tenker på dette jo klarere blir det at dette kanskje ikke er helt enkle grenseoppganger for folk flest. Spesielt ikke når Netshop går fra å være en nettaktør til å drive butikk. Dette burde Netshop tatt konsekvensen av og vært flinkere til å informere på sine nettsteder. Jeg tror ikke noen blir skremt av mangel på angrefrist, 99% av alt salg skjer tross alt i vanlige butikker uten denne muligheten :-) Endret 11. oktober 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Det er vanskelig å ta stilling til de to eksemplene fordi ordbruken ikke er presis nok. Hvis du i det første eksempelet mener at Ola har inngått en bindende bestilling på nettet så kan han benytte seg av angreretten. Det går klart frem av forarbeidene at det ikke er noen forutsetning at varen sendes. Det andre eksempelet er greit nok i det Netshop sier at reservasjonen ikke skaper noen forpliktelser whatsoever, så der kan Per selvsagt ombestemme seg uten at Netshop sier noe på det. Netshop sin løsning i Sandefjord kjenner jeg ikke til men hvis eneste forskjell fra vanlig prosedyre der er at man henter pakken istedenfor at de sender den så er man dekket av angrefristloven. Møter du derimot opp hos Netshop og slenger pengene på bordet og kjøper varen der og da så er du ikke dekket. De to eksemplene var ment at de begge legger inn ei bestilling på netshoposlo.no. Det kommer ikke klart frem om det er ei bindende bestilling, eller ei uforpliktende reservering. Det er det som gjør akkurat dette så vanskelig å kunne ta ei konkret stilling til. Ja, eneste forskjellen jeg ser mellom det netshop.no tilbyr, hvor det hentes på netshop sitt lager i sandefjord, og betale med minibankkort eller kontant, er at man henter den istedet for at den sendes på vanlig måte. Sammenlikning med det og netshoposlo.no sitt system, så er det mer opplyst på netshop.no at det er en bindende avtale man gjør, og at varen der må hentes innen 1 uke. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 NetshopOslo kan vel kommentere på det? Uansett så hadde jeg likt å sett en dom på denne. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Det som er litt snodig er selve plakaten som henger der inne. Den sier noe slikt som: "angring foregår i det varen blir lagt på disken". (Husker ikke nøyaktig ordlyd, men den var uansett snodig.) Med dette indikerer de jo at du har inngått en avtale siden du har mulighet til å angre. Så lenge man faktisk ikke har betalt varen eller bundet seg på noen måte så det jo ingenting å angre på? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Xyrex og KVTL: Den generelle diskusjonen om når en avtale er inngått er interessant avtalerett, men jeg tror det blir litt å skyte over mål i dette tilfellet. Det er jo ingen som påstår at det foreligger en bindende avtale når man har reservert varen hos NetshopOslo? Jeg har ikke sagt at det foreligger en bindende avtale om kjøp når det er kun snakk om reservering av vare. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Så nettshop kan rissikere at en djevel bestiller(reserverer eller hva dere kaller det) varer for mange tusen og skal hente på butikken. Men han kommer ikke å henter eller vil ikke ha varene. Da slipper han jo å betale noe av nettshops utlegg på ordren siden der ikke er noen avtale før ved betaling. PS! Nå skal ikke jeg gjøre det , bor ca 600km fra Oslo. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Så nettshop kan rissikere at en djevel bestiller(reserverer eller hva dere kaller det) varer for mange tusen og skal hente på butikken.Men han kommer ikke å henter eller vil ikke ha varene. Da slipper han jo å betale noe av nettshops utlegg på ordren siden der ikke er noen avtale før ved betaling. PS! Nå skal ikke jeg gjøre det , bor ca 600km fra Oslo. Dette er jo forsåvidt riktig, nå er det jo ganske mange som praktiserer dette, mann kan holde av ting, forusett at du henter det i løpet av en viss bestemt tid. