Gå til innhold

Windows XP og DOS

Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke anbefale XP hvis du spiller litt eldre spill.

Spill laget før win2000 kom fungerer sjelden, og du er avhengig av at produsenten har en patch. Har masse problemer med dette på min XP maskin. Kanskje 1 av 3 spill som fungerer. Heldigvis har jeg en annen pc med win98 på. :grin:

Dos spill kan du få til å fungere ved å bruke en egen oppstart diskett, så det er ikke det største problemet.

Lenke til kommentar

Ironisk hvordan nye systemer ikke klarer å takle det som hører fortiden til.

Får vel ta vare på en gammal pc, slik at jeg kan spille mine gamle sierra og Lucasarts adventure spill når jeg føler for å mimre litt. :eek:)

Man kan si mye positivt om dagens spill, men skikkelige adventure spill er vist ikke aktuelt å lage for spillprodusentene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 14:07, Dotten skrev:

Får vel ta vare på en gammal pc, slik at jeg kan spille mine gamle sierra og Lucasarts adventure spill når jeg føler for å mimre litt.
:eek:
)

Det er ikke nødvendig. Formater hardisken(e) din(e). Pass på å ha minst to partisjoner (eller 2 harddisker) og installer Windows 98/ME på nytt på den ene partisjonen. Start Windows 98/ME, sett inn Windows XP cd'en og start installasjon. Velg å installere XP på en annen partisjon eller disk enn Windows 98/ME. Når installasjonen er ferdig, kan du velge mellom WIndows 98/ME og Windows XP når du starter opp maskinen. Da kan du kjøre eldre spill i Windows 98/ME og nye spill og programmer i XP.

Jeg bruker samme selv, og det fungerer uten problemer.

Lenke til kommentar

Joda, funker fint det... Helt til den dagen du Win98 bestemmer seg for å ta kvelden. Hvis du da skal formattere og legge inn på nytt, så får du problemer. XP tillater ikke dette.

Bruk heller to forskjellige harddisker, i uttrekkbare skuffer. Så kan du fysisk bytte disk, alt etter hva du skal gjøre. Spille litt... Smekk in Win98 disken. Seriøs jobbing... Inn med WinXP.

Det fine er jo, at om den ene skulle krangle, så har du jo fortsatt tilgang på internett og lokale filer, fra den andre disken.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dere har prøvd kompabilitets emulatoren som ligger i XP. den emulerer alle tidligere Windows OS.

hittil så har jeg kun hat problemer med spill som er for nye.(i forhold til grafikk kort).

Høyreklikk på setup fila og velg egenskaper.der kan du F.eks velge nt win98 winME win95 osv.

funker knall på maskina mi :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 16:01, Prophecy skrev:

Start Windows 98/ME, sett inn Windows XP cd'en og start installasjon. Velg å installere XP på en annen partisjon eller disk enn Windows 98/ME.

Hvordan gjøres dette ?

Akkurat slik det står...

Lenke til kommentar

quote: "jeg har aldri hatt noe problemer med eldre spill i min XP vertfall, Lek & Lær Andre & Tredje Klasse kjører helt knall her, det samme gjør Jazz Jacrabbit 2 fra 1998!"

Hehe, med gamle spill så snakker jeg om spill som er utgitt på 80, begynnelsen av 90 tallet....:smile:

Lenke til kommentar

Gamle, rene MS DOS fungere stort sett greit. Kan kreve endel tweaking, men det går. Eneste problemet er musa. Den går ofte VELDIG sent, eller fungerer ikke. (Sett musakselrasjon på topp i windows før du starter)

Har hatt gamle carrier command oppe, Aces over europe, Storm across europe, Steel panthers 1-3

Lek med kompabilitet og de mulighetene du har i shortcuten. Pass på minne (Konvensjonelt (640K), EMS, XMS osv) Alt er stilbart. Det ALLER meste går helt fint. Monkey island 1 er like kult på XP, selv om Amiga versjonen er bedre :smile:

Lenke til kommentar

De aller fleste gamle DOS-spill virker fint på XP.

Noen går kanskje 250 ganger raskere enn de skal.

Men problemet er stort sett lyden. De eldgamle setup.exe programmene detekterer ofte helt gale lydkort, og man får aldri enabla riktig lydkort selv om man prøver alle alternativene i lista.

General MIDI funker ganske ofte.

Å boote med egen autoexec og config.sys på diskett er jo en mulighet..er ikke så vanskelig å finne gamle distribusjoner av lydkortdrivere for DOS. Hvis du husker hvordan du satte det opp så. Og om disse virker for nye soundblastere er jo bare gjetting.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 15:35, Bisarre skrev:

Joda, funker fint det... Helt til den dagen du Win98 bestemmer seg for å ta kvelden. Hvis du da skal formattere og legge inn på nytt, så får du problemer. XP tillater ikke dette.

Er bare å formatere partisjonen med win98, legge inn på ny...så ta en fixmbr i recovery-console til winXP (går ihvertfall i win2000). Ikke verre enn det. Virker mye mer bakvendt å drive og fysisk bytte disker...STRESS! :smile: Må jo reise meg (eller ihvertfall bøye meg) får å få det til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...