Gå til innhold

Vil jeg merke noen forskjell mellom DDR og RDram?

DevianX

Anbefalte innlegg

Jeg har per idag et system med rdram. Men ønsker å benytte meg av ddr, siden dette er mye rimeligere.

Cpu'en min er 2.2 med 400mhz bus. Og ved hjelp av pcmark, fikk cpu og rdram nesten samme score.

Vil jeg også få dette med ddr ram og vil jeg merke noen forksjell på f.eks vanlig bruk, spill og encoding?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt forskjell vil du merke, men ikke ved vanlig bruk

Encoding er vel mest cpu avhengig, men det vil muligens gå litt fortere med rd-ram. Men det er nok minimale forskjeller.

Benchmarks er vel egentlig eneste stedet du vil merke at rd ram gir bedre resultat..

Skulle jeg kjøpt P4 system i dag, hadde jeg uten tvil gått for kvalitets DDR Ram.. :smile: (Corsair, Crucial elller lignende.

Edit: Skrivefeil.

[ Denne Melding var redigert av: Knuty på 2002-08-19 14:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 14:05, zandzpider skrev:

kan nok bare hjelpe deg med ddr, har ikke no erfaring med RD. sorry

altså, hvis du ikke kan hjelpe noen med et problem, er det heller ingen vits i å poste en post med "jeg kan ikke hjelpe deg" for hver gang.

dixdude: http://www.tomshardware.com/mainboard/02q3...0720/index.html

Som du ser er ddr-ram ganske fremtidsrettet, ja. Hadde jeg vært deg ville jeg ventet ( om ikke så alfor lang tid) til det kommer flere chipset som støtter ddr-400.

Løsningen du har i dag er jo meget brukbar for de flestes behov

Lenke til kommentar

Quote:

Quote:

Den 2002-08-19 14:05, zandzpider skrev:

kan nok bare hjelpe deg med ddr, har ikke no erfaring med RD. sorry

altså, hvis du ikke kan hjelpe noen med et problem, er det heller ingen vits i å poste en post med "jeg kan ikke hjelpe deg" for hver gang.

Takk for du lyste det opp, veldig få som ikke skjønner det.. (Neida neida, prøver ikke å forandre emne... men seriøst... det er mange som ikke får slikt med seg..)

Edit: messa opp quote taggen :grin: 2 ganger til og med

[ Denne Melding var redigert av: Obi-Wan på 2002-08-19 17:24 ]

Lenke til kommentar

hey thanx

Men vil jeg merke noen vestenlig forskjell i spill?

Jeg har per idag 256 med rdram, og hvis jeg skal ha ddr pc2700 skal jeg ha 512!

Jeg bruker også pc'en til encoding, photoshop og litt annet. Dessuten tenker jeg på å overklokke!

Eller burde jeg vente til ddr 400bus? Jeg har jo et greit system. Så jeg har råd til å vente!Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar

Hva slags RDRam er det snakk om her?

PC800?? PC1066??

Har du 256MB PC1066 RD så ville jeg sagt meg fornøyd med det... har du PC800 derimot så tror jeg det vil

lønne seg med en DDR løsning... sjekk testen som

Tom's Hardware gjorde... der er det et chipsett du bør se nærmere på.

Nå har vel RDram den funksjonen at de på en måte er som "RAID"... de "slår seg sammen" og gir dobbelt så høy hastighet som 1 brikke... f.eks 1 RD på 1,6 Gb/s + 1 til på samme hastighet ville blitt 3,2... see?

Har akkurat samme dilemma selv akkurat nå (DDR vs. RD) så håper det blir fler vettuge replies

Lenke til kommentar

jeg synes jeg sa tidligere at jeg har pc800 rdram!

Men årsaken til at jeg kanskje ønsker å gå over til ddr er fordi da kan jeg bruke asus p4s533 hovedkortet som støtter pc2700 ddr. Og med min cpu og ram vil jeg ha store overklokkings muligheter.

cpu bus er på 400mhz. Men det jeg ønsker ved dette bytte er å ikke miste altfor mye kraft. Jeg er også villig til å vente til det kommer flere rambrikker med raskere hastighet som støtter min cpu og bus.

Jeg er jo som sagt fornøyd med systemet, men vil ha ddr siden det er rimeligere og muligheter for 512 mbram eller mer.

Per idag har jeg 256 rdram. Og synes det holder. Men hva om jeg går til pc2700 ddr med 512 mbram. Vil jeg ha en økning`?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-20 21:59, jevel skrev:

De fleste nyere PC800 brikker takler PC1066 hastighet, så det er ikke så ueffent bare man overklokker litt... :wink:

-KJ

Takk for svar! Jevel. Men har du et hovedkort som er like bra som asus p4s533 som er beregnet til rdram. Da vil jeg også at det skal være like lett å klokke opp som det er med asus, stabilt og ikke koste altfor mye. Og cpu'en er en 2.2 med 400 mhz i bus!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 14:01, Divxdude skrev:

Jeg har per idag et system med rdram. Men ønsker å benytte meg av ddr, siden dette er mye rimeligere.

Cpu'en min er 2.2 med 400mhz bus. Og ved hjelp av pcmark, fikk cpu og rdram nesten samme score.

Vil jeg også få dette med ddr ram og vil jeg merke noen forksjell på f.eks vanlig bruk, spill og encoding?

Takk på forhånd!

Du har 256MB RD og du tror det blir billigere hvis du kjøper 512MB DDR? For det første må du ha nytt HK, så må du ha ny RAM. Hvis vi regner ca 1500 for hver ville det ikke da bare vært billigere å bruke penga på extra RD-RAM? det er tross alt ikke _SÅ_ dyrt...

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår logikken din, kanskje du bør forklare den til meg...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-20 22:07, Divxdude skrev:

Takk for svar! Jevel. Men har du et hovedkort som er like bra som asus p4s533 som er beregnet til rdram. Da vil jeg også at det skal være like lett å klokke opp som det er med asus, stabilt og ikke koste altfor mye. Og cpu'en er en 2.2 med 400 mhz i bus!

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&GrpID=5&s=pl

Veldig bra kort. Hvis du venter litt og følger med på demo siden til komplett, så har de ofte TH7 II RAID kort til ca. 1.100,- Jeg har kjøpt tre stykker der til den prisen. Dette kortet takler lett en grei overklokking av P4, men mangler mange av de "nyere" tingene som nye kort har. Har ikke sett andre kort som er så overklokkingsvillige som dette kortet.

På negativ side må jeg nevne ett par småting:

Skal du klokke avsindig høyt (160FSB+++), så må du være heldig og få ett kort som er bra. Bare ett av mine 4 går noe særlig høyere enn dette. (178FSB)

Det er kronglete å få PC1066 minne til å fungere på kortet. (Må bruke PC800 minne til å starte sammen med PC1066 minnet...)

HAr du en bra CPU som takler solid overklokking er dette kortet verdt sin vekt i gull. Her kan du jo bruke AGP/PCI fix, sette ned rammen til 3X, samt at det finnes en mengde modifiserte BIOSer som kan overvolte CPU etc.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...