LiamH Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Hei! Mitt spørsmål gjelder i hovedsak en Opel Kadett 1,6i, '91-modell. Motoren har gått 130.000 km. Jeg har en diskusjon pågående med en VELDIG selvsikker bilselger, som mener at det overhodet ikke gjør noe om det er omfattende rustskader på bilens kanaler og at dette kun er et kosmetisk problem og at han lett kan selge den for 12-15.000 kr. Rusten er verst på endene av kanalene, der det er et stort hull ved bakhjulene på hver side av bilen. Man kan se rett inn i begge kanalene, både når man står bak og på siden av bilen. Hullene fra rustskadene på kanalene er ca. 8-10 cm i diameter. Rusten fortsetter også videre bakover, til toppen av hjulbuene og man kan, enkelte plasser, stikke et skrujern rett igjennom karosseriet. Det er også sporadisk rust flere andre plasser på kanalene, men dette kan være kun overflaterust (uten at jeg har sjekket dette ytterligere). Jeg, personlig, er av oppfatning om at kanalene er den bærende konstruksjonen på denne bilen og at store rustskader i disse områdene kan være, eller kan bli, et stort problem som burde fikses snarest. Jeg mener også at det å selge en bil med så store skader til en slik sum, er å lure folk. Er jeg så på villspor som denne bilselgeren påstår? P.s: Det er IKKE jeg som skal kjøpe denne bilen! Liam Endret 8. oktober 2005 av LiamH Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Selgeren er ute på tur, slike skader vil ikke bli godkjent i en EU-kontroll og bilen er og betrakte som vrak eller delebil/repobjekt. For definere kanalen så går den mellom hjulene, rust i skjermbuer er vel ikke så alvorlig. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Kanalene er bærende konstruksjon, og biltilsynet drar deg ut av bilen og hopper på deg i teknisk kontroll viss dei er heilt på tryne. Viss smårustet du har funnet er overflaterust ville eg sjekka resten av bilen og gitt selger et lavt bud, for så å fått noen til å sveise i endene på kanalene og sandblåst resten av rustet. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Jeg synes du skal finne en annen bil. La han prøve å selge vraket for 15000 om han kan.... Nå vil sikkert noen si at alt går å fikse. Det er sant. Men det er så mange andre biler å velge blant, så hvorfor kjøpe denne? Endret 8. oktober 2005 av perjohan Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Har selv sett politiet skjelle en mann huden full etter å ha sett litt på kanalene på bilen hans. Edit: I en teknisk kontroll. Edit2: Litt off-topic; Fikk se det mens sjåføren i bilen jeg satt i (som ble stoppa i samme kontroll) plutselig fant ut at førerkortet hans hadde gått ut for flere år siden. Endret 8. oktober 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Rustskader i kanaler må utbedres for att bilen skal gjennom EU kontroll. Men av egen erfaring når biler begynner og få så omfattende rust skader er det ikke lenge før sånne problemer dukker opp både her og der på bilen. Har du ikke venner eller bekjente som kan repare sånne skader blir det fort også kostbart. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 De bilene der ruster over alt.... Gulvet foran under pedalene, kanalene, hjulbuene/nedre baksjermer, bakplate osv. Har Rusten kommet så langt som du sier, er det bare å kaste den bilen. Er ikke verdt 5000,- engang.... Selv en som kan gjre alt selv, vil ikke ha noe å tjene på en slik bil. Må finnes flere brukte biler i den prisklassen der du bor? Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Rustskader i kanaler må utbedres for att bilen skal gjennom EU kontroll. Men av egen erfaring når biler begynner og få så omfattende rust skader er det ikke lenge før sånne problemer dukker opp både her og der på bilen. Har du ikke venner eller bekjente som kan repare sånne skader blir det fort også kostbart. Ditto. Har selv jobbet i verksted og der nekter vi og godkjenne EU viss rusten blir oppfattet som "farlig rust". Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har en 86 Kadett som ikke går gjennom EU-kontrollen om jeg ikke koster på den 10-15 000 kroner, bare i rustsveising :o Det er da snakk om pris hvis et verksted skulle gjort det.. (gjør det selv ) Min har gått 145 000, og har ikke noe karosserirust, men en del i kanalene og understell+++ Listeprisen på min er visst 546 kroner, så burde egentlig vrake den Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Takk for alle innspill (og at alle var enig med meg ) ! Bare for å si det igjen, så har jeg INGEN planer om å kjøpe bilen. Diskusjonen oppsto p.g.a. at jeg kjenner sønnen til denne bilselgeren og det er han som kjører denne bilen. Jeg nevnte at han (sønnen) burde få gjort noe med rustskadene, siden bilen har gått så lite og at den ellers er i ganske god stand og at jeg også trodde at det var ganske alvorlig med så store rustskader i kanalene. Da sønnen nevnte dette for faren (bilselgeren), så reagerte han med å bli kjempesint og kom med diverse utsagn om at det bare var tull og at den som hadde sagt dette var helt på bærtur. Han visste jo selvfølgelig best. Jeg har aldri møtt denne bilselgeren, men jeg fikk høre at han var så sint p.g.a. av mitt utsagn, at han var faktisk vurderte å ringe å kjefte meg opp! :!: Noen folk er rare... Forresten, er det noen som vet hva som, i verste fall, kan skje når kanalene er ødelagt av rust? Liam Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 er det ille nok kan bilen knekke i store belastninger...og skulle du kræsje gir den etter som en red bull boks under en vals..kanaler er meget viktige.. skjønner godt at biltilsynet er strenge der.. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Samt at bilen får dårligere kjøreegenskaper siden at karroseriet flexer meir. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Kanaler er det som holder bilen oppe. er det omfattende rust i kanalene kastes bilen eller selges som delebil. enkelt og greit.kjøper du den får du ikke lov av biltilsynet til å kjøre den på offentlig vei engang, og da er litt av poenget borte om du da ikke eier en hel masse mil med vei. IKKE KJØP DEN BILEN! Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Bilen vil henge sammen selv uten kanaler. Men karosseriet blir ustabilt, og man vil ganske fort få problemer med å få dørene opp og igjen samt at kjøreegenskapene er lik null. Et "helt"karosseri fjærer og vrir seg mye mer enn man tror under kjøring. Ta f.eks et par fingre og press mot åpningen mellom dør/tak under kjøring, og du vil kjenne at døren "klemmer" mot fingrene under f.eks sving eller ved kjøring over ujevn vei. Karosseriet slik det er på "gamle" biler ble ofte laget så lett som mulig for å spare drivstoff og matrialer. Alikevel KAN et vanlig personbilkarosseri bestå av flere hundre deler som er sveiset sammen til det som blir et SELVBÆRENDE karosseri. Hvis noen av delene ruster bort blir det selvsagt en svakhet i den delen av karosseriet der den mangler. Dette kan få særdeles store konsekvenser under en kollisjon, men også under daglig kjøring da f.eks hele fjærbeinet plutselig kan stå gjennom hattehyllen dersom tårnet bak har rustet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå