Gå til innhold

Ibm Thinkpad T43P

BromZ

Anbefalte innlegg

:hmm: Hei! Jeg har fått tilbud om Hjemmepc fra veidekke.

Driver å vurderer denne bærbare pc'n : :roll:

IBM THINKPAD T43P.

Prossesor : Intel Pentium M 780 2.26 GHZ

Minne: 2048 PC 4200 DDR2 SDRAM

harddisk: 80 GB Highspeed Ata 100-7200 rpm

Grafikk kort: Ati mobility FireGl V3200 128 mb tv out

Optisk: DVD Multiburner.

Nettverk: 10/100/1000 Ethernet

Trådløst: intel 802.11 g og bluetooth

Skjerm 15" 1600x1200

Fingerprint reader.

Er dette en bra pc ?,., har ikke vært borti IBM før

Bruttotrekk før skatt : 703 kr over 3 år. = total sum: 25308 kr.

Trekk med 35 % skatt som er aktuelt for meg er : 451 kr = Totalsum: 16236 KR

Er dette for dyrt eller er det et bra kjøp ?

Er Grafikk korte bra ?, går det ann å spille på denne pc'n ?

Noe jeg bør tenke på før jeg kjøper hjemmepc, eller ibm maskin ? :hmm:

Tar gjerne imot Erfaringer her :):D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt TP T40 i snart 2 år og kan ikke si meg annet enn veldig fornøyd med den. Min har 1,5 GHz Pentium M, 1 GB RAM og ATI Radeon 7500 skjermkort og drar spill som Battlefield 1942 og CS veldig greit på OK oppløsningner. Så jeg tror ikke denne vil ha nevneverdige problemer med BF2, uten å ha hands-on med T43P. Lenovos program for oppdatering av drivere o.l skal også være veldig bra og enkelt i bruk.

Prisen vet jeg ingenting om, men ytelsen og soliditeten er det lite eller ingenting å si på.

Lenke til kommentar

Siden dette er T43p og ikke T43 så betyr det at dette er deres profesjonelle serie. Som du ser ved at de gjerne har top-of-the-line specs og ikke minst et CAD/CAM sertifisert skjermkort. Personlig ville jeg heller gått for en godt konfigurert T43 selv, siden den gjerne er en god del hakk billigere og du trenger ikke et CAD skjermkort. Men spesielt på HjemmePC ordninger er det jo gjerne begrenset utvalg, så har du ikke mulighet til en T43 modell med gode specs er på ingen måte T43p en dårlig maskin, snarere tvert imot det er en genial maskin, om enn litt dyr :)

Cobos

Lenke til kommentar

CAD = Computer Aided Design

Typisk eksempel er 3D Studio Max, Solid Works, Autocad osv

Proffesionell 3D som betyr at de skjermkortene kan brukes til spilling, men det blir litt som og kjøpe en traktor for og komme seg fra A til B :)

Cobos

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt en T42 i over ett år og det er den suverent beste bærbare jeg har hatt. Jeg har prøvd mange og enda flere gjennom mine venner.

IBM er fenomenale på byggekvalitet, ingenting knirker eller går i stykker etter min erfaring. Jeg er blitt skikkelig glad i min T42 og vil ved neste innkjøp også gå for IBM selv om det koster ekstra. For meg er de ekstra kronene vel verdt den ekstra kvaliteten og de fenomenale software løsningene IBM tilbyr, eksempelvis er Software installer en drøm å bruke ved ny installasjon av os, nye drivere eller programmer/oppdateringer.

Jeg vil anbefale deg å gå for IBM maskinen, da får en top of the line pc/T43p med skattefradrag og dermed en meget god pris i forhold til konfigurasjon IBM sett i betrakning.

Under kan du lese masse om ulike erfaringer, men det later til at alle sammen elsker sine IBM maskiner.

Thinkpads

Endret av ewiseth
Lenke til kommentar
Siden dette er T43p og ikke T43 så betyr det at dette er deres profesjonelle serie. Som du ser ved at de gjerne har top-of-the-line specs og ikke minst et CAD/CAM sertifisert skjermkort. Personlig ville jeg heller gått for en godt konfigurert T43 selv, siden den gjerne er en god del hakk billigere og du trenger ikke et CAD skjermkort. Men spesielt på HjemmePC ordninger er det jo gjerne begrenset utvalg, så har du ikke mulighet til en T43 modell med gode specs er på ingen måte T43p en dårlig maskin, snarere tvert imot det er en genial maskin, om enn litt dyr :)

Cobos

Om du har penger nok til å kjøpe t43p fremfor t43, så burde det vel ikke være noe problem med det? eller mener du at t43 er bedre?

