Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prob. med Drivere og PC oppstart.

Anbefalte innlegg

Jeg var på LAN for en uke siden og PCen min funket helt fint. Da jeg koblet meg i switchen og restartet PCen gikk den plutselig ikke på. Skjedde da jeg loadet windows. Plutselig kom det blå-skjerm og den restarted seg før jeg fikk se hva som stod. Jeg prøvde mange ganger å skru den på igjen, men det ville bare ikke skje. Dagen etter, prøvde jeg på ny. Og den startet helt fint som om ingenting hadde skjedd. Dagen etter det igjen, skulle jeg starte den på ny, men da var det en blå skjerm som møtte meg (også denne gangen så raskt at jeg ikke fikk se hva som stod i feilmeldingen). Etter det prøvde jeg å stille PCen tilbake til tidligere konfigurasjoner og "sist virkende instillinger", men ingenting virket.

Da ingenting virket, prøvde jeg heller å formatere PCen (har 2 partisjoner, så jeg formaterte bare den med windows Xp på). Det gikk helt fint til jeg skulle instalere drivere. Da jeg hadde innstalert netverks-driver restarted jeg, og fikke samme bluescreen som tidligere. Etter uendelige forsøk med å instalere drivere fant jeg ut feilen. Hadde ikke instalert Drivere til USBport. Etter jeg hadde gjort det funket alt som det skulle.

Så når jeg skulle begynne å innstalere programmer, Hadde akkurat innstalert World of Warcraft (er litt hekta). Så kom meldingen: "Windows kan ikke fortsette å kjøre. Mangler fil: HAL.DLL.". vet ikke helt va som stod bokstavelig, men noe slikt. Så skrudde PCen seg av og har ikke gått på siden. Kommer samme meldigen. Kan ikke starte windows uten HAL.dll (har prøvd å formatere 2 gånger for så å instalere spill, men det samme skjedde begge ganger.)

Så, Noen som har den fjerneste ide om va det kan være? Har scannet PCen for virus og slikt med AVG free, Spy boot seek and destroy og AD-aware SE. Fant ikke virus noen av gangene.

(vet ikke om 2. avsnitt her er relevant, men jeg bare ville skrive hele historien)

Pcen består av:

- ASUS P4PE hovedkort.

- NVIDIA geforce 4 4200 et eller annet

- ASUSTeK/broadcom netverkskort inntigrert i hovedkort

- intel 4 prosseor (vet ikke no mer)

- har 512mb ram (vet ikke no mer her heller)

Setter stor pris på hjelp og forslag til hva jeg kan gjøre.

Endret av Pelsdott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har byttet windows nå byttet windows cd og klart å instalere, men når jeg skulle instalere Netverksdriver, så vil ikke PCen starte igjen etterpå.

Jeg la i hovedkort CDen (netverkskortet er intigrert), gikk på enhetsbehandlig og på ethernet controller. Så tok jeg det alternativet så anbefales av windows. Da kom 4 forskjellige drivere (eller navn) opp. Jeg har prøvd å innstalere alle, men det skjer det samme hver gang. Nå jeg restarter PCen kommer det bluescreen opp og den restarter seg.

Har prøvd å laste ner nye drivere, men jeg finner ingen som matcher det netverkskortet. (intigrert i ASUS P4PE hoverkort)

Lenke til kommentar

Angående autorestart av windows ved bluescreen

Åpne notepad og lim inn dette

og lag som *.reg fil ( f.esk , bsodnoreboot.reg )

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\CrashControl]

"AutoReboot"=dword:00000000

Endret av Gforce
Lenke til kommentar

Ok, nå har det seg slik at jeg er ikke überhax når det gjelder pc. Og jeg fattet ikke en drit av hva som stod på den linken, men har missing HAL.DLL noe med at jeg ikke får instalert netverksdriver å gjøre? for nå kommer jeg meg inn i windows uten noe problem. MEN hvis jeg instalerer netverksdriver (noe jeg MÅ), skrur ikke pcen seg på.

Endret av Pelsdott
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å formatere med annen Windows CD (igjen). Det samme skjer nå også. Jeg klarer å instalere windows helt fint, jeg får instalert drivere for lyd, usb port (restarter mellom hver instalasjon). Så prøver jeg meg på netverksdrivere, når jeg da restarter kommer det bluescreen og den restarter seg. På feilmeldingen står det at nylig instalert maskinvare gjør at windows ikke kan starte (+ at det står noen tall osv). Ok, så tar jeg å stiller PCen tilbake til "sist virkende innstillinger". Da har det pleid å funke fint (altså UTEN netverkskort-driver). MEN i dag skjedde det samme UTEN at jeg hadde instalert netverksdrivere. Og når jeg prøvde å bruke sist virkende instillinger, funket det heller ikke.

Det er noe seriøst gale med Pcen min, og jeg hadde satt STOR pris på om noen hadde gitt meg råd. Og ikke minst forklart hva jeg må gjøre (hvis det er noe gale med "X" ). Jeg er ikke så ekstremt dyktig med PC, og en "walkthrough" hadde vært veldig Ok.

Begynner å haste også nå. Planen var å ha LAN i morgen. Er ikke no kjekt på LAN uten PC :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...