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Så nettshop kan rissikere at en djevel bestiller(reserverer eller hva dere kaller det) varer for mange tusen og skal hente på butikken.Men han kommer ikke å henter eller vil ikke ha varene. Da slipper han jo å betale noe av nettshops utlegg på ordren siden der ikke er noen avtale før ved betaling. Akkurat det opplever vi til stadighet der jeg jobber. Noen ringer/er innom, og spør om vi kan holde av den eller de varene så og så lenge... så kommer de faktisk aldri innom for å hente de. Dette kan være varer for 10-20.000 kroner. Vi tar ikke noe gebyr fra de kundene av den grunn. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Så nettshop kan rissikere at en djevel bestiller(reserverer eller hva dere kaller det) varer for mange tusen og skal hente på butikken.Men han kommer ikke å henter eller vil ikke ha varene. Da slipper han jo å betale noe av nettshops utlegg på ordren siden der ikke er noen avtale før ved betaling. PS! Nå skal ikke jeg gjøre det , bor ca 600km fra Oslo. Men om man gjør så, og flere ganger. Tror jeg nok de kan nekte deg å "reservere" varer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Så nettshop kan rissikere at en djevel bestiller(reserverer eller hva dere kaller det) varer for mange tusen og skal hente på butikken.Men han kommer ikke å henter eller vil ikke ha varene. Da slipper han jo å betale noe av nettshops utlegg på ordren siden der ikke er noen avtale før ved betaling. PS! Nå skal ikke jeg gjøre det , bor ca 600km fra Oslo. Ja, det kan de risikere. Me nsiden man må ha konto for å handle der så kan de vel lett stenge denne hvis man skulle missbruke mulighetene., Hvis man allikevel ikke skal ha varene, så er det jo nemo problem å sende en mail f.eks. Og som sagt nevnt ovenfor, mange som holder av som ikke kommer å henter varene Slike ting gjør det vanskligere for oss andre, da butikker kan bli "tvunget" til å være litt vrien med tanke på dette. Lenke til kommentar
SnuRRe_ Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Hei. Jeg måtte registrere meg her bare for å skrive noe på denne tråden! Jeg bor ca 700meter unna nye netshoposlo. Har vært der flere ganger selv, og har noe jeg bare må si. Først vil jeg bare si til dem som mener det er dårlig opplyst at det ikke er angrerett: Det står MANGE STORE plakater i hentebua dems hvor det står klart og tydelig at dette ikke gjelder hos netshoposlo. For ikke manger dager sida henta jeg et powersupply jeg hadde bestillt på netshoposlo.no i forrige uke. Dem hadde egentlig ingen på lager, men en fyr som tydligvis også hadde bestilt det samme fra nettsidene, hadde ikke henta det, og det var over en uke sida det blei bestilt. Han bak disken sa at dem ikke kunne ha reserverte ordre liggende til evig tid, da ville dem få DEN haugen med ting til slutt. Derfor fikk jeg altså dette powersupplyet på min ordre istedenfor. Dette beviser at man har ikke bundet seg til NOE før man har faktisk har dratt ned til hentebua og betalt varen. Det går faktisk ikke an å få levert varene hjem fra netshoposlo.no, altså man må ned å hente dem sjøl. Man har da muligheten mens man er der til å se på varen. Derfor gjelder ikke loven om angrerett her, fordi man faktisk ikke binder seg til noenting før man drar å ser på varen. Det var det jeg hadde å si, og jeg er overbevist om at netshoposlo ikke bryter loven på noe som helst måte. Men for all del, diskuter videre :!: Endret 13. oktober 2005 av SnuRRe_ Lenke til kommentar
