Gå til innhold

Kan man overføre forsikringspoeng?

acon

Anbefalte innlegg

Topic sier vel det meste ;)

Vet at far fikk alle slags sertifikater da han tok lappen, men det var i gamle dager :p får vi/jeg lov å kjøre moped når jeg har tatt førerkort klasse B?

Endret av acon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kjøre tohjuls moped med vanlig klasse B førerkort. Kun 3 og 4 hjul.

Der jeg har forsikret bilen (Gjensidige Nor) kan man ikke overføre poeng fra foreldre til barn. Det er kun mellom ektefeller/samboere/partnerskap dersom begge har vært jevnlig bruker av den bilen bonus overføres fra.

Lenke til kommentar

Der jeg har forsikret bilen (Gjensidige Nor) kan man ikke overføre poeng fra foreldre til barn. Det er kun mellom ektefeller/samboere/partnerskap dersom begge har vært jevnlig bruker av den bilen bonus overføres fra.

Damn :thumbdown: Jaja, får høre med forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Tull, du kan kjøre moped/scooter med førerkort klasse B og/eller om du er over en viss alder (25 tror jeg). Grunnen til at du sier 3- eller 4-hjuls tipper jeg pga en kode som var på førerkortene en periode, som sier noe om "kun 3- eller 4-hjuls". Denne gjaldt derimot kun for klasse M, mens klasse B gir deg førerett til 2-hjuls. Er dette feil tror jeg de politifolka som har stoppet folk jeg kjenner bør ta seg en leksjon.

Lenke til kommentar

Tull, du kan kjøre moped/scooter med førerkort klasse B og/eller om du er over en viss alder (25 tror jeg). Grunnen til at du sier 3- eller 4-hjuls tipper jeg pga en kode som var på førerkortene en periode, som sier noe om "kun 3- eller 4-hjuls". Denne gjaldt derimot kun for klasse M, mens klasse B gir deg førerett til 2-hjuls. Er dette feil tror jeg de politifolka som har stoppet folk jeg kjenner bør ta seg en leksjon.

Trodde dette var anderleddes fra 01.01.05, og at det du skrev her var det som gjaldt før 01.01.05

Men jeg er ikke sikker

Lenke til kommentar

Snart må man vel utvide førerkortet for hver passasjer man skal ha, om man skal ha soltak, separate utvidelser for henger, boggihenger, campingvogn etc, og eget sertifikat for biler som veier mellom 1100 og 1250kg. Utbrettslapp for å få plass til alle bokstav- og tallkombinasjonene. Klasse B3EX4FSCOVK :dontgetit:

Kan man kjøre bil kan man da for svarte kjøre moped. :no:

Lenke til kommentar
fra man er 20 kan man kjøre 2 hjuls moped hvis jeg ikke tar feil. etter førerprøven for klasse B førerkort (når man er 18) er det kun tre og firehjuls moped som er lov, tror det står i loven (sjekk lovdata en eller annen :p)

Hmm.. snakket med kjørelærer idag, han mente jeg hadde lov til å kjøre moped etter jeg tok førerkort klasse B. ;)

Lenke til kommentar
fra man er 20 kan man kjøre 2 hjuls moped hvis jeg ikke tar feil. etter førerprøven for klasse B førerkort (når man er 18) er det kun tre og firehjuls moped som er lov, tror det står i loven (sjekk lovdata en eller annen :p)

Hmm.. snakket med kjørelærer idag, han mente jeg hadde lov til å kjøre moped etter jeg tok førerkort klasse B. ;)

Er ikke helt sikker, men jeg mener temaet har vært oppe i en tråd før, og da var det en som linket til lovdata sine sider. Men jeg husker ikke helt, det kan godt være mulig.

Lenke til kommentar
§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. 

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel. 

5. Klasse M kode 147. 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil og beltemotorsykkel, med eller uten tilhengerslede. 

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet. 

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.
Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerkortforskriften

Her er kilden som bekrefter at man kan kjøre tohjuls moped med førerkort klasse B. Jeg har både klasse B og det som før het "mopeførerbevis", så jeg stiller nok på trygg grunn uansett :)

Edit: Må vel spesifisere at føreretten for klasse M146 (tohjuls moped) gjelder kun i Norge, etter hva jeg kan skjønne.

oro2: Lovdata.no er ganske enkel å finne fram til selv

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
oro2: Lovdata.no er ganske enkel å finne fram til selv

Joda det er den sikkert. Trodde det var bare lover som lå der, men det var visst forskrifter og. Alle andre steder jeg har lest om førerrett til klasse B har det kun stått 3- og 4-hjuls moped. Takk for kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...