Sånn som jeg ser det så har IBM topp kvalitet, og du trenger _sjeldent_ service på maskinene. vell.. med mindre du lar sønnen din på 3år leke med den.. :whistle:

Noen som kan fortelle meg litt om batteritiden på disse laptoppene?

Har en dell inspiron 8600 nå.. har ~5timer om jeg driver med word f.eks

IBM har vel noe ekstra batteri du kan sette på også, såvidt jeg vet..

Lenke til kommentar

Mulig IBM var betydelig bedre enn andre når det gjelder "byggekvalitet" for noen år tilbake. Men idag vil jeg ikke påstå at modellene fra f.eks Acer står noe tilbake for IBM når det gjelder "byggekvalitet". I mine øyne betaler du veldig mye ekstra for ei IBMmaskin kontra en del andre merker. Mulig en slik deal du har fått gjør det noe bedre rent økonomisk.

IBM er en strålende bygd merkevare på bærbarmarkedet. Er forøvrig kjøpt opp av Lenovo nå. Kina kjører hardt og stil.

Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle meg litt om batteritiden på disse laptoppene?

Har en dell inspiron 8600 nå.. har ~5timer om jeg driver med word f.eks

Tror jeg ikke noe som helst på. 8600 har knapt 5 timer i dvalemodus.

Og du snakker ut av egne erfaringer eller? Det gjør hvert fall jeg.. og jeg vil neppe sitte å ljuge om det :)

Lenke til kommentar

Her vil jeg gjerne komme med et innspill. Jeg har testet en bærbar pc ved navn G556E fra elitegroup. Den ble levert med 128mb grafikkminne. Til tross for bra graffikk er pc-en skrap. Flere kunder rapporterte at pc-en svidde minnebrikker pga varmeutvikling. Det sier seg sjøl at kvaliten på pc-en var dårlig.

Pga av dårlige erfaringer med dette merket, anbefalte jeg bror min, Thinkpad. Mye pga av kvalitet og deres kunnskap om bærbare pc-er. Pc-en ble ikke levert med den beste grafikkløsningen, men det duger. Kvaliteten var viktigere!

Nå ser det ut til at du får grafikk og kvalitet på kjøpet! Derfor vil du ikke angre når du kjøper thinkpad t43!

Lenke til kommentar
Litt nysgjerrig. Hvor lenge har du hatt maskina? Hvor mange ganger har du byttet batteri?

Ett år og 3 måneder. Jeg har aldri byttet batteri.. Det her handler vel mest om "ladevaner" og hvordan du stiller inn innstillingene :-) Jeg har f.eks særs lite ting kjørende på maskinen. Skulle jeg trenge noe så starter jeg det heller manuelt.

Lenke til kommentar
Mulig IBM var betydelig bedre enn andre når det gjelder "byggekvalitet" for noen år tilbake. Men idag vil jeg ikke påstå at modellene fra f.eks Acer står noe tilbake for IBM når det gjelder "byggekvalitet". I mine øyne betaler du veldig mye ekstra for ei IBMmaskin kontra en del andre merker. Mulig en slik deal du har fått gjør det noe bedre rent økonomisk.

IBM er en strålende bygd merkevare på bærbarmarkedet. Er forøvrig kjøpt opp av Lenovo nå. Kina kjører hardt og stil.

Dette vil jeg påstå at er HELT på trynet! Jeg jobber til daglig med acer, HP, Aopen og Lenovo bærbare. Det er ikke noe galt med Acer, HP og de andre... Det er bare det at Lenovo er mye bedre på alt som har med kvalitet å gjøre! Men, det koster ekstra... Det tilbudet trådstarter har fått, er MEGET godt og du burde absolutt gå for den maskina!

Ta en titt på hva "Thinkvantage" pakken deres inkluderer, og les noen tester av maskina så skjønner du hva jeg mener!

Jeg har forresten prøvd omtrent alt som er på markedet av nevnte produsenters Bærbare PC serier, så snakker av erfaring. Min beste erfaring er en 14" Lenovo T43(ikke P desverre :( )

Lenke til kommentar

Dette vil jeg påstå at er HELT på trynet! Jeg jobber til daglig med acer, HP, Aopen og Lenovo bærbare. Det er ikke noe galt med Acer, HP og de andre... Det er bare det at Lenovo er mye bedre på alt som har med kvalitet å gjøre! Men, det koster ekstra... Det tilbudet trådstarter har fått, er MEGET godt og du burde absolutt gå for den maskina!

Ta en titt på hva "Thinkvantage" pakken deres inkluderer, og les noen tester av maskina så skjønner du hva jeg mener!

Jeg har forresten prøvd omtrent alt som er på markedet av nevnte produsenters Bærbare PC serier, så snakker av erfaring. Min beste erfaring er en 14" Lenovo T43(ikke P desverre :( )

Har du testet P da? Hvilken hardware var det på maskinen du testet?

Lenke til kommentar

Sitter på en T43p selv, fantastisk maskin. Byggkvaliteten er på et helt annet nivå enn Acer og ikke minst HP. En T43p til den prisen du kan få den til er ett røverkjøp, den koster originalt nærmere 40.000 kr. Det stemmer at IBM har solgt thinkpad-serien til Lenovo, men T43p er fortsatt et IBM-produkt som var ferdig designet når Lenovo tok over. Z60M er den første maskinen som kommer fra _Lenovo_.

Apropos batteritid: Min T43p har 9-cellers batteriet, noe jeg tror er standard opsjon på p-modellene. Jeg jobber i underkant av 5 timer på fulladet batteri, men det følger med en genial strømstyringsmulighet på thinkpad'en som gjør det enkelt å få ønsket ytelse/batteritid når du sitter på batteri. De 5 timene er på ganske lav ytelse, med høyest ytelse får du i underkant av 4 timer. Jeg har riktignok litt lavere spesifikasjoner enn maskinen du har fått tilbud om;

CPU Intel Pentium M 770 2.13 gHz

RAM 1x1024mb 4300 DDR2-dimm

ATi MOBILITY FireGL V3200 128mb

HDD 60GB 7200rpm high-speed

Ellers identisk, vet ikke hvor mye dette påvirker batteritiden.

Endret av sf-R
Lenke til kommentar

IBM er vel omtrent som Apple. KVALITET! Min Powerbook oser kvalitet og er overlegen de aller fleste i byggekvalitet. Har forresten hørt om flere IBM`er som har blitt overkjørt av bilder, overvintret ute osv. og overlevd etterpå. Om dette er sant vet jeg ikke, men jeg tviler ikke. IBM er solide saker. Jeg for min del ville ikke valgt IBM, men det er pga. at jeg ikke liker Windows eller Linux, men foretrekker OS X og da er dt bare Mac som er mulig...

Lenke til kommentar
Ett år og 3 måneder. Jeg har aldri byttet batteri.. Det her handler vel mest om "ladevaner" og hvordan du stiller inn innstillingene :-) Jeg har f.eks særs lite ting kjørende på maskinen. Skulle jeg trenge noe så starter jeg det heller manuelt.

Hva legger du i "ladevaner"?

Lenke til kommentar
En T43p til den prisen du kan få den til er ett røverkjøp, den koster originalt nærmere 40.000 kr.

Det er litt spesielt med IBM. Mulig du har funnet en "originalpris" en eller annen plass som sier det, men ingen, absolutt ingen, kjøper IBM til den prisen.

Jeg påstår ikke at IBMmaskinene ikke er gode. IBM selger svært gode maskiner. Men er du villig til å betale ekstra for at maskina skal tåle å overvintre ute og bli overkjørt av en bil? IBM er som Nike. Du betaler ekstremt mye ekstra for merkevaren. Gjentar at det er mulig din "deal" er prismessig ok iforhold til hva annet du kan få tak i. Igjen. Alle som kjøper IBM får en eller annen deal på et eller annet nivå.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tittet nærmere på en del andre merker. Sett hva du kan få hvis du skulle kjøpe Acer, Dell hva som helst. Hvis du så finner ut at IBMmaskina økonomisk sett er grei så er det bare å kjøpe.

Lenke til kommentar

Har du testet P da? Hvilken hardware var det på maskinen du testet?

Jeg har testet P ja. Har 3stk stående her på jobben(1 14" og 2 15") for øyeblikket. Vel, jeg har testet mange forskjellige konfigurasjoner, men den jeg har brukt mest er: UC375NO. PM760-2.0G 80GB 512MB 14.1".

Det er nydelige maskiner(kanskje ikke i design, selv om jeg liker det også), med utrolig god ytelse.

Lenovo er derimot ikke noe for de med et stramt budsjett... Kvaliteten koster ekstra, og alle de forskjellige tingene i Thinkvantage pakken koster penger å produsere!

Til trådstarter: Kjøp denne maskina! Du kommer ikke til å angre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...