Gå til innhold

Den perfekte laptop finnes ikke.


Cocytor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Sitter og surfer på maskinen nå :)

 

En brukertest vil ta noen dager til, men jeg kan jo komme med noen kommentarer så langt.

 

CPU: Pentium M 750, 1.86GHz

HDD: Seagate 120Gb 5400rpm

RAM: 1Gb PC4200 533MHz

Trådløst: intel 2200 B/G.

Optisk enhet: TSST Corp TS-L532A

 

Skjerm: litt uvant med widescreen, men konge bra når man blir vant med det. Bra og svært jevn lysstyrke. Litt mørkere i nedre høyre hjørne. NULL døde piksler :D Grei innsynsvinkel og generelt god kvalitet og oppdateringshastighet ser det ut for.

 

Harddisk: Stillegående og stor, knatrer mye mindre enn toshiba harddisken i min gamle bærbare.

 

Tastatur: Meget bra. Fn og Ctrl knappene burde dog vært byttet om. Piltastene kunne vært litt større.

 

Støy: MEGET bra, litt roligere enn min gamle maskin (som også var meget stillegående).

 

Ytelse:

 

3Dmark03 intel GMA900: 952 poeng

3DMark05 intel GMA900: 224 poeng

 

Så kommer det spennede, ytelse med Nvidia go 6600.

 

For å gjøre det mer spennede prøver jeg med litt overklokking av skjermkortet :)

 

Bruker nvidia 81.84 driveren, og standard nvidia overklokking. Brukte nvidia sin funksjon for å finne optimal overklikkingshastighet (ofte kan man klare enda mer - men dette er en grei begynnelse). Denne foreslo 415MHz på kjerner (375MHz standard) og 683MHz på minnet (600MHz standard).

 

3DMark03 nvidia 6600 overklokket: 6959 3DMarks.

3DMark05 nvidia 6600 overklokket: 3017 3DMarks.

 

Batteri:

Har jeg ikke fått testet så mye enda - kommer etterhvert.

 

I natt holdt den 4 timer og 20 minutter under installering av programmer, optisk drev ble da brukt mye. ca 30 minutter var med nvidia skjermkortet, mens resten av tiden var med intel skjermkortet.

 

Bruker den nå på batteri med intel GMA900, den har stått på 35 minutter og statusbaren sier 4 timer og 18 minutter igjen. Får se om noen timer hva sluttresultatet blir med typisk office bruk, litt skriving, mye internett surfing osv.

 

Optisk drev:

Eregentlig en Toshiba brenner, men leveres under TSST merket. Har ikke mye negativt å peke på enda. Er tester av CD/DVD brennere osv så jeg har en del peiling på dette området.

 

+Brenner med CAV som gir ganske høy gjennomsnittlig hastighet.

+Støtter bitsetting

+Brennekvaliteten ser ok ut - dog kun testet en plate så det er tidlig å si.

+Gode spesifikasjoner.

 

-Støyer en del - omtrent like mye som moderne interne 16x DVD-Brennere i vanlige maskiner, spesielt hører man godt at den flytter lesehodet.

 

 

Plassering av tilkoblinger:

 

Ikke spesielt gunstig, er vel egentlig det som jeg liker minst.

 

Optisk enhet burde byttet side, og da flyttet CPU/vifte og USB porter over på andre side, eventuelt bak på maskinen.

 

Ellers har jeg ingen kommentarer på plasseringer osv.

 

Pekeplaten er litt stor og ikke så glatt som pekeplaten på min gamle PC, men jeg liker godt at det er eget felt for scrolling.

 

Andre ting jeg har merket:

 

+Gode stødige gummiføtter.

+Akkurat passe stor (for meg) 17" blir for stor på forelesnings-saler osv. Samt på reiser.

+Grei høyttaler lyd til å være bærbar

 

-Knappen for å skifte mellom skjermkort er "flimsete" og løs.