Panter Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hei SnuRRe_ og velkommen. Først, at de opplyser om at det ikke er angrerett er totalt uvesentlig, angrerett er en rettighet forbrukerne har som ikke Netshop Oslo eller andre bare kan skrive seg ut av. Ellers er det andre du skriver mye synsing som vi har vært gjennom i tråden mange ganger. Vi snakker i utgangspunket ikke hva du har bundet deg til, men hvilke rettigheter du har. Men for all del, jeg har ingen grunn til ikke tro de driver seriøst, men ønsker snart det dukker opp en kranglefant der som kjører saken til topps, så vi får avklart dette snart.. hehe :-) Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hmmm. Har alltid sett på Netshop som en butikk som strekker seg langt for kundene, inkl. meg. Syntes de godt kunne bevart 14 dagers angrerett også på netshoposlo uten å lage noe styr rundt det. Bla. Elkjøp og Siba har i prinsippet 30 dagers angrerett og kan ikke skjønne at netshop ikke kan praktisere i alle fall halvparten. Det vil i tilfelle feks. resultere i at jeg aldri vil kjøpe en LCD skjerm der siden jeg vel neppe kan fyre den opp på disken for å se om det er noen kjipe pixelfeil som pr.def. faller innenfor akseptert norm for antall pixelfeil. Skal kjøpe laptop en av de nærmeste dagene, men vil styre unna netshoposlo av samme grunn. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Hei SnuRRe_ og velkommen. Først, at de opplyser om at det ikke er angrerett er totalt uvesentlig, angrerett er en rettighet forbrukerne har som ikke Netshop Oslo eller andre bare kan skrive seg ut av. Spørsmålet her er jo om man faktisk har rett på angrerett i dette tilfellet. Jeg synes å ha et utsalgssted er en positiv ting, men bare fordi man har muligheten til å reservere varer på nettet, så henger man seg opp i lover og regler. Jeg mener det er utnyttelse av systemet og regler som ikke burde eksistert i dette tilfellet. Skjerp dere... Netshoposlo tilbyr en tjeneste som er positiv for mange av dere, også skal dere begynne å krangle bare fordi dere mener man har angrerett fordi man kan reservere varer på nettet? Man har like mye mulighet til å prøve varen før man kjøper her som i en vanlig butikk. Det blir bare dumt å utnytte kjøpsloven i denne saken. Men vær så god... vil dere utnytte og kanskje ødelegge en god tjeneste, så får dere vel bare gjøre det da. Det vil i tilfelle feks. resultere i at jeg aldri vil kjøpe en LCD skjerm der siden jeg vel neppe kan fyre den opp på disken for å se om det er noen kjipe pixelfeil som pr.def. faller innenfor akseptert norm for antall pixelfeil. Det er jo nettopp dette som er fordelen med bl.a. Netshoposlo. Du har ikke bundet deg til noe kjøp før du har sjekket at varen faktisk fungerer slik du vil at den skal fungere. Har hatt lignende tilfeller der jeg jobber med LCD skjermer på digitalkamera som har pixelfeil. Kunden har da fått et annet kamera av samme modell. Endret 14. oktober 2005 av Afseth Lenke til kommentar
nutcase Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det vil i tilfelle feks. resultere i at jeg aldri vil kjøpe en LCD skjerm der siden jeg vel neppe kan fyre den opp på disken for å se om det er noen kjipe pixelfeil som pr.def. faller innenfor akseptert norm for antall pixelfeil. I slike tilfeller skal man IKKE bruke angrerett uansett, da skal man REKLAMERE på produktet. Angrerett skal ikke brukes på å bytte varer med feil på. mvh Nutcase Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hmmm. Har alltid sett på Netshop som en butikk som strekker seg langt for kundene, inkl. meg. Syntes de godt kunne bevart 14 dagers angrerett også på netshoposlo uten å lage noe styr rundt det. Bla. Elkjøp og Siba har i prinsippet 30 dagers angrerett og kan ikke skjønne at netshop ikke kan praktisere i alle fall halvparten. Synes igrunn dette er et meget viktig poeng. Det er trist at såpass mange butikker ønsker å legge seg på et absolutt minstekrav når det gjelder rettigheter ovenfor kunden. Virker som om tanken er at man bare skal holde seg innefor det som abolutt er krevet fra lovens side, intet mer Helst skal man også kunne vri seg unna loven også dersom mulig. Heldigvis er det noen som går foran og viser godt eskempel dog, så kan man jo bare håpe på at andre bedrifter også ønsker å yte like god service etterhvert. Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Det er jo nettopp dette som er fordelen med bl.a. Netshoposlo. Du har ikke bundet deg til noe kjøp før du har sjekket at varen faktisk fungerer slik du vil at den skal fungere. Har hatt lignende tilfeller der jeg jobber med LCD skjermer på digitalkamera som har pixelfeil. Kunden har da fått et annet kamera av samme modell. 5003434[/snapback] Hva mener du? Du kjøper varen i butikken, henter den over disk fra hentelageret og tar den med hjem. Jeg tviler på om noen monterer opp LCD skjermen for deg i den lille bua og kobler den opp mot en PC slik at du får gått over den. Slik jeg tolker netshop, så har du kjøpt varen og har ingen angrerett i det du går ut døra. Jeg regner med at det er først hjemme du finner ut at det foreligger pixelfeil som kan være irriterende. I henhold til ISO 13406-2 så er det på en 1280/1024 skjerm godtatt med 3 døde pixler og 7 defekte subpixler. Personlig mener jeg det er for dårlig og vil ikke gi mange 1000 for en skjerm med defekte pixler. Dvs du har i prinsippet ikke bytterett/garanti om netshop står på sitt. I slike tilfeller skal man IKKE bruke angrerett uansett, da skal man REKLAMERE på produktet. Angrerett skal ikke brukes på å bytte varer med feil på. mvh Nutcase Du kan vel ikke REKLAMERE på noe som er akseptabelt i henhold til ISO norm selv om du ikke liker det. Butikken vil kunne hevde at skjermen er innenfor det akseptable på tross av at du ikke syntes det. Du har ingen REKLAMASJONSRETT i prinsippet.Vet at det er noen som leverer skjermer me 0 pixelfeil garanti, men det er vel ikke alle. Når det gjelder angrerett kan man jo bare bytte uansett og på de større kjedene (Elkjøp,Siba, andre?) kan man returnere varen etter 30 dager. Syntes Netshop kunne spandere på seg den servicen til kunden. Endret 14. oktober 2005 av drvcd Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det er ingen rettighet sålenge man kommer personlig inn i butikken, har mulighet til å se på varen, betaler med kort eller kontant over en disk selvom man har reservert den på nettet, via telefon eller vært innom en dag i forveien, man har allikevel kjøpt den ved et normalt utsalgssted og det rammes ikke av angrerettloven. Har dere ikke sunn fornuft? Gjelder angrerett på en tv reservert over telefonen på Elkjøp også da? Nei, det gjør den ikke! Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Det er ingen rettighet sålenge man kommer personlig inn i butikken, har mulighet til å se på varen, betaler med kort eller kontant over en disk selvom man har reservert den på nettet, via telefon eller vært innom en dag i forveien, man har allikevel kjøpt den ved et normalt utsalgssted og det rammes ikke av angrerettloven. Har dere ikke sunn fornuft? Gjelder angrerett på en tv reservert over telefonen på Elkjøp også da? Nei, det gjør den ikke! 5003688[/snapback] Jovisst. På Elkjøp kan man returnere ALLE varer (Ikke åpnet softvare) innen 30 dager. Også de man bestiller på telefon uten grunn. Vet ikke om du kaller det sunn fornuft, men det er en god service til kunden. Endret 14. oktober 2005 av drvcd Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det er ingen rettighet sålenge man kommer personlig inn i butikken, har mulighet til å se på varen, betaler med kort eller kontant over en disk selvom man har reservert den på nettet, via telefon eller vært innom en dag i forveien, man har allikevel kjøpt den ved et normalt utsalgssted og det rammes ikke av angrerettloven. Har dere ikke sunn fornuft? Gjelder angrerett på en tv reservert over telefonen på Elkjøp også da? Nei, det gjør den ikke! 5003688[/snapback] Jovisst. På Elkjøp kan man returnere ALLE varer (Ikke åpnet softvare) innen 30 dager. Også de man bestiller på telefon uten grunn. Vet ikke om du kaller det sunn fornuft, men det er en god service til kunden. 5003715[/snapback] Ja, men det er ikke angrerett, det er en service Elkjøp tilbyr som de kaller "30 dager bytterett", angrerett gjelder ikke i butikker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg