Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows fryser ved mer enn 3 IE-vindu/program oppe

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Min Windows har i det siste begynt å "fryse" dersom jeg åpner mer enn 3 internet explorer vindu (eller firefox/opera) og/eller andre program som word etc. Får ikke opp noen feilmeldinger og det går ikke an å klikke på/stenge ned vinduene eller åpne Windows Task Manager med Ctrl+Alt+Delete, så man blir nødt for å restarte maskinen manuellt ved å trykke på restart-knappen.

Har forsøkt å løse problemet ved å f.eks. angi Internet Explorer som standard nettleser igjen (hadde firefox en kort periode), defragmentert c: (flyttet paging-filen til annen disk og defragmenterte hele c:), stille inn paging-filen til 2,5gb, installere mer RAM (har 1,2gb nå), installert ekstra vifte for å senke temperaturen i chassiet, men ingenting av dette har hjulpet noe. Temperaturen på CPU'en er ifølge BIOS'en på litt over 50grader(er det for høyt?).

Har en helt ok pc (AMD Athlon XP 2200) og ikke hatt noe sånt problem de 2-3årene jeg har hatt den så forstår ikke helt hva som er galt. Virus og spyware er utelukket, oppdaterer og scanner etter dette regelmessig.

Noen som har vært borti lignende problem eller vet hva som kan gjøres?

Tusen takk på forhånd!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker så mye! Det ser ut som det er veldig mye hyggelige og kunnskapsrike mennesker på forumet her så jeg kommer til å få det bra :)

Har ikke lagt inn windows på nytt siden jeg skaffet pcen for ca. 2,5år siden og heller ikke kjørt "reparer windows" funksjonen. Har oppdatert den hele veien med f.eks. service pack 1 og 2.

Bruker Norton Internet Security 2005 som brannmur og virusprogram og oppgraderer den/søker etter virus i systemet jevnlig.

Strømforsyningen er standard 300w. Har tidligere bare hatt en liten vifte foran på maskinen som har sugd inn frisk luft, men installerte en vifte til nå som spruter ut varm luft bak. (Har i tillegg en kabinettvifte til som jeg kan installere.)

I maskinen har jeg 1stk. dvd-spiller, 1stk. dvd-brenner, floppy, 2stk. harddisker, eget lydkort og skjermkort, 2 pci-kort med totalt 6stk usb-porter, nettverkskort samt tilkoblet webcam og en kortleser. Høres dette for mye ut for strømforsyningen min?

Temperaturen på cpuen starter på ca. 40grader og øker etterhvert til 50grader og blir liggende rundt der. cpu-viften kjører jevnt på 2300 til 2400rpm.

Noen forslag til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Takker så mye! Det ser ut som det er veldig mye hyggelige og kunnskapsrike mennesker på forumet her så jeg kommer til å få det bra :)

Har ikke lagt inn windows på nytt siden jeg skaffet pcen for ca. 2,5år siden og heller ikke kjørt "reparer windows" funksjonen. Har oppdatert den hele veien med f.eks. service pack 1 og 2.

Bruker Norton Internet Security 2005 som brannmur og virusprogram og oppgraderer den/søker etter virus i systemet jevnlig.

Strømforsyningen er standard 300w. Har tidligere bare hatt en liten vifte foran på maskinen som har sugd inn frisk luft, men installerte en vifte til nå som spruter ut varm luft bak. (Har i tillegg en kabinettvifte til som jeg kan installere.)

I maskinen har jeg 1stk. dvd-spiller, 1stk. dvd-brenner, floppy, 2stk. harddisker, eget lydkort og skjermkort, 2 pci-kort med totalt 6stk usb-porter, nettverkskort samt tilkoblet webcam og en kortleser.  Høres dette for mye ut for strømforsyningen min?

Temperaturen på cpuen starter på ca. 40grader og øker etterhvert til 50grader og blir liggende rundt der. cpu-viften kjører jevnt på 2300 til 2400rpm.

Noen forslag til hva som kan gjøres?

50 grader,,, litt høyt ja! :dontgetit:

hmmm, Pc 2,5 år gammel,,, har hørt en plass at kjølepastaen mellom vifte og cpu kan miste sine egenskaper hvis pasta'n begynner å bli gammel,,, hvis det da i det heletatt er noe pasta der da?

Du kan f.eks. prøve å skifte kjølepasta (husk å ikke bruk for mye pasta, da det kan virke mot sin hensikt,,, et tynt lag er mer enn nok!!) og i tillegg kan du jo prøve å renske cpuvifta for gørr!

Bare et forslag Det trenger absolutt ikke å være dette som forårsaker den høye temperaturen!

PS! Vet du foresten om prosessoren er overklokka?

Geddy

Endret av Geddy
Lenke til kommentar

Du sier noe der.. har rensket viften for støv og annet skit iblant, men ikke hatt på noen annen kjølepasta enn det som satt på viften som fulgte med cpu'en (om det var kjølepasta da).

Cpuen er ikke overklokket, kjører den lavere enn hva den skal klare å tåle.

zamax

Lenke til kommentar
Du sier noe der.. har rensket viften for støv og annet skit iblant, men ikke hatt på noen annen kjølepasta enn det som satt på viften som fulgte med cpu'en (om det var kjølepasta da).

Cpuen er ikke overklokket, kjører den lavere enn hva den skal klare å tåle.

zamax

Hvis du bestemmer deg for å prøve med ny kjølepasta, rensk den gamle av på kjøleribbe og cpu med "Blå Isopropanol". Husk, kun et tynt lag <-Viktig!

Geddy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...