 

Er så langt storfornøyd - er en skikkelig Ole Brumm PC, "Ja takk begge deler". Både batterilevetid når man trenger det og grei ytelse når man trenger det.

 

Jeg vil gi den 9 av 10 ut fra det jeg har sett så langt. Løp og kjøp hvis dette høres interessant ut.

 

Angående varme: Den blir varm ja, men ikke så mye at det irriterer meg på noen måte, og maskinen er så langt 100% stabil.

5009998[/snapback]

 

Hei, har samme maskin som deg men med 2,13ghz cpu. 2gb ram og 60gb 7200rpm harddisk.

jeg bare lurer på hvor du har fått tak i den 81,84 driveren som du bruker. og er i såfall det den nyeste driveren. jeg har prøvd og laste ned drivere fra nividia,com men jeg får bare feilmelding når jeg skal innstalere den.

er det ntune du bruker til overklokking?

Lenke til kommentar
Batterilevetid med Intel GMA 900 skjermkort:

 

5 timer 13 minutter og 38 sekunder.

 

Arbeidsoppgaver:

Surfet på nettet - dvs trådløst kort alltid på.

Lastet ned programmer.

Installert programmer fra CD/DVD - blant annet world of warcraft som tok LANG tid å installere og office 2003, så det optiske drevet har også brukt en del strøm.

Installert oppdatering til World of warcraft.

5011585[/snapback]

 

 

Jeg får litt over 2 timer med originaldrivere, winXPSP2 Nlite med kun 16 prosesser i bakgrunnen, på GMA 900 kortet, nøyaktig samme maskin og CPU / HD, bare med 1GB DDR2 rambrikke istedet. Under den tiden kjører maskinen på 786mhz hele tiden, ingen programmer kjøres i det hele tatt. Wlan-kortet står på hele de 2 timene, på sendestyrke ett hakk under full manuelt innstilt. Ingen bakgrunns/oppgaveplanlegging eller noe annet som kjører i bakgrunnen, ingen antivirus-realtime-scanneprogrammer/minnescanning installert i det hele tatt.

 

Samme maskin, samme batteri, jeg sier bare HJELP! hva er galt? batterifeil/produksjonsfeil tror du?

 

Ellers bortsett fra batteritiden har jeg nøyaktig samme erfaringer med maskinen, dvs. meget fornøyd med det meste, og en utrolig stillegående maskin på GMA900 modus.

Lenke til kommentar

Jeg får litt over 2 timer med originaldrivere, winXPSP2 Nlite med kun 16 prosesser i bakgrunnen, på GMA 900 kortet, nøyaktig samme maskin og CPU / HD, bare med 1GB DDR2 rambrikke istedet. Under den tiden kjører maskinen på 786mhz hele tiden, ingen programmer kjøres i det hele tatt. Wlan-kortet står på hele de 2 timene, på sendestyrke ett hakk under full manuelt innstilt. Ingen bakgrunns/oppgaveplanlegging eller noe annet som kjører i bakgrunnen, ingen antivirus-realtime-scanneprogrammer/minnescanning installert i det hele tatt.

 

Samme maskin, samme batteri, jeg sier bare HJELP! hva er galt? batterifeil/produksjonsfeil tror du?

 

Ellers bortsett fra batteritiden har jeg nøyaktig samme erfaringer med maskinen, dvs. meget fornøyd med det meste, og en utrolig stillegående maskin på GMA900 modus.

5037042[/snapback]

 

 

Det var skuffende å høre.

Jeg bestilte meg samme maskin fra Itbutikken men med 6 cellers batteri. Er veldig spent på batteritiden. Hvis den er under 2 timer er det jo helt tragisk :ermm:

 

Jeg velger foreløpig å tro at du har vært uheldig Mr Locke :whistle:

Lenke til kommentar

Under 2 timer? Ja det var svært skuffende - jeg ville tatt det opp med Netshop hvis du kjøpte den der.

 

En ting jeg gjorde var å gå inn i bios på maskinen (F2 under oppstart) og så gå på Power og sette "Long battery life mode" til Enabled. Mulig det kan ha noe å si.

 

Har også prøvd "High Performance mode" satt til enablet (da med battery til disablet), men jeg fikk ikke noe bedre ytelse for det. Så jeg har funnet det optimale til å være High performance disablet og Long battery life enabled.

Lenke til kommentar
Da burde du sjekke ut Shg.no og deres shg Note 5700 Serie, har aldri sett en så god kombinasjon av hardware og pris. Her får man all kraft man måtte ønske og ikke til en så verst pris heller, må jeg si.

5012036[/snapback]

 

Vell, nå som de sitter å trykker om 259EN, føler jeg ikke at 5700 serien er så veldig sammenlignbar :hmm: da den er mye høyere pris på, og har for eks større skjerm... men da det var snakk om den perfekte pc, passer det jo fint å nevne de ;) Kan forøvrig nevne det at 5700 serien kan leveres med:

 

Centrino 750 (1.8GHz - 533FSB),

512MB DDR2-533,

80GB HD (SATA - 8MB),

17” Glare TFT, DVD±RW,

nVidia GeForce 7800GTX Go (256MB) (!!)

54MBIT WLAN, GLAN, Card Reader, Webcam, IrDa

 

til rundt 15 lapper... Tenkte som så om du ringer inn, å ber de ta ut ram'en og hd'en, så får du den sikkert for rundt 13-14 lapper istedenfor, for å så bruke 3000 kroner på hd og ram fra Netshop istedenfor, så sitter du med 2 gigabyte ram, og 80 gigabyte med en prislapp på komplett pc (med samme specs som over selvfølgelig da det er DEN pc'n jeg snakker om) på rundt 16.000. Selvfølgelig så er det ikke sikkert de går med på å selge pc'n uten ram og hd mot ett prisavslag, men det er vell forsøket verdt?

 

Vil forsåvidt nevne 8600 serien til shg, med tanke på å ha noe å sammenlikne med 259EN. Shg har EN modell i 8600 serien,

 

og den koster 12.537,-

 

Specs:

Centrino 760 (2.0GHz - 533FSB),

2048MB DDR2-533,

100GB HD (8MB Cache),

15.4” Widescreen TFT,

DVD±RW,

nVidia MXM GeForce 6600 Go / 128MB,

54MBIT WLAN,

LAN,

Card Reader

 

Denne føler jeg er mer korrekt å sammenlikne med 259EN maskinen, men du får ikke ett alternativt skjermkort på denne maskinen, som da gjør at baterilevetiden mest sansynlig blir relativt kort... MEN uansett mer korrekt sammenlikning...

 

Fordelen med å velge 8600 må jo være at du betaler det samme som for en 259EN, med ca samme specs bare med dobbelt så mye ram :roll:

 

Men, nå har jeg ikke testet noen av disse maskinene, og 259EN har jo blitt tatt godt i mot av mange... så hvordan 8600 føles i hånda, om den er knirkete og plastik følelse vet jeg ikke... gleder meg bare til å se noen prøve denne maskinen da jeg tror den har ett godt potensiale til å konkurere med 259EN om en ikke har ett VELDIG stort behov for det alternative grafikk-kortet :roll:

Lenke til kommentar
Under 2 timer? Ja det var svært skuffende - jeg ville tatt det opp med Netshop hvis du kjøpte den der.

 

En ting jeg gjorde var å gå inn i bios på maskinen (F2 under oppstart) og så gå på Power og sette "Long battery life mode" til Enabled. Mulig det kan ha noe å si.

 

Har også prøvd "High Performance mode" satt til enablet (da med battery til disablet), men jeg fikk ikke noe bedre ytelse for det. Så jeg har funnet det optimale til å være High performance disablet og Long battery life enabled.

5037803[/snapback]

 

Akkuratt slik jeg hadde det i BIOS når jeg målte, Performance = disabled, Long Battery Life = Enabled.

 

Er ikke Netshop.

 

Kunne du, hvis du gidder, gi meg modellnr på batteriet ditt, bare for å være 100% sikker på at vi har samme batteri? Skal ta et bilde av mitt og legge opp etterpå.

Lenke til kommentar

Denne laptopen ser ut til å løse mine problemer. Men har noen spørsmål:

 

1. Hva er dårlig på denne PC'en? Virker for meg som om den får bare skryt..

 

2. Ser på itbutikken.no og vurderer en 259 med 1.7GHz FSB 400MHz. Siden det er 915-brikkesett på denne regner jeg med det går ann å pinmodde denne. Noen som vet om det er blitt gjort?? Evt hvordan den er med tanke på strøm og kjøling?

 

3. Medfører det noen forskjeller for meg om prosessoren er 400MHz, fremfor 533MHz?

 

4. itbutikken tilbyr 3 typer trådløst nett til denne PC'en. Hvilken av de er å anbefale? Ønsker den antennen som er "best" til å ta imot signal. De 3 typene er:

Intel 2200BG Wireless LAN 54Mbit

Intel 2915ABG Wireless LAN 54Mbit (kører også på A-netværk)

MSI Wireless LAN 54Mbit

 

Det tror jeg er alle spørsmålene for i dag ;)

Lenke til kommentar

1:

*oppladingstiden på maskinen er elendig, 6-7 timer.

*Det optiske drevet er ikke spesielt bra (hvis det er TSST Corp TS-L532A slik som på min), ikke kjøp billigplater og forvent de skal virke. Hold deg til Verbatim 8x og tilsvarende plater.

*Ikke optimal portplassering da alle USB portene er på høyre side og kan komme litt i veien ved bruk av ekstern mus.

 

Det er vel det eneste jeg har å sette fingeren på for min del.

 

2: Det vet jeg ingenting om.

 

3: 533MHz bus gir jo økt ytelse over 400MHz bus

 

4: Kan kun uttale meg om det kortet jeg har som er Intel 2200BG, men alle kortene bruker vel samme antenneløsning så signalstyrken bør være ganske lik

Lenke til kommentar

Hei,

 

Må si meg enig med Torgard - å overklokke et skjermkort på en bærbar PC er ikke anbefalt. Spesielt tenker jeg da på AOpen 1557/9 serien der kortet er integrert på hovedkortet til den bærbare og har begrenset med kjøling! Her har vi selv opplevd at skjermkortminne har feilet under overklokking uten å presse kortet særlig over fabrikk standard.

 

Det er litt annerledes når det gjelder bærbare som har et eget skjermkort enten gjennom MXM modul eller tilsvarende. Her kan man overklokke noe mer - men det er som sagt ikke anbefalt da man har visse begrensninger med tanke på varme / kjøling.

 

MVH

Pyton.no - Salg

Lenke til kommentar

Hei.

 

Håper at noen kan gå litt dypere inn på byggekvaliteten på 259EN.

Kjennes den "billig" ut?

Er det fare for å trykke skjermen ned mot tastaturet, hvor dårlig er skjermlokket?

 

Ellers lurer jeg på om noen har kontaktet itbutikken og hørt om det er mulig å få bestilt pc'en kun med 9-cellers batteri.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Håper at noen kan gå litt dypere inn på byggekvaliteten på 259EN.

Kjennes den "billig" ut?

Er det fare for å trykke skjermen ned mot tastaturet, hvor dårlig er skjermlokket?

 

Ellers lurer jeg på om noen har kontaktet itbutikken og hørt om det er mulig å få bestilt pc'en kun med 9-cellers batteri.

5052169[/snapback]

 

Byggekvalitet:

Sammenligner med Elitegroup Green 732, Whitebox CL50 samt toshiba (vet ikke modell - men DYR maskin) og DELL (Husker ikke modell - et par år gammel) som jeg har enten hatt selv eller brukt hos kompiser.

 

*Maskinene er TYNN sammenlignet med de andre, noe som gjør at den føles spinkel.

*Tastaturet er av meget bra kvalitet og bra å skrive på, gir ikke etter på noen måte.

*Ingen knirkelyder/skranglelyder og maskinen virker godt sammenskrudd.

*Skruene som holder skjermen er bra tilskrudd, nesten litt for bra slik at man må holde igjen litt når man åpner maskinen. Dette ser jeg allikevel på som positivt - man slipper da problemer med at skjermen blir løs etterhvert som den slites/brukes.

*Sjermen er ok avstivet og skjermlokket er ok - men her kunne det vært forbedringer. Har sett værre, men også langt bedre.

*knappen for å bytte mellom skjermkortene er direkte flimsete og er det som oser minst av kvalitet på hele maskinen.

*Ja det er mye plastikk, men det går igjen på alle rimelige maskiner.

*Det er ikke mulig å trykke skjermen ned i tastaturet så vidt jeg kan se - så du slipper DET problemet.

 

Totalvurdering: Godt over middels, med tastatur og "ingen løse deler/bra tilskrudd" som det mest positive og skjermlokk og bryter for skjermkort som det mest negative.

 

Fikk svar fra itbutikken at de kunne ikke gjøre noe fra eller til i forhold til det man kunne gjøre i konfiguratoren angående batteri :( Men det er bare å ringe/maile og mase - så kanskje det ordner seg.

Lenke til kommentar
Under 2 timer? Ja det var svært skuffende - jeg ville tatt det opp med Netshop hvis du kjøpte den der.

 

En ting jeg gjorde var å gå inn i bios på maskinen (F2 under oppstart) og så gå på Power og sette "Long battery life mode" til Enabled. Mulig det kan ha noe å si.

 

Har også prøvd "High Performance mode" satt til enablet (da med battery til disablet), men jeg fikk ikke noe bedre ytelse for det. Så jeg har funnet det optimale til å være High performance disablet og Long battery life enabled.

5037803[/snapback]

 

Akkuratt slik jeg hadde det i BIOS når jeg målte, Performance = disabled, Long Battery Life = Enabled.

 

Er ikke Netshop.

 

Kunne du, hvis du gidder, gi meg modellnr på batteriet ditt, bare for å være 100% sikker på at vi har samme batteri? Skal ta et bilde av mitt og legge opp etterpå.

5039747[/snapback]

 

 

Her er et bilde av mitt.

post-3674-1130164375_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tenkte det kunne være av interesse - her er "innmaten" i 259EN. Det mest interessante er vel kjøleløsningen.

 

Vi ser at det kun er en kjøler kombinert for skjermkort (lengst til høyre under den svære kjøleplata der kjølerøra slutter) og CPU (akkurat under der kjølerøra svinger). En vifte gir lavere strømforbruk enn to vifter. Men som vi ser er kjøleribba svært liten og det er derfor det blir en del varmeutblåsning fra maskinen når alt varmen fra både prosessor og skjermkort ledes ut via denne ene åpningen. Vifta er heller ikke spesielt kraftig - noe som gjør at den også bråker lite :)

 

En del andre maskiner har to vifter for å senke temperaturen mer/ fordele varmeutblåsningen.

 

Nede til høyre er det trådløse nettverkskortet.

 

Nede til venstre er min 1Gb med Kingston RAM som bruker nanya minnebrikker. 1 sokkel ledig som jeg muligens kommer til å fylle med enda en Gb minne etterhvert.

post-3674-1130164674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det som man også bør tenke på når man ser det bildet er at det er en MXM modul til skjermkortet, slik at det kan være mulig å bytte til nyere skjermkort i fremtiden som har de samme termiske egenskapene som skjermkortet som benyttes i dag.

5052689[/snapback]

 

Nøyaktig min tanke også ;)

 

Håper at det om et års tid eller så vil være et kort som passer som yter 2-3 ganger så bra som dette og som ikke er for kraftig for denne kjøleløsningen (som forøvrig virker ok